برای تجارت آینده باید به سرعت به سمت توسعه بلاکچین شتافت

دبیرکل مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در غرب آسیا گفت: امور مالی غیرمتمرکز مزایای قانع کننده‌ای نسبت به امور مالی سنتی در زمینه تمرکززدایی، دسترسی، کارایی، قابلیت تعامل و شفافیت فراهم می‌کند؛ گریزی نیست که برای تجارت آینده باید به سرعت به سمت تمرکززدایی و توسعه بلاکچین شتافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید کرباسچی امروز _ یکشنبه، بیست‌و دوم خردادماه_ در همایش ملی مسیر صنایع پیشرو، اظهار کرد: از سال ۱۹۸۰ با پیدایش پدیده بلاکچین، تفکر عدم تمرکز گرایی تقویت شد؛ پیش از این همه چیز در یک نقطه کنترل و نظارت می‌شد و در واقع شاهد تمرکزگرایی در همه حوزه‌ها بودیم. امروزه این روش سنتی تلقی شده و همه عناصر موجود در یک اجتماع با یکدیگر در ارتباط بوده که شاهد نبود تمرکز و کنترل واحدها هستیم.

وی افزود: تمرکز زدایی درواقع به معنای پراکندگی قد را و عملکردها از یک مرجع مرکزی است. شبکه‌های غیرمتمرکز سیستم‌های مشارکتی هستند که در برابر کنترل یک قدرت واحد مقاومت می‌کند، بیت کوین و اتریوم مشهورترین نمونه‌ها از این ساختارها هستند.

دبیرکل مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در غرب آسیا گفت: در سیستم‌های غیر متمرکز تمایز یک مرکز خاص اگر غیر ممکن نباشد معمولاً بسیار دشوار است. جهان شاهد رشد چشمگیر سیستم مالی غیر متمرکز یا همان دیفای بود که خود جهش بزرگی به سوی تمرکز زدایی است‌.

کرباسچی اضافه کرد: داده‌های انحصاری که توسط چند شرکت در وب ۲ کنترل می‌شوند با جنبش وب ۳ یا به عبارتی همان شبکه اینترنت غیر متمرکز مجدداً نسبت به کاربران منفرد توزیع شده و اکنون حتی یک حاکمیت غیر متمرکز هم از لحاظ تئوری، فنی و عملی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: کریپتوکارنسی‌ها به عنوان سیستم‌های غیر متمرکز اختراع شده‌اند در حالی که ارزهای دیجیتالی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد ادعای مخالفت با آنها را دارند. بنا بر همین مسئله برخی معتقدند که بانک‌ها با بازگرداندن کنترل به دولت‌ها و نه مردم، سعی می‌کنند مفهوم تمرکززدایی را از بین ببرند. برخی دیگر نیز نظرشان این است که CBDCها فقط در صورتی علاقه توده‌ها را به خود جلب می‌کنند که به تمرکز زدایی روی آورند.

دبیرکل مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در غرب آسیا گفت: سال‌های زیادی است که ما در دنیای مالی متمرکز زندگی می‌کنیم. بانک‌های مرکزی عرضه پول را کنترل می‌کنند و استقراض و وام‌دهی از طریق مؤسسات بانکی سنتی انجام می‌شود، با این حال چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی در سیستم‌های مالی صورت گرفته است از جمله تأمین مالی غیر متمرکز و دیفای که پتانسیل قابل توجهی را برای حل پنج مشکل کلیدی کنترل متمرکز، دسترسی محدود، ناکارآمدی، عدم تعامل و ترکیب‌پذیری و شفافیت ممکن دارد.

کرباسچی اضافه کرد: این مشکلات منجر به افزایش هزینه‌ها و در پی آن کاهش رشد اقتصادی می‌شود. به عنوان مثال اگر نرخ وام به دلیل هزینه‌های قدیمی بالا باشد، پروژه‌های سرمایه‌گذاری با کیفیت بالا ممکن است نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های مالی ما نتوانسته است با عصر دیجیتالی که در آن زندگی می‌کنیم سازگار شود. امور مالی غیر متمرکز فرصت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد، این فناوری نوپا است اما جنبه مثبت آن به طول بالقوه تحول آفرین است.

دبیرکل مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی در غرب آسیا یادآور شد: دیفای یک بازار رقابتی از DApp های مالی است که به عنوان امور مالی ابتدایی مانند مبادله، وام و توکنایز عمل می‌کنند؛ حرکت به سمت اپلیکیشن‌های مالی به جنبش دیفای تبدیل شد که به دنبال ایجاد و ترکیب بلوک‌های سازنده مالی منبع باز در محصولات پیچیده با حداقل اصطکاک و حداکثر ارزش برای کاربران است.

کرباسچی اضافه کرد: یکی از اجزای مهم دیفای یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که فراتر از یک شبکه پرداخت ساده است و قابلیت‌های زنجیره را افزایش می‌دهد. اتریوم نمونه اولیه این پلتفرم است.پلتفرم‌های قرارداد هوشمند به کاربر اجازه می‌دهد تا قوانین را برای هر تراکنش بدون اعتماد رمزگذاری کرده و دارایی‌هایی کمیاب با عملکرد تخصصی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: دیفای می‌تواند تراکنش‌های مالی با حجم بالای دارایی و اصطکاک کم را مدیریت کند و قراردادهای هوشمند شفافیت دارد. امور مالی غیر متمرکز مزایای قانع کننده‌ای نسبت به امور مالی سنتی در زمینه تمرکززدایی، دسترسی، کارایی، قابلیت تعامل و شفافیت فراهم می‌کند. گریزی نیست که برای تجارت آینده باید به سرعت به سمت تمرکززدایی شتافت.

کد خبر 581387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.