نقش‌آفرینی بازیگران ساخت‌وساز شهر در تدوین طرح جامع اصفهان

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان گفت: در برنامه جدید جامع شهر اصفهان که به عنوان یک برنامه راهبردی و مسئله‌محور به عنوان پایلوت کشور در حال تهیه تدوین و اجرا است، بازیگران شهر که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت‌وساز شهر نقش دارند، سهیم خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان امروز _سه‌شنبه، بیست‌وچهارم خردادماه_ در آیین گشایش اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، اظهار کرد: قانون، شهر و تمدن سه همراه تاریخی دیرینه هستند و قوانین و مقررات شهرسازی و معماری در حصول توسعه پایداری شهرها، ظهور جامعه مدنی، بالا بردن کیفیت زندگی شهری نقش بسزایی دارند.

وی افزود: با توجه به نقش محوری دولت مرکزی در دوران معاصر بیش از ۱۰۰ آئین‌نامه، ضابطه و طرح برای ساخت‌وساز شهری تصویب شده است تا محیط‌های پایدار و ایمن در شهرها ایجاد شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان گفت: مهندسان و سازندگان بزرگترین گروه بهره‌برداران از این قوانین هستند و نقش موثرتری در این زمینه بر عهده دارند، اما با توجه به اینکه رویکرد ایجاد مشروعیت حقوق شهروندی در قوانین شهرسازی ایران وجود نداشته، برای حضور شهروندان در فرایند تصمیم‌گیری، سازوکار مناسبی تدوین نشده است و مهندسان نیز در این زمینه نقشی ندارند، لذا این موضوع در شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در برنامه جدید جامع شهر اصفهان که به عنوان یک برنامه راهبردی و مسئله‌محور به عنوان پایلوت کشور در حال تهیه تدوین و اجرا است، بازیگران شهر که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت‌وساز شهر نقش دارند، سهیم خواهند بود.

مهدویان تصریح کرد: مرحله نخست برنامه جدید جامع شهر اصفهان در قالب مرحله تشخیص با رویکرد نوین به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی تهیه و تصویب شده است که اگر شهرداری اصفهان به عنوان کارفرمای مرحله دوم پروژه تعیین شود، مرحله تجویزی این طرح نیز آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با آغاز مرحله دوم نشست‌ها و کارگروه‌های مشترک با رویکرد مسئله‌محوری، راهبرد و تجویز در سطح کلان کشور ادامه خواهد یافت.

کد خبر 581700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.