شرکت آبفای گیلان برای جمع‌آوری پساب زرجوب و گوهررود چه اقدامی کرده است؟

شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در خصوص گندابی که از فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی به دو مجرای آبی حیاتی شهر رشت یعنی رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهررود" وارد می‌شود، جوابیه‌ای صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گندابی از فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی به دو مجرای آبی حیاتی شهر رشت یعنی رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهررود" وارد می‌شود و ورود انواع پساب‌ها به این دو رودخانه سلامت شهروندان را به خطر انداخته است، دو رودخانه زرجوب و گوهررود در طول مسیر خود از شهر رشت عبور می‌کنند، تمام ورودی فاضلاب به همراه رسوبات مواد آلی و فلزات سنگین سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و تهدیدی برای بهداشت عمومی جامعه است، بنابراین باید در راستای حفظ سلامت و بهداشت شهروندان این چالش رفع شود، لذا فرایند تصفیه پساب و فاضلاب واحدها، مراکز صنعتی و بیمارستانی باید توسط سیستمی دقیق و مناسب و با رعایت کامل ملاحظات زیست‌محیطی انجام شود تا بتوان بار آلودگی این دو رودخانه مهم شهر رشت را کنترل کرد.

در راستای گندابی که از فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی به دو مجرای آبی حیاتی شهر رشت یعنی رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهررود" وارد می‌شود و خبری که در این خصوص در خبرگزاری ایمنا کار شده است، شرکت آب و فاضلاب استان گیلان جوابیه‌ای صادر کرده که متن آن به شرح زیر است:

«در بیشتر شهرهای گیلان از جمله شهر رشت رودخانه‌ها و مجاری آب‌های سطحی به طور مستقیم یا غیرمستقیم وارد دریاچه خزر و تالاب بندرانزلی می‌شود. این رودخانه‌ها و مجاری آب‌ها سطحی در مسیر خود، از طریق تخلیه فاضلاب‌های صنعتی (مربوط به مراکز و شهرک‌های صنعتی)، شیرابه مراکز دپوی پسماندهای شهری، فاضلاب‌های بیمارستانی، زه آب‌های مزارع کشاورزی حاوی آلاینده‌های ناشی از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و تخلیه شبکه‌های در هم سنتی مناطق بدون تأسیسات فاضلاب بهداشتی، دچار آلودگی می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که بر اساس پایش‌های انجام شده و نتایج آزمایش‌های موجود، بسیاری از رودخانه‌ها مانند رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت که در نهایت به تالاب بین‌المللی بندرانزلی منتهی می‌شود، پیش از ورود به محدوده شهری رشت، بر اثر ورود پساب‌های تصفیه نشده صنعتی و شیرابه ناشی از مرکز دپوی زباله سراوان، دچار آلودگی می‌شود که این بار آلودگی به لحاظ میزان و ماهیت، قابل مقایسه با آلودگی‌های ناشی از فاضلاب منازل نیست. به ویژه در مورد رودخانه زرجوب که شیرابه‌های سراوان وارد آن می‌شود دارای ورودی بسیار بالایی است. علاوه‌بر شیرابه زباله‌های سراوان و فاضلاب شهر صنعتی که وارد این رودخانه‌ها می‌شود، در سطح شهر نیز به دلیل درهم بودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب، تمام مراکز صنعتی و تجاری شهر رشت هم از طریق این شبکه‌ها وارد رودخانه‌های زرجوب و گوهررود می‌شود. به عبارت دیگر قسمت اعظم آلودگی‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهررود مربوط به فاضلاب‌های غیرخانگی است که دارای شدت آلودگی بیشتری است.

شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در راستای عمل به تعهدات و وظایف خود که مهم‌ترین آن جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی تولیدی شهرها و روستاهای تحت پوشش است، از شروع تأسیس خود مطالعات طرح‌های ایجاد شده تأسیسات فاضلاب را در دستور کار داشته و تاکنون موفق شده است در ۱۱ شهر از جمله شهر رشت کد اجرایی برای طرح‌های ایجاد تأسیسات فاضلاب دریافت کند و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی را در این شهر به تناسب اعتبارات تخصیص داده شده اجرا کند. این شرکت تاکنون با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده اقدامات زیر را جهت نجات رودخانه‌های شهر رشت به انجام رسانده است:

-احداث تصفیه خانه فاضلاب فخب شهر رشت با ظرفیت ۶۳ هزار متر مکعب در روز

-احداث پکیج‌های تصفیه فاضلاب مسکن مهر رشت به ظرفیت ۱۶۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز

-احداث تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر رشت به روش SBR این تصفیه‌خانه در چهار مدول به ظرفیت ۲۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد

-اجرای شبکه‌های جمع‌آوری، خطوط انتقال به طول ۴۴۵ کیلومتر

-احداث چهار ایستگاه پمپاژ

در صورت تأمین اعتبار به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان این شرکت در مدت چهار سال قادر به انجام کل طرح فاضلاب رشت خواهد بود.»

کد خبر 581962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.