لزوم دریافت دوز یادآور واکسن برای حفظ ایمنی/تجربه موفق واکسیناسیون و مهار کرونا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تک‌رقمی شدن آمار مرگ‌ومیر کرونا را نتیجه مشارکت مردم در انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: با توجه به اینکه شیوع بیماری‌های عفونی از فصل سرد سال آغاز می‌شود، بهتر است افراد دوز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند.

یونس پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عاقبتِ تمام بیماری‌های عفونی اپیدمی این است که با گذشت زمان به بیماری آندمیک تبدیل می‌شوند و با حداقل شیوع در جامعه باقی خواهند ماند؛ البته بسته به شرایط ممکن است روند شیوع آن در جامعه تکرار شود.

وی وظیفه سیاست‌گذاران حوزه سلامت را کوتاه کردن دوره همه‌گیری‌ها دانست و افزود: دوران اپیدمی باید به شکلی مدیریت شود که میزان ابتلای افراد به حداقل ممکن کاهش یابد تا زمان برای پاسخ‌گویی مراکز درمانی و نیروهای تخصصی آن‌ها فراهم شود و بتوانند مرگ‌ومیر را به حداقل ممکن برسانند.

رویارویی با کرونا با سیاست رعایت پروتکل‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) رعایت پروتکل‌ها را مهم‌ترین سیاست کشور در رویارویی با این ویروس دانست و گفت: این سیاست با اجرای روش‌های پیشگیری برای کاهش انتشار ویروس در بین جمعیت قابل توجهی از مردم در دستور کار قرار گرفت و با توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، شست‌وشوی دست، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمع، به دنبال این بودیم که واکسنی برای کرونا تولید یا از خارج کشور آن را وارد کنیم.

وی با اشاره به وقوع پنج پیک قبل از شیوع به کار دولت سیزدهم، تاکید کرد: پیک پنجم اوج مرگ‌ومیر کرونا بود که در این موج به‌طورمتوسط هر روز ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از هموطنان را از دست دادیم، اما نگرش دولت جدید به مدیریت کرونا این بود که در کنار رعایت پروتکل‌ها، موضوع پیشگیری نیز با انجام واکسیناسیون مورد توجه قرار گیرد و در همین زمان بود که واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های وارداتی و بعد تولید داخل آغاز شد.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی بسیج ظرفیت‌های مردمی و بسیج را منجربه افزایش آمار واکسیناسیون روزانه دانست و گفت: تا اواسط فصل پاییز سال گذشته واکسن‌های داخلی نیز آماده مصرف شد و تا پایان سال به اندازه قابل توجهی از افراد جامعه در برابر کرونا واکسینه شدند؛ همزمان پیک ششم با سویه جدید امیکرون آغاز شد که به دلیل ذات ویروس، بهتر از پیک پنجم مدیریت شد.

وی با اشاره به سرایت‌پذیری بالای امیکرون و شدت کمتر بیماری آن در مقایسه با سویه دلتا، تاکید کرد: همکاری مردم برای انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها نقش مؤثری در مهار موج ششم داشت، تاجایی‌که اگر کشور ایران را با آمریکا یا کشورهای اروپایی مقایسه کنید، خواهید دید که میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران به تعداد اندک و در برخی روزها به عدد صفر رسیده و آمار بستری در بیمارستان‌ها نیز به شدت کاهش یافته است.

اهمیت مشارکت مردم در واکسیناسیون و رعایت بهداشت

پناهی این شرایط را نتیجه مشارکت مردم در انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: ابتلای جمعیت زیادی از افراد جامعه به کرونا نیز سومین عامل در کاهش مرگ‌ومیرهای کرونایی به شمار می‌آید؛ زیرا وقتی افراد به کرونا مبتلا می‌شوند، ایمنی لازم در برابر ویروس در سلول‌های بدن ایجاد می‌شود و میزان ابتلای بعدی را کاهش دهد.

وی با اشاره به احتمال ایجاد پیک‌های بعدی در اثر ایجاد سویه‌های جدید از ویروس کرونا، تاکید کرد: دلیل اصلی کاهش مرگ‌ومیرهای کرونایی را می‌توان واکسیناسیون گسترده همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست، زیرا اگر تنها به واکسیناسیون اعتماد می‌کردیم و رعایت پروتکل‌ها در بین افراد جامعه جدی گرفته نمی‌شد، این احتمال وجود داشت که مانند برخی از کشورها، آمار مرگ و میرهای امروز دو رقمی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) همکاری مردم در رعایت پروتکل‌ها را در دوران کرونا ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه شیوع بیماری‌های عفونی فصل از مهرماه آغاز می‌شود، توصیه می‌کنیم اکنون که به میزان کافی واکسن داخلی و خارجی در اختیار داریم، افراد با سن بالای ۷۰ سال و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای قلبی، کلیوی و نقص ایمنی مبتلا هستند یا داروهای تضعیف سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، حتی افرادی که بیش از چهار تا پنج ماه است که واکسن‌های قبلی خود را دریافت کردند، حتماً باید واکسینه شوند.

شیوع سالیانه کرونا در فصل سرما

وی با اشاره به احتمال باقی ماندن ویروس کرونا در جامعه گفت: تحقیقات علمی نشان می‌دهد که باید تزریق واکسن کرونا هر سال در فصل شیوع ویروس‌ها برای پیشگیری از ابتلای افراد به ویژه کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند در دستور کار قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مهم‌ترین تجربه دوران کرونا را احتمال بروز بیماری‌های عفونی از این دست در آینده اعلام کرد و افزود: باید مراکز تحقیقاتی، دانشکده‌ها و اساتید به مسائل و تهدیدهای بیولوژیک توجه ویژه‌ای داشته باشند تا در برابر شیوع بیماری‌های بازپدید و نوپدید غافلگیر نشویم؛ نکته دوم این است که هرگاه سیستم بهداشتی به این نتیجه برسد که نیاز به استفاده از ماسک در فضای بسته و مکان‌های جمعی نیست، این موضوع اعلام می‌شود اما اکنون نظر همه صاحب‌نظران این است که باید رعایت پروتکل‌ها را ادامه دهیم.

ویروس در دنیا در حال گردش است

وی ادامه رعایت پروتکل‌ها در فضاهای عمومی و انجام واکسیناسیون را دو توصیه اصلی برای پیشگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا دانست و گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته، احتمال وقوع پیک هفتم منتفی است اما پیش‌بینی می‌شود که در فصل سرد سال، میزان ابتلاء به کرونا در جامعه از آمار کنونی بالاتر خواهد بود؛ اما این به معنای ایجاد پیک‌های شدیدی مانند موج پنجم و ششم نیست.

پناهی با تاکید بر ناشناخته بودن بسیاری از ابعاد ویروس کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: این ویروس همچنان در دنیا در حال گردش است. در همه‌گیری بیماری‌های عفونی، زمانی سیستم بهداشت و درمان آسوده می‌شود که ویروس در همه کشورها به صفر برسد؛ درحالی که میزان واکسیناسیون اکنون در بسیاری از کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای منطقه بالا نیست و اگر جهشی اتفاق بیفتد با ایمنی کمی که در برخی از کشور ایجاد شده ممکن است دچار مشکل شویم که امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها و تداوم واکسیناسیون با مشکلی روبه‌رو نشویم.

کد خبر 581552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.