رشد صادرات لازمه رقابت با اقتصادهای برتر است

رئیس انجمن مدیران صنایع پیشرو گفت: برای رقابت با اقتصادهای در حال توسعه و پیشرفته دنیا باید رشد صادرات را رقم زده و از صادرات مواد خام خودداری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود جمالی امروز _یکشنبه، بیست‌و دوم خردادماه ۱۴۰۱_ در همایش ملی مسیر صنایع پیشرو، اظهار کرد: انجمن مدیران صنایع ایران در سال ۱۳۵۹ توسط جمعی از مدیران و صنعت گران تشکیل شد و کمک به پیشرفت صنعت در چارچوب قانون اساسی، کوشش در بالا بردن پویایی و ارتقا ظرفیت و نوآوری تکنولوژی صنایع از جمله وظایف آن است.

وی افزود: اعتلای صنعت و کارآفرینی، صیانت از نهادهای صنعتی، تقویت مدیریت علمی و تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت از جمله اهداف این انجمن است‌.

رئیس انجمن مدیران صنایع پیشرو گفت: پیش‌بینی بانک جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ کشورهای هند و برزیل رشد جی دی پی داشته باشند و در سال ۲۰۲۳ نیز imf رشد اقتصادی جهان را مثبت و پایدار پیش‌بینی کرده است. همچنین بر این اساس کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور همچون هند و برزیل رشد جی دی پی ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهند داشت.

جمالی اضافه کرد: برای نقش آفرینی در رشد جی دی پی جهانی باید نسبت صادرات مواد خام کاهش یابد؛ عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است که ثبات سیاسی نداشته و نمی‌توان به عنوان یک شریک مطمئن به آن نگریست. همچنین بیشتر مواد صادرشده به کشور چین، خام بوده است.

وی تصریح کرد: حجم صادرات پتروشیمی و میعانات گازی ایران در سال ۱۴۰۰، ۵۲ درصد بوده که ارزش آن ۲۵۰۸۱ میلیون دلار است. ۱۱ درصد از صادرات این سال در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، ۰.۴ درصد بخش فرش و صنایع دستی و ۲۷ درصد در بخش معدن و صنایع معدنی بوده است.

رئیس انجمن مدیران صنایع پیشرو گفت: برای رقابت با اقتصادهای در حال توسعه و پیشرفته دنیا باید رشد صادرات را رقم زده و از صادرات مواد خام خودداری کنیم.

جمالی خاطرنشان کرد: در سال گذشته صادرات کشور نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است اما بخش زیادی از این رشد ناشی از افزایش قیمت کامودیتی‌ها است.

کد خبر 581381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.