۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸
۰۷ ختم به خیر می‌شود؟

انتظارات و اقدامات سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در تعیین مالکیت و واگذاری زمین‌های پادگان ۰۷، موضوع ساماندهی این پادگان را پیچیده و تبدیل به معضلی لاینحل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پادگان ۰۷ به مساحت ۱۵ هکتار در قلب شهر خرم‌آباد واقع شده است. وجود ساختمان‌های قدیمی مربوط به یکصد سال پیش که می‌تواند تبدیل به یک مجموعه فرهنگی – گردشگری شود موجب شد تا سیل مطالبه‌گری برای تعیین تکلیف مالکیت اراضی پادگان و ساختمان‌های واقع در آن به راه بیفتد.

موضوع تعیین تکلیف این زمین‌ها موجب اختلاف میان سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف شده است.

به گفته امام‌جمعه خرم‌آباد، مسئولان استانی باید شرایطی را فراهم کنند که معوض پادگان ۰۷ ارتش پرداخت شود و این مکان فرهنگی به عنوان یک میراث ارزشمند برای استان باقی بماند و از تبدیل آن به برج‌های ساختمانی خودداری شود.

استاندار لرستان در بازدید از پادگان ۰۷ تاکید کرد که کسی حق خرید و فروش اراضی آن را ندارد و این کار تا حصول توافق با ارتش باید به تعویق بیفتد.

چند روز پس از گفته‌های استاندار، دیوار ۰۷ تخریب و سیل مطالبه‌گری به راه افتاد. واقعیت این است که راه و شهرسازی در قانون واگذاری پادگان‌های داخل شهرها باید با توجه به سرانه‌های پایین عمومی و کاربری‌های خدماتی، اراضی را خریداری می‌کرد تا ارتش مجبور به فروش زمین‌ها به شخص حقیقی نمی‌شد؛ اینکه انتظار می‌رود ارتش پادگان را واگذار کند به هیچ عنوان منطقی نیست و در این سیل مطالبه‌گری، بسیاری از صحبت‌ها و انتظارات غیرمنطقی و جهت‌دار بود.

باید بپذیریم که در قضیه ۰۷ اگر این هجمه رسانه‌ای و مطالبه‌گری نتواند متمرکز شود، بدون شک نمی‌توان به یک راه‌حل جامع رسید، لذا هر دستگاه متولی باید بر مبنای وظایف قانونی خود عمل کند.

شهرداری نباید املاک تجاری واقع در محدوده پادگان را بفروشد

سلیمان میرزاپور، کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این خصوص می‌گوید: براساس قانون، پادگان‌های داخل شهر باید به بیرون منتقل شود. مساحت پادگان ۰۷ بیشتر از ۱۰ هکتار است؛ بنابراین شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب کرد تا این پادگان به بیرون شهر منتقل شود.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود ارتش از سهم خودش بگذرد در حالی که این ارگان نیز برای تأمین رفاه کارکنان خود و بنا بر زمینی که از پادگان دارد، مستحق دریافت مبلغ مشخصی است و رسانه‌ها نباید به دنبال آن باشند که ارتش از حق خودش بگذرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان می‌کند: بخشی که کمتر به آن پرداخته شده، ۱۴ قطعه مسکونی و حدود شش قطعه تجاری است که سهم شهرداری بوده و کمتر به آن پرداخته شده است.

میرزاپور با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که شهرداری قصد فروش زمین‌ها را برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی داشته باشد، تاکید می‌کند: شهرداری نباید املاک تجاری را بفروشد و به جای فروش، می‌تواند آنها را اجاره دهد.

وی تصریح می‌کند: شهرداری در سال‌های گذشته برخی از این املاک را واگذار کرده یا فروخته است، در حالی که هرگونه تصمیم شهرداری برای اراضی مسکونی و تجاری تأثیر مستقیمی بر وضعیت رفاه شهروندان و تأمین منابع مالی شهرداری دارد؛ به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود شهرداری این املاک را بفروشد، مگر اینکه سرمایه‌گذاری اصولی و درستی انجام شود.

راه و شهرسازی با تعیین قیمت کارشناسی سهم ارتش را بپردازد

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان می‌کند: قانون واگذاری پادگان‌های درون شهری مشخص می‌کند که ارتش در قبال واگذاری این پادگان باید ۴۰ درصد آن را به کاربری‌های عمومی و خدماتی اختصاص دهد.

میرزاپور ادامه می‌دهد: طبق قانون بخشی از این زمین‌ها نیز سهم ارتش است، این سهم در قانون پیش‌بینی و شرایط فروش و واگذاری مشخص شده است.

وی اظهار می‌کند: راه و شهرسازی می‌تواند در قبال پادگان ۰۷ به ارتش زمین اختصاص دهد یا اینکه هزینه سهم ارتش را بپردازد و نباید انتظار داشت ارتش از حق خودش دست بکشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری می‌گوید: این مشکل در شهرهای استان‌های مختلف نیز وجود داشته است؛ در بعضی موارد پادگان‌ها به کامل واگذار شده یا در قبال آن زمینی به ارتش اختصاص شده است. در پاره‌ای موارد نیز هزینه مالی پادگان پرداخت شده است.

میرزاپور می‌افزاید راه و شهرسازی باید اراضی پادگان را از ارتش می‌خرید، اما این اتفاق نیفتاد و اراضی به بخش خصوصی واگذار شد.

میراث فرهنگی به وظیفه ذاتی خود عمل نمی‌کند

وی می‌گوید: بحث مهم ۰۷ این است که این پادگان دارای ابنیه تاریخی است و میراث فرهنگی وظیفه حفظ و نگهداری از آن را دارد با این وجود میراث فرهنگی عنوان کرده که این ابنیه سهم ارتش و در مالکیت آن است؛ بنابراین مرمت، نگهداری و حفاظت از این بناها بر عهده ارتش است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه میراث فرهنگی به وظیفه ذاتی خود عمل نمی‌کند و این بیانیه با وظیفه ذاتی این نهاد در تضاد است، می‌گوید: این حرف منطقی نیست و میراث فرهنگی نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و توپ را به زمین ارتش بیندازد.

با همدلی تمام مسئولان ۰۷ برای شهر می‌ماند

در همین پیوند سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد اظهار می‌کند: شهرداری خواهان واگذاری ۱۵ هکتار سایت پادگان ۰۷ به شهرداری یا میراث فرهنگی است؛ در این راستا در حال رایزنی با ارتش به‌منظور رسیدن به توافق دوجانبه هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهم تجاری - مسکونی شهرداری از سایت پادگان ۰۷ چیست، تاکید می‌کند: سهم شهرداری در این سایت ۲۱ قطعه مسکونی و تجاری است و شهرداری قصد فروش هیچ قطعه‌ای را ندارد.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه در حال رایزنی با ارتش به منظور رسیدن به توافق دوجانبه هستیم، تصریح می‌کند: شهرداری تا حدودی زمین معوض دارد و تلاش می‌کند با حمایت شورا و همدلی تمام مسئولان، ۰۷ برای مردم بماند و این مسئله ختم به خیر شود.

فتوحی خاطرنشان می‌کند: شهرداری در کنار مطالبه شهروندان، خواهان واگذاری ۱۵ هکتار سایت پادگان ۰۷ به شهرداری یا میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص پادگان ۰۷، تاکید می‌کند: وجود ساختمان‌های قدیمی ۱۰۰ ساله در پادگان وضعیت این مجموعه را نامطلوب ساخته و ساماندهی آن را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرده است.

بخش‌هایی از زمین‌های پادگان به ارتش واگذار شده است

امیر خوشکنار، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ لرستان می‌گوید: براساس قانون خارج کردن پادگان‌های نظامی از داخل شهرها، پادگان ۰۷ در لیست پادگان‌های مازاد و برای فروش قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: از ۱۵ هکتار عرصه این پادگان هفت هکتار آن برای فضای سبز و استفاده عموم مردم به صورت رایگان در اختیار شهرداری خرم‌آباد قرار گرفته است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ لرستان خاطرنشان می‌کند: به منظور کاهش بار ترافیکی خیابان انقلاب محدوده فضای سبز در جوار این خیابان لحاظ شده است و هیچ گونه فضای مسکونی و تجاری در این محدوده ساخته نخواهد شد.

خوشکنار تاکید می‌کند: در مابقی عرصه این پادگان در قسمت شمالی، با لحاظ کردن خیابان‌ها و سرانه‌های فضای سبز و آموزشی، ۲۱۲ قطعه زمین مسکونی و تجاری جانمایی شده است که از این تعداد ۵۴ واحد تجاری و ۱۵۸ واحد مسکونی است؛ از این تعداد قطعات ۱۴ قطعه مسکونی و شش قطعه تجاری متعلق به شهرداری خرم‌آباد است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه تأمین منازل سازمانی برای کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد، طی سه سال گذشته ساخت ۲۳ هزار واحد مسکونی برای کارکنان ارتش آغاز شد که بخشی از هزینه‌های آن با تهاتر زمین انجام می‌شود و پادگان ۰۷ به عنوان یکی از پادگان‌های معین تأمین کننده هزینه ساخت این منازل سازمانی است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ لرستان اظهار می‌کند: بخشی از زمین‌های این طرح با نظر کارشناسی، به قیمت روز و با رعایت تشریفات قانونی به پیمانکاران ارتش واگذار شده است.

کد خبر 581896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.