دولت تا ۳ ماه آینده دلار را جداسازی می‌کند/رشد بورس آغاز می‌شود

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: دولت ظرف دو تا سه ماه آینده، دلار مربوط به اقلام اساسی و صنایع را جداسازی خواهد کرد که به واسطه آن، بورس نیز حرکت خود را آغاز می‌کند.

علیرضا رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اتفاقی که اکنون در کشور درحال رخ دادن است، شبیه همان اتفاقی است که در سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد؛ یعنی دلار شروع به رشد قیمت کرد و دولت برای کنترلِ قیمت دلار، مجبور به جداسازی دلار اقلام اساسی از دلار صنایع شد.

وی افزود: اکنون دقیقاً چنین اتفاقی خواهد افتاد، یعنی دولت نرخ ارز جدیدی را معرفی می‌کند تا به این شکل دلار اقلام اساسی را روی ۲۵,۰۰۰ تومان نگه دارد و دلار نیما را آزاد کند تا روی ۲۹,۰۰۰ تومان تثبیت شود.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اینکه دولت تا کجا می‌تواند این جریان را مدیریت کند، زمان طولانی نخواهد بود و شاید ظرف دو الی سه ماه آینده جداسازی نرخ دلار انجام شود و به موجب آن بورس هم حرکت خود را آغاز کند؛ دولت دلار نیمایی را روی ۲۵,۰۰۰ تومان نگه خواهد داشت تا بتواند به این شیوه تورم مستقیم خانوار را کنترل کند.

رضوانی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر که نرخ دلار افزایش یافته است، به همان نسبت طلا، مسکن و خودرو در داخل بازارها رشد می‌کند، اما اتفاقی که در بازار فعلی رخ داده این است که فولاد، سیمان و کامودیتی‌های پایه‌محور مانند آهن اسفنجی با نرخ پایین‌تری نسبت به قیمت کنونی عرضه می‌شود و همین موضوع، موجب شده تا سود شرکت‌ها پایین نگه داشته شود؛ درصورتی‌که این اقلام براساس نرخ واقعی قیمت‌گذاری شود، سود شرکت‌ها رشد می‌کند و بازار بورس هم خودش را به بقیه بازارها می‌رساند.

بورس برای هرنوع جهت‌گیری ابزاری برای ارائه دارد

وی گفت: تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، وضعیت نگران کننده‌ای در رابطه با بورس نیست، زیرا بورس بازاری است که می‌تواند تمام سلایق را متناسب با تمام جریانات پشتیبانی کند؛ درواقع بورس بازاری نیست که بگوییم در یک زمان خوب است و زمان دیگری بد است. اگر قرار باشد قطعنامه‌ای هم علیه ایران تصویب شود، نرخ دلار به موجب آن بالا رفته و صنایع صادرات‌محور، نفع خیلی خوبی می‌برند و اگر قرار باشد با نتایج مثبت برجام روبه‌رو شویم، نرخ دلار تثبیت می‌شود و صنایعی مانند بانک‌ها، خودروسازان و قطعه‌سازان منافع خیلی زیادی می‌برند؛ بنابراین می‌توان گفت بورس سازوکاری است که برای هرنوع سلیقه و جهت‌گیری ابزاری برای ارائه دارد.

کد خبر 581640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.