آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وچهارم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز» نوشت: روز یکشنبه هفته جاری رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با صرافان، برنامه‌های این بانک را برای مدیریت بازار ارز و کاهش نرخ آن اعلام کرد؛ نشستی که صرافان از آن استقبال و اعلام کردند برنامه‌های بازارساز به کاهش قیمت ارز منجر خواهد شد. حال در روز بعد از این نشست یعنی دوشنبه، خبرگزاری‌ها از آغاز روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد خبر می‌دهند.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با افزایش عرضه ارز در بازار و همچنین افزایش اختیارات صرافی‌ها در خرید و فروش ارز، بزودی از نوسانات ارزی کاسته شده و بازار وارد مدار نزولی شود. مشاهدات میدانی دیروز در بازار ارز و اظهارات صرافان نشان می‌دهد اقدام جدید بانک مرکزی و مجوز به صرافی‌ها برای فروش بدون محدودیت ارز به متقاضیان، مؤثر واقع شده و روند نرخ ارز در بازار کاهشی شده است.

به اذعان فعالان بازار ارز تصمیم جدید بانک مرکزی نقش مهمی در گسترش عمق بازار دارد و موجب افزایش معاملات در بازار و کشف قیمت واقعی متناسب با عرضه و تقاضا خواهد شد.

به گفته فعالان بازار، این سیاست تصمیم درستی است که برای کلیه ذی‌نفعان سودمند است. از طرفی صادرکنندگان مجبور نیستند ارزهای خود را به نرخ دستوری بفروشند و انگیزه‌شان برای عرضه ارز به قیمت بازار افزایش می‌یابد. صرافی‌ها نیز مجازند تا براساس برآورد خود از عملکرد بازار، ارزهای صادرکنندگان را به نرخ توافقی بخرند و به متقاضیان بفروشند.

همچنین متقاضیان ارز نیز از آنجا که می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی معتبر خریداری کنند، کمتر نیازمند مراجعه به دلالان و دست‌فروشان خواهند بود و می‌توانند اسکناس معتبر را به قیمتی پایین‌تر از نرخ فردایی بخرند. بنابراین می‌توان گفت اقدام اخیر بانک مرکزی مرجعیت قیمت‌گذاری در بازار ارز را از دلالان، سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی گرفته و به معاملات واقعی در بازار داخلی گره می‌زند. علاوه بر اینها و با توجه به اینکه طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی فراوان و بی‌سابقه است، بازارساز می‌تواند در مواقع لزوم در راستای تعادل بازار اقدام کند و مدیریت بازار را به‌دست گیرد.

آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعدیل پساکرونایی مدافعان سلامت‌» نوشت: موج بی‌مهری به پرستاران که با فروکش امواج کرونا آغاز شده‌بود با تک‌رقمی و صفر شدن آمار فوتی‌های کرونایی به اوج رسید. رئیس کل سازمان نظام پرستاری از تعدیل حدود پنج هزار نیروی پرستار خبر داده‌است. این پرستاران که به صورت تمدید طرح، قرارداد موقت و شرکتی جذب شده بودند، حالا با فروکش کردن کرونا تعدیل شده‌اند.

در برابر این اظهارات رئیس سازمان نظام پرستاری، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است پنج هزار پرستار اخراج‌شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان‌ها، نیروهای طرحی بودند و بر اساس قوانین طرح آن‌ها پایان‌یافته و هیچ کوتاهی در این زمینه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت نگرفته‌است.

این در حالی است که ما حداقل به ۱۰۰ هزار نفر نیروی پرستار نیاز داریم و این کمبود نیرو آسیب بزرگی به مردم و جامعه می‌زند. بحران کرونا و کم بودن تعداد پرستار به جمعیت و به تخت و فاصله معنادار ایران با استانداردهای جهانی در این زمینه بیشتر خودنمایی کرد. بر این اساس پر شدن بیمارستان‌ها از بیمار و اشغال شدن تخت‌های بیمارستانی به گونه‌ای بود که باید فکری برای تأمین نیروی پرستاری می‌شد و بهترین و کم‌تعهدترین راهکار گرفتن نیروهای ۸۹ روزه برای رساندن نیروی تازه نفس به کادر از پا افتاده درمان بود. بر این اساس نیروی کمکی برای رسیدگی به اوضاع نابسامان بیمارستان‌ها در بحران کرونا تا حدودی تأمین شد.

اگر چه کمبود نیرو و خستگی کادر درمان بنا به اذعان برخی مدیران وزارت بهداشت حتی روی میزان مرگ‌ومیر بیماران هم اثر داشت و شاید اگر به اندازه کافی نیروی پرستاری جذب شده‌بود، بیماران کمتری از دست می‌رفتند. با تمام این‌ها حالا کرونا لااقل در ایران فروکش کرده و تعداد فوتی‌ها تک‌رقمی و حتی صفر شده‌است و این بهانه خوبی است تا نیروهای پرستاری که با قراردادهای بدون پشتوانه به خدمت گرفته شده‌بودند، تعدیل شوند. آن هم در شرایطی که کشور دست کم ۱۰۰ هزار نیروی پرستار کم دارد.

آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز زندگی با اقساط میلیونی!» نوشت: اگر خوش‌اقبال باشید و بتوانید بدون دردسر وام‌های ازدواج و ودیعه مسکن را دریافت کنید، باید به شما تبریک گفت که امکان شروع زندگی مشترک را پیدا کرده‌اید، البته شروع زندگی با ماهانه چهار تا پنج میلیون تومان قسط! شغل، خانه، جهیزیه برای شروع زندگی باید سه چیز فراهم باشد؛ اول شغل آقا داماد که البته داشتن آن چندان هم ساده نیست و برای خیلی‌ها، نیازمند سرمایه اولیه است.

با وجود این، فرض می‌کنیم داماد و عروس جوان ما، جربزه کافی را دارند و لااقل یکی از آن‌ها می‌تواند نان‌آور خانه باشد. اما تکلیف خانه و جهیزیه معمولی‌شان چه می‌شود؟ وام ازدواج چقدر است و به چه کار می‌آید؟ برای خرید جهیزیه می‌توان به وام ازدواج امیدوار بود. وام‌هایی که از ابتدای امسال به ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و می‌شود با آن لوازم ضروری یک زندگی ساده را خریداری کرد.

یخچال، گاز، تلویزیون، لباسشویی، فرش، لوازم ضروری آشپزخانه، جاروبرقی، سرویس خواب، و البته بسیاری از لوازم ضروری ریز و درشت دیگر. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد بسته به داخلی یا خارجی بودن و همچنین کیفیت و قدرت این لوازم ضروری، می‌شود با ۱۲۰ میلیون تومان وام عروس خانم، یک جهیزیه معمولی فراهم کرد.

آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

کد خبر 581675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.