سالانه در گلپایگان ۱۹ سانتی‌متر فرونشست داریم/ لزوم آزادسازی بستر رودخانه گلپایگان

مدیر منابع آب گلپایگان از اجرای طرح آزادسازی بستر رودخانه گلپایگان در محدوده عباس‌آباد به دستور دادستان گلپایگان خبر داد و گفت: سالانه در شهرستان گلپایگان ۱۹ سانت فرونشست زمین داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن جوکار امروز - بیست‌وچهارم خردادماه- در جمع خبرنگاران از اجرای طرح آزادسازی بستر رودخانه گلپایگان در محدوده عباآباد به دستور دادستان گلپایگان خبر داد و اظهار کرد: در هفته گذشته نیز با دستور دادستان گلپایگان دو هزار متر مربع از اراضی بستر رودخانه گلپایگان آزادسازی شده است.

وی از کشف و ضبط دو دستگاه حفاری غیرمجاز در گلپایگان خبر داد و گفت: در هر شرایطی حمل، تردد و نگهداری دستگاه‌های حفاری غیرمجاز ممنوع است.

مدیر منابع آب گلپایگان افزود: برداشت غیرمجاز آب باعث خشک شدن دشت گلپایگان شده است، به منظور جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از منابع آب برخورد با تخلفات برداشت آب همواره در دستور کار است. سال گذشته شش دستگاه حفاری غیرمجاز در گلپایگان کشف و ضبط شد، حدود ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی و مسدود شده است.

جوکار با اشاره به اجرای طرح تعادل‌بخشی وزارت نیرو در راستای مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی، گفت: از ۵۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی شهرستان گلپایگان تاکنون ۲۵۰ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده است.

وی گفت: در شهرستان گلپایگان ۶۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب داریم، بیشترین اضافه برداشت آب مربوط به منطقه صفائیه و حاشیه رودخانه است؛ این میزان برداشت بی‌رویه آب موجب پدیده فرونشست زمین شده است؛ سالانه در شهرستان گلپایگان ۱۹ سانت فرونشست زمین داریم. یکی از راهکارهای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب در حوزه کشاورزی و جلوگیری از فرونشست نصب کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی است.

کد خبر 581856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.