کتابخانه در جیب شما!

سرویس دیجیتال کتابخانه آنلاین در شهر اسپوی فنلاند راه‌اندازی شده است که تاکنون توانسته در لیست پروژه‌های برتر اتحادیه اروپا قرار بگیرد. این پلتفرم سالانه میزبان ۳۰ میلیون مراجعه‌کننده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر اسپو در فنلاند به دلیل طرح شهری غیرمتمرکز و فقدان یک منطقه مرکزی تعریف شده منحصربه‌فرد است؛ در عوض با شبکه‌ای از پنج مرکز شهری واحد مشخص می‌شود که همگی آن‌ها دسترسی مساوی به خدمات و فضای سبز را برای ساکنان خود فراهم می‌کنند. حال چنین رویکرد غیرمتمرکز الهام‌بخش پروژه کتابخانه الکترونیکی شهر شده است.

کتابخانه الکترونیکی مشارکت اسپو در پروژه اتحادیه اروپا آنقدر خوب ارزیابی شد که به عنوان یکی از سه فینالیست جوایز UserCentriCities معرفی شد.

اسپو دارای بالاترین تراکم استعدادهای بین‌المللی و بالاترین سطح تحصیلات در بین شهرهای فنلاند است. ۵۲ درصد از ساکنان بالای ۲۴ سال دارای مدرک دانشگاهی هستند و زبان انگلیسی به عنوان زبان خدمات عمومی جایگاه رسمی دارد. با در نظر گرفتن این آمار، جای تعجب نیست که خواندن و مصرف اطلاعات در اولویت بالایی قرار دارد.

همه‌گیری کووید -۱۹ و محدودیت‌های متعاقب آن، نیاز به دسترسی تضمینی به خدمات کتابخانه‌ای را در مقیاس وسیع نشان داد. ایده یک کتابخانه الکترونیکی خیلی زودتر احساس نیاز به آن متولد شد و شهر برای رشد حضور دیجیتال خود از زمان جلوتر بود.

کتابخانه در جیب شما!

نتیجه این تلاش، یک سرویس کتابخانه الکترونیکی مشترک است که برای بیش از یک میلیون ساکن در اسپو، هلسینکی، کاونیاینن و وانتا ارائه می‌شود. این سرویس به چند زبان انگلیسی، فنلاندی و سوئدی در دسترس است و از طریق اپلیکیشن قابل دسترسی است.

این برنامه دارای بارکد کارت کتابخانه کاربر است که اساساً آن را به نسخه دیجیتال کارت مذکور تبدیل می‌کند. کاربران می‌توانند رزرو کنند، مدت زمان قرض را تمدید کنند، توصیه‌های کتاب‌های خواندنی دریافت کنند، موارد دلخواه خود را فهرست کنند و مطالب جدیدی را از دوستان قرض بگیرند. علاوه بر این، از کتاب‌ها و مجلات الکترونیکی گرفته تا موسیقی و دوره‌های آموزشی، بیش از سه میلیون مورد محتوای رایگان، در دسترس همگان است.

خدمات مشترک کتابخانه الکترونیکی به منطقه بزرگ‌تر کلان‌شهر هلسینکی نیز ارائه می‌شود. از ۳۰ میلیون بازدید سالانه، ۱۷ میلیون آن آنلاین است و یک نظرسنجی از شهر نشان داد که این برنامه می‌تواند ۹۸ درصد نرخ پذیرش در بین شهروندان داشته باشد.

کتابخانه در جیب شما!

کد خبر 581382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.