برخوردار نبودن از تفکر ایمنی منجربه حادثه متروپل شد

عضو هئیت‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران گفت: عواملی مانند برخوردار نبودن از تفکر ایمنی منجربه حادثه متروپل شد. ایمنی از فکر و اندیشه ذهنی افراد شروع می‌شود؛ مشکل آنجا است که ایمنی هزینه محسوب شد و برای ایمنی برنامه‌ریزی صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیدرضا ریاحی‌فر صبح امروز _ بیست‌وچهارم خردادماه_ در اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان که در سالن همایش سیتی‌سنتر برگزار شد، اظهار کرد: در حادثه متروپل همگان انگشت تقصیر را به سمت دیگران می‌گیرند، ولی در چنین حادثه‌ای همه مقصر هستند؛ دانشگاه مقصر است چراکه به درستی آموزش نداد، شهرداری مقصر است که فرآیند صدور مجوزها و تأیید نقشه‌ها را از دریچه سازمان عبور نداد و جامعه مهندسی مقصر است که سهل‌انگارانه با این موضوع برخورد کرد.

وی افزود: شعاری در دنیا مبنی بر «اول ایمنی و بعد کار» وجود دارد؛ عواملی مانند برخوردار نبودن از تفکر ایمنی منجربه حادثه متروپل شد. ایمنی از فکر و اندیشه ذهنی افراد شروع می‌شود؛ مشکل آنجا است که ایمنی هزینه محسوب شد و برای ایمنی برنامه‌ریزی صورت نگرفت.

نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: دنیا به این نتیجه رسیده که قبل از اجرای هر برنامه‌ای، باید برای ایمنی آن برنامه‌ریزی صورت گیرد؛ متأسفانه مسئولان و فعالان ریسک‌پذیر شده‌اند که اتفاقی خطرناک است.

ریاحی‌فر تصریح کرد: فرآیندهای اداری قابل بهبود و اصلاح هستند، اما خدمات فنی و مهندسی غیرقابل حذف است؛ ایمنی را نباید فدای سرعت کرد، ایمنی نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی اضافه کرد: این روزها در ادبیات سرمایه‌گذاری با عبارتی به نام «سرمایه گذاری مسئولانه» مواجه هستیم که به پایداری و ایمنی دوره ساخت و بهره‌برداری و توسعه پایدار توجه می‌کند.

نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه مسئولان و فعالان برای هر کاری به نقشه، اجرا و اقدام اصلاحی نیاز دارند، ادامه داد: ایمنی ابتدا از تفکر افراد و در درجه دوم از میز طراحی آغاز می‌شود. نقش یکایک طراحان، معماران و شهرسازان در این حوزه بسیار پررنگ است؛ هرچه در فازهای ابتدایی ایمنی بیشتر رعایت شود، هزینه کمتری در اجرا پرداخت خواهیم کرد.

ریاحی‌فر یادآور شد: ایمنی محدود به دوره اجرا نیست و به فاز طراحی، اجرا و حتی تخریب بازمی‌گردد. به دنبال طراحی، اجرا و بهره‌برداری ایمن هستیم، لذا با افتخار اولین «کمپین ساختمان ایمن، شهر ایمن» را در اصفهان آغاز می‌کنیم.

کد خبر 581741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.