افتخارآفرینی در رده‌های ملی به چشم خیلی‌ها آمد/تفاوت قرارداد بین آقایان و بانوان زیاد است!

«پس از کسب مقام‌های نایب‌قهرمانی و قهرمانی در آسیا به‌همراه تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان آن‌هم برای نخستین‌بار در هندبال بانوان ایران، کانون توجهات به سمت‌ ما زیاد شد و افتخارآفرینی‌هایمان به چشم خیلی‌ها آمد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، «شهرزاد نصوحی» یکی از هندبالیست‌های مستعد و پرتلاش تیم بانوان سپاهان اصفهان و تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان کشور است که در طول رقابت‌های باشگاهی و ملی فصل گذشته، عملکرد چشمگیری از خود به‌جای گذاشت.

جوان با انگیزه اصفهانی علاوه‌بر موفقیت‌های فردی که باعث شد توجه اهالی هندبال را به خود جلب کند، به‌همراه تیم بانوان هندبال سپاهان به قهرمانی لیگ‌برتر دست پیدا کرد و در کنار سایر ملی‌پوشان دختر ایران، در رده جوانان به مقام نایب‌قهرمانی و در رده نوجوانان برای نخستین‌بار به قهرمانی مسابقات آسیایی هندبال رسید.

نصوحی درحال‌حاضر خودش را برای حضور به‌همراه تیم‌ملی دختران هندبال نوجوان ایران در مسابقات بزرگ قهرمانی جهان که یکم تا دوازدهم تیرماه در اسلوونی برگزار می‌شود آماده می‌کند و پس از آن نیز باید با سپاهان به رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا برود؛ در این شرایط، با هندبالیست جوان تیم‌ملی به گفت‌وگو پرداختیم که می‌توانید در ادامه بخوانید:

از لیگ‌برتر فصل گذشته بگویید که با سپاهان استارت زدید

از شهریورماه سال گذشته تمریناتمان را برای فصل جدید لیگ‌برتر هندبال با جذب پنج بازیکن ملی‌پوش بزرگسال و چند بازیکن در رده‌های ملی جوانان و نوجوانان آغاز کردیم و به استقبال رقابت‌های فصل جدید رفتیم.

چرا شرایط در برهه‌ای از فصل خوب پیش نرفت؟

فصل را خیلی‌خوب آغاز کردیم، دور اول مسابقات را با پیروزی‌های روحیه‌بخش پشت‌سر گذاشتیم؛ اما بعد از آن در دور دوم به‌خاطر مسابقات جهانی و طولانی‌شدن لیگ، تیم‌مان از لحاظ آمادگی جسمی و روحی افت کرده بود؛ به‌همین دلیل در سایر بازی‌ها نتایج خوبی کسب نکردیم و سه باخت در نیم‌فصل نخست به حریفان متحمل شدیم. در این فاصله، اسفندماه نیز تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان کشورمان به مسابقات آسیایی اعزام شدند و برای نخستین‌بار لیگ حدوداً شش الی هفت‌ماه به طول انجامید.

در نیم‌فصل دوم کاملاً در حد یک تیم مدعی قهرمانی حاضر شدید و به قهرمانی رسیدید؛ راز این قهرمانی در چه بود؟

بعد از بازگشت من و سایر ملی‌پوشان از مسابقات آسیایی نوجوانان و جوانان، تمامی بازیکنان تیم سپاهان، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین، برای هدف ابتدای فصل یعنی قهرمانی جنگیدیم. باید تک‌تک‌مان فعل خواستن را صرف می‌کردیم تا آن اتفاق نهایی رقم بخورد. بعد از آن در نیم‌فصل دوم ۱۵ بازی انجام دادیم و با پیروزی در تمامی مسابقات به قهرمانی لیگ‌برتر رسیدیم.

لیگ‌برتر بیش از حد طول کشید و مسابقات متمرکز برگزار می‌شد؛ این شرایط از لحاظ جسمی و روحی به تیم‌ها آسیب نرساند؟

تمام بازیکنان و اعضای کادر فنی به‌دلیل متمرکز بودن بازی‌ها تحت‌فشار بودند و هیچ استراحتی وجود نداشت. سه رده ملی در مسابقات آسیایی و جهانی حاضر شده بودند و شرایط سخت‌تری در تیم ما حاکم بود و هفت‌ماه پرفشار را پشت سر گذاشتیم. از زمان آغاز گسترش ویروس‌کرونا و متمرکزشدن مسابقات خصوصاً در فصل گذشته، سبک لیگ به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده بود و اکثر تیم‌ها دیگر تاکتیک حریفانشان را می‌دانستند. مسئله‌ای که می‌توانست همزمان نکته مثبت و منفی باشد.

از طرف باشگاه در راه قهرمانی حمایت می‌شدید؟

همه‌جوره در باشگاه و اعضای کادر فنی، از ما حمایت شد و از لحاظ روحی نیز در شرایط مناسبی قرار داشتیم تا به هدف منظرمان برسیم؛ مشخصاً برای کسب قهرمانی همه اعضای یک تیم باید با تمام توان برای آن هدف تلاش کنند.

با سپاهان ادامه خواهید داد؟

در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا همراه سپاهان هستم تا در آن تورنمنت حضور پیدا کنیم، قراردادم با سپاهان به اتمام رسیده؛ اما در خصوص فصل آینده هنوز اقدامی انجام نداده‌ام و تمرکزم روی تمرینات و مسابقات پیش‌رو است.

از رقابت‌های قهرمانی آسیا بگویید؛ یک نایب‌قهرمانی و یک قهرمانی برای نخستین‌بار در هندبال دختران برای ایران به ارمغان آوردید.

سطح مسابقات آسیایی تا حدودی نزدیک به لیگ ایران بود؛ چراکه کشورهای قدرتمند شرق آسیا به‌خاطر ویروس‌کرونا در مسابقات شرکت نکرده بودند؛ اما رقابت‌ها به گونه‌ای نبود که بتوانیم به راحتی تمامی رقیبانمان را شکست دهیم، در همه بازی‌هایمان، با تفکر پیروزی به استقبال حریفان می‌رفتیم، کشورهایی مانند ازبکستان، قزاقستان و حتی هند پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتند و نمایش‌های خوبی ارائه می‌دادند؛ ولی در نهایت در این دو رده فقط یک باخت متحمل شدیم و به یک نایب‌قهرمانی و یک قهرمانی برای هندبال ایران دست پیدا کردیم.

فدراسیون هندبال در طول این مدت خصوصاً برای مسابقات آسیایی تا چه‌حد به فکر شما بود؟

فدراسیون هندبال برای تیم‌ملی نوجوانان از اسفندماه سال گذشته به‌طور مرتب و هر ماه اردوهای آماده‌سازی را برگزار می‌کرد و در نهایت با حضور در تورنمنت آسیایی به مقام قهرمانی رسیدیم. در تیم‌ملی جوانان نیز اردوها از آذرماه سال‌جاری آغاز شد و انتظارات زیادی از ما وجود نداشت اما خوشبختانه نتیجه خوبی کسب کردیم و نایب‌قهرمان شدیم.

افتخارآفرینی در رده‌های ملی به چشم خیلی‌ها آمد/تفاوت قرارداد بین آقایان و بانوان زیاد است!

توجه مردم و رسانه‌ها به مقام‌آفرینی‌هایتان چگونه بود؟

چون برای نخستین‌بار در هندبال بانوان آسیا در رده نوجوانان به مقام قهرمانی و سپس در رده جوانان به نایب‌قهرمانی دست پیدا کردیم؛ افتخارآفرینی‌هایمان به چشم خیلی‌ها آمد و توجهات زیادی به ما شد.

سطح هندبال بانوان ایران را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لیگ‌برتر هندبال بانوان در طول فصل گذشته پیشرفت خوبی داشت، با جهانی‌شدن تیم‌ملی بزرگسالان و انتخاب چند نفر از بازیکنان‌مان در طول آن مسابقات به‌عنوان بهترین بازیکن زمین؛ هندبال ایران بیش از پیش دیده شد. به‌دنبال آن پس از موفقیت تیم‌ملی بزرگسالان، انگیزه‌های ما نیز در رده‌های ملی پایه چندین برابر شد. هرسال پیشرفت در هندبال بانوان وجود داشته اما امسال بهترین لیگ ایران را شاهد بودیم.

از مشکلات و کمبودها بگویید؛ هندبالیست‌ها خصوصاً در بخش بانوان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند؟

یک ورزشکار تا زمانی‌که دغدغه‌هایی مانند مسائل مالی داشته باشد نمی‌تواند امکانات موردنیاز در زمینه‌های مختلف را برای خودش مهیا کند. ورزشکاران به ریکاوری‌های مناسب که شاید به‌طور محدود و با هزینه‌های زیاد وجود دارد نیازمند هستند. این دغدغه‌ها نیز در هندبال خصوصاً برای بانوان خیلی به چشم می‌آید. هندبال مانند سایر رشته‌های توپ‌وتور پولدار نیست و حتی بازیکنانش نیز پول‌های آن‌چنانی دریافت نمی‌کنند. شاید از هر تیم هجده‌نفره، یک‌نفر دغدغه مالی نداشته باشد و این باعث می‌شود هندبالیست نتواند کیفیت و عملکرد فنی واقعی‌اش را در زمین مسابقه به نمایش بگذارد.

انتظارتان برای برطرف‌شدن این دغدغه و کمبودها در هندبال بانوان چیست؟

بازیکنان متعهد به باشگاه‌ها هستند و به‌نظرم باید سطح قراردادها بالاتر برود، تفاوت قرارداد بین آقایان و بانوان بسیار زیاد است. البته نسبت به سال‌های گذشته این فصل قراردادها کمی افزایش یافته بود، اما هنوز مبالغ خنده‌دار یک تا چهار میلیونی در قراردادهای بازیکنان هندبالیست وجود دارد! بازیکنی که قرار است شش ماه در لیگ‌برتر توپ بزند چطور می‌تواند این مبلغ را دریافت کند. بازیکنانی که در رده‌ملی حضور دارند شرایط متفاوت‌تری را تجربه می‌کنند؛ اما برای سایر بازیکنان باید با حضور اسپانسرها و توجه باشگاه‌ها به آنان، در بحث قرارداد وضعیت ایده‌آل‌تری برای بازیکنان فراهم شود.

صحبت پایانی؟

از همه مربیان دلسوزی که برای هندبال ایران تلاش می‌کنند و خصوصاً مربیان خودم که در این راه همیشه به من کمک کرده‌اند تشکر می‌کنم.

کد خبر 581453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.