استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی در پروژه‌های مدیریت شهری قم

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: با برنامه‌ریزی و تعاملات انجام‌شده با اتاق بازرگانی کشور، مقدمات هدایت نقدینگی بخش خصوصی در پروژه‌های مدیریت شهری در حال نهایی شدن است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری قم، پرویز سروری در دیدار با تولیت مسجد مقدس جمکران، اظهار کرد: شورا یک ظرفیت عظیم و بی‌نظیر در کشور است و فعالیت افزون بر ۱۲۰ هزار نفر در قالب شوراهای اسلامی شهر و روستا ظرفیت بی‌نظیری در مباحث فرهنگی، سیاسی و امنیتی به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون از ظرفیت شوراهای اسلامی شهر و روستا استفاده حداقلی می‌شود، افزود: یکی از عوامل مهم آن تولد نارس شوراهای اسلامی شهر و روستا به خاطر همزمانی آن با دوران جنگ تحمیلی بود که ۲۰ سال فعالیت آن را به تأخیر انداخت.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: تلاش شورای عالی استان‌ها به فعلیت رساندن جایگاه شوراها و عملیاتی کردن جایگاه مردم در امر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است؛ طبق برآورد انجام‌شده در سال گذشته حجم تخلفات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور کمتر از چهار دهم درصد بوده است، درحالی‌که تصور عمومی مردم بر بالا بودن میزان تخلفات در این نهاد است.

وی با تأکید بر اینکه "آموزش" حلقه گمشده شورای اسلامی شهر و روستا در کشور است که به ایجاد تخلفات یا تصمیمات غلط منتج می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد الزام برای آموزش اعضای شورای اسلامی شهر و روستا یکی از برنامه‌های کلان شوراهای عالی استان‌ها است و در قالب این طرح که به‌زودی لایحه آن به مجلس ارائه می‌شود، هیچ عضوی بدون دریافت گواهی‌نامه آموزشی اجازه نشستن بر صندلی شوراها را نخواهد داشت.

سروری با بیان اینکه هیچ یک از تشکیلات ساختاری و نظام‌مندی در شورای عالی استان‌های کشور وجود ندارد، گفت: هنوز آیین‌نامه‌های مورد نظر تصویب نشده است و این نهاد همچنان از خلاءهای قانونی رنج می‌برد و اکنون بالاترین سطح تعاملات با سران قوا در حال انجام است که ایجاد شورای حل اختلاف مدیریت شهری و استفاده قوه قضائیه از ظرفیت شوراهای اسلامی شهر و روستا جهت سازش بین مردم دو مورد از اولویت‌های مهم این نهاد است.

وی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها دومین پارلمان در جمهوری اسلامی تلقی شده است، افزود: یکی از خلاءهای کنونی این بوده که با طرح‌های شورای عالی استان‌ها در مجلس شورای اسلامی مانند سایر طرح‌های عمومی برخورد می‌شود و گاهی طرح‌های این نهاد سال‌ها در صف انتظار می‌ماند و جایگاه و حساسیت زمان تصویب خود را از دست می‌دهد.

سروری گفت: طی برنامه‌ریزی و تعاملات انجام‌شده با اتاق بازرگانی کشور، مقدمات هدایت نقدینگی بخش خصوصی در پروژه‌های مدیریت شهری در حال نهایی شدن است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله مدیریت یکپارچه شهری، تصریح کرد: طرح آزمایشی مدیریت یکپارچه شهری به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری به‌زودی در شهر گلستان برای کاهش هزینه‌های دولت به‌صورت آزمایشی اجرایی خواهد شد.

کد خبر 581969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.