آبله میمونی جدید چیست؟ + علائم اولیه ویروس و جزییات واکسن

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید علائم مشاهده شده در برخی از بیماران آبله میمونی در شیوع اخیر با آنچه پزشکان در شیوع‌های گذشته دیده‌اند، متفاوت بوده است.

به گزارش ایمنا، راشل ولنسکی، مدیر CDC اظهار کرد: آبله میمونی در برخی از موارد به صورت چند تاول و نه دانه‌های پوستی منتشر بروز کرده است. در برخی از موارد، بیماری دانه‌های برجسته ریز روی پوست نخستین یا تنها علامت عفونت بوده است.

آبله میمونی در شیوع‌های قبلی‌اش معمولاً با علائم شبیه آنفلوانزا مانند تب، بدن درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی آغاز و بعد دانه‌های پوستی شاخص بیماری در چندین نقطه بدن ظاهر می‌شد که اغلب صورت و دست‌ها و پاها را در بر می‌گرفت.

به گفته ولنسکی در شیوع اخیر «برخی از بیماران ابتدا دچار دانه‌های پوستی موضعی متفاوت شده بودند و بعد برخی از آن‌ها علائم شبیه به آنفلوانزا پیدا کرده بودند و برخی دیگر حتی این علائم را بروز نداده بودند.»

مقامات CDC معتقدند برخی از بیماران آمریکا با «پروکتیت» یا التهاب دردناک پوشش راست‌روده مراجعه کرده بودند که علامتی است که معمولاً در آبله میمونی دیده نمی‌شود؛ به همین علت این مقامات از مردم خواسته‌اند در صورت بروز هر دانه‌های پوستی جدید در هر جایی از بدنشان از جمله درون دهان به پزشک مراجعه کنند.

علائم جدید آبله میمون متفاوت است

نوع ویروس آبله میمونی که در شیوع اخیر در آمریکا و کشورهای دیگر از خارج از آفریقا در حال چرخش است به دسته «آفریقای غربی» این ویروس تعلق دارد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است در شیوع‌های گذشته این سویه ویروس حدود یک درصد از مبتلایان درگذشته‌اند درحالی‌که در موارد شیوع سویه دیگر ویروس به نام سویه «حوضه کنگو» میزان مرگ ومیر تا ۱۰ درصد رسیده است.

دانه‌های پوستی در آبله میمونی می‌توانند شبیه به دانه‌های پوستی در آبله مرغان، تبخال یا سیفلیس باشد. در برخی از موارد این ضایعات پوستی بسیار دردناک است. برخی از بیماران در شیوع اخیر برای تسکین درد این ضایعات پوستی نیاز به تجویز دارو یا حتی بستری شدن در بیمارستان پیدا کردند.

در گروهی از بیماران نیز دانه‌های پوستی ناراحتی چندانی ایجاد نکردند و کارشناسان معتقدند که ممکن است خصوصیتی در سویه آفریقای غربی ویروس آبله میمونی باعث ایجاد بیماری خفیف‌تر به‌وسیله آن نسبت به سویه «حوضه کنگو» شده باشد.

همچنین این نظریه مطرح شده است که شیوه در معرض قرارگیری افراد به ویروس آبله میمونی در چگونگی ظهور علائم تأثیر داشته باشد.

واکسن آبله چقدر اثرگذار است؟

واکسن‌های موجود آبله (انسانی) می‌توانند در مقابل آبله میمونی هم مؤثر باشند. این واکسن‌ها اگر مدت کوتاهی پس از در معرض قرارگیری به ویروس آبله میمونی به افراد تزریق شوند حتی ممکن است از ابتلای افراد به بیماری جلوگیری کنند یا ظهور علائم آن جلوگیری کنند.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 581449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.