غبار بی‌رونقی بر بازارهای محلی گیلان

بعضی از بازارهای محلی و هفتگی گیلان در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی، نبود مکان مناسب برای برپایی بازار، کمبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب و افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها از رونق افتاده است و مدیریت شهری باید اقدامی موثر در این راستا انجام دهد تا مشکلات موجود رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازارهای محلی و هفتگی گیلان، به‌طور منظم و مستمر از دیرباز با تنوع محصولات محلی، کشاورزی و صنعتی در فصول مختلف سال در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهای گیلان برپا می‌شود. بازارهای محلی گیلان بخشی از یک سنت قدیمی و رنگین‌کمانی زیبا از جلوه‌های گوناگون آداب و رسوم و هویت اقوام ایرانی است.

این بازارها، محلی برای تبادل کالا، فروش محصولات روستایی و صنایع دستی در فصول مختلف سال است، برخی از بازارهای هفتگی گیلان در چند سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی، نبود مکانی مناسب برای برگزاری بازار، کمبود امکانات و زیرساخت‌های مناسب و افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها، رنگ و بوی سابق را ندارد و از رونق افتاده است، لذا شهروندانی که در این بازارها محصولات خود را می‌فروشند یا شهروندانی که مایحتاج خود را در این بازارها تهیه می‌کنند، خواستار رفع مشکلات موجود هستند.

لزوم ساماندهی بازارهای محلی و هفتگی گیلان

شعبان جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با اشاره به معضلات بازارهای محلی در این شهر و تلاش مدیریت شهری برای رفع آن به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در چند سال گذشته در بازارهای هفتگی گیلان بیشتر به جای محصولات کشاورزی و تولیدات محلی، اقلام غیرضروری به مردم عرضه می‌شود و بازار نیازمند ساماندهی است.

وی با بیان اینکه، بستر لازم به منظور دسترسی آسان به بازارهای هفتگی گیلان باید فراهم شود تا شهروندان بتوانند با کمترین هزینه به بازار دسترسی داشته باشند و به راحتی اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند، می‌افزاید: بازار هفتگی (شنبه بازار) بندرانزلی، در خردادماه ۱۳۹۴ پس از چندین دهه برپایی در جوار رودخانه با مصوبه شورای اسلامی شهر به محوطه انبار اداره قند و شکر سابق انتقال یافت، اما پس از این جابه‌جایی مزاحمت‌ها و مشکلاتی از جمله سروصدا و پارک بیش از حد خودرو در کوچه‌های مجاور برای ساکنان این منطقه ایجاد و سبب نارضایتی و شکایت شهروندان شد.

محل برگزاری شنبه‌بازار انزلی مناسب نیست

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی خاطرنشان می‌کند: با برپایی بازار در روزهای شنبه ترافیک شدیدی در خیابان نواب ایجاد می‌شود و شهروندان هنگام عبور از کمربندی با مشکل ترافیک شدید و احتمال وقوع تصادف مواجه هستند، همچنین افرادی که وسیله نقلیه شخصی ندارند هنگام رفتن به بازار متحمل هزینه زیادی برای رفت و آمد می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهتر است بازار محلی به خیابان میرزا کوچک‌خان منتقل شود، تصریح می‌کند: در حال حاضر وضعیت اقتصادی و مالی شهروندان مناسب نیست و برخی افراد وسیله نقلیه شخصی نیز ندارند و هنگام رفتن به شنبه‌بازار متحمل هزینه زیادی می‌شوند، اما اگر بازار به مکان قبلی خود منتقل شود، شهروندان می‌توانند با حمل‌ونقل عمومی و حداقل هزینه به بازار رفت و آمد و اقلام مورد نیاز خودشان را خریداری کنند.

انتقال شنبه بازار به مکان سابق مطالبه اصلی شهروندان است

جعفری می‌افزاید: بازار هفتگی همواره حس نوستالژیکی برای شهروندان به همراه دارد و مردم روزهای شنبه با علاقه و شوق فراوان محصولات محلی و اقلام مورد نیاز خود را از آن خریداری می‌کنند؛ در چند سال گذشته، همواره انتقال بازار به مکان قبل در خیابان میرزا کوچک‌خان یکی از مطالبات اصلی شهروندان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال شنبه‌بازار به مکان قبلی خود در دوره پنجم شورای اسلامی شهر مصوب شده است، خاطرنشان کرد: شورای تأمین این شهرستان برای انتقال شنبه‌بازار به مکان قبلی الزاماتی همچون تأمین روشنایی، احداث سرویس بهداشتی، استقرار آتش‌نشانی و تمهیدات ترافیکی را تعریف کرده بود که این شرایط در حال حاضر توسط شهرداری فراهم شده و بازار هفتگی بدون هیچ مشکلی آماده انتقال است.

شنبه‌بازار انزلی مانند گذشته رونق ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در هفت سال گذشته به دلیل نامناسب بودن مکان برگزاری، شنبه بازار از رونق افتاده است و بر اساس آمار حدود ۶۰ درصد مراجعات مردم برای خرید به مکان فعلی شنبه بازار کاهش یافته و شهروندان هیچ تمایلی به حضور در بازار ندارند.

وی می‌گوید: طی هشت ماه گذشته تلاش کردم تا بازار هفتگی به مکان سابق خود بازگردد و معتقد هستم برای سهولت در خرید شهروندان و رونق کسب و کار در بازار، انتقال آن باید هر چه سریع‌تر به خیابان میرزا کوچک خان انجام شود و حتی در این زمینه طومار بزرگی با امضا کسبه جمع‌آوری شده، اما تاکنون در این زمینه از سوی مسئولان هیچ اقدامی انجام نشده و انتقال بازار به مکان قبلی بی‌نتیجه مانده است و باید هر چه سریع‌تر چاره‌ای در این زمینه اندیشیده شود.

تأثیر شیوع کرونا بر رونق بازار محلی "پره سر"

رسول شهبازی، رئیس شورای اسلامی شهر پره سر در خصوص چالش بازارهای محلی در این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بازار هفتگی پره سر حدود ۵۰ سال در نزدیکی شهرداری و متصل به جاده اصلی پره سر به انزلی برپا می‌شد و روزهای سه‌شنبه با برپایی بازار، شهر دچار ترافیک سنگین می‌شد و شهروندان، خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس در این مسیر به سختی تردد می‌کردند، لذا برای کاهش ترافیک مسیر، بازار در سال ۱۳۹۹ به خیابان تازه ساخت ۲۰ متری منتقل شد.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا مدتی موجب تعطیلی و کاهش رونق سه‌شنبه بازار پره سر شد، اما با کاهش شیوع بیماری کرونا و پایان فصل کشاورزی، بازار دوباره در حال جان گرفتن است، می‌گوید: سال‌ها پیش مردم گیلان تمام نیازهای خود را از بازارهای هفتگی خریداری می‌کردند، اما اکنون انواع فروشگاه‌های بزرگ و مدرن مواد غذایی در شهر تأسیس شده است و در حال رقابت با یکدیگر هستند و شهروندان بیشتر از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند که این امر موجب کاهش رونق بازارهای هفتگی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر پره سر با بیان اینکه تلاش کردیم تا بازار سنتی با امکانات مناسب در پره سر راه‌اندازی شود، اما منابع طبیعی زمین در اختیار شهرداری قرار نداد، می‌افزاید: خیابان محل مناسبی برای برگزاری بازار هفتگی نیست، زیرا بازار باید در مکانی مناسب و سرپوشیده برگزار شود و امکاناتی از جمله چراغ روشنایی، پارکینگ، غذاخوری و سرویس بهداشتی داشته باشد.

ضرورت جانمایی صحیح بازارهای محلی در شهر

وی با بیان اینکه امکانات و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری بازار هفتگی پره سر فراهم نیست، می‌افزاید: کسبه بازار هفتگی با تاریک شدن هوا، برق چراغ روشنایی خودشان را از مغازه‌داران اطراف تأمین می‌کنند و به دلیل نبود رستوران و غذاخوری مجبور هستند با رها کردن بساط خود مدت زمان زیاد و در فاصله‌ای دورتر صرف غذا خوردن کنند و این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی شده است.

شهبازی در خصوص جانمایی صحیح بازارهای محلی، تصریح می‌کند: بازار اگر در مکان مناسبی برگزار شود و امکانات خوبی داشته باشد، علاوه‌بر روستاییان و شهروندان بومی، مردم سایر روستاها و شهرهای همجوار نیز برای عرضه و خرید محصولات محلی به بازار می‌آیند و بازار مانند گذشته از نظر اقتصادی و فرهنگی رونق بیشتری می‌گیرد.

کد خبر 581893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.