دانش نخبگان در رفع چالش‌ها مورد استفاده قرار گیرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نخبه بودن یک نعمت الهی است و آن چیزی که فرد را نخبه می‌کند تنها استعداد و ظرفیت ذهنی نیست و و افراد زیادی وجود دارند که استعداد و ظرفیت ذهنی دارند و بروز نمی‌یابد یا از آن هیچ استفاده مناسب و شایسته‌ای نشده و فرد به نخبه تبدیل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر امانی، امروز - یک‌شنبه، بیست‌ودوم خردادماه- در شصت‌وهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروهای انسانی موجود واجد شرایط در پست‌های مدیریتی، اظهار کرد: نخبه بودن، یک نعمت الهی است و آن چیزی که فرد را نخبه می‌کند تنها استعداد و ظرفیت ذهنی نیست و افراد زیادی وجود دارند که استعداد و ظرفیت ذهنی دارند و بروز پیدا نمی‌کند یا از آن هیچ استفاده مناسب و شایسته‌ای نشده و فرد به نخبه تبدیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: چیزی که نخبه را نخبه می‌کند افزون بر استعداد و ظرفیت ذهنی، قدرشناسی از این حقیقت و نعمت است. این قدرشناسی اول به عهده خود فرد و دوم به عهده محیط است، محیط حکمرانی مجموعه مسئولان است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی در کشورهای مختلف بحث توسعه بررسی می‌شود، یکی از مبانی رشد و توسعه در کشورهای در حال توسعه یادگیری و انباشت دانش ذهنی حین انجام کار است، شهرداری ده‌ها فعالیت دارد و فعل و انفعالات این فعالیت‌ها در طول زمان انجام می‌شود؛ یعنی انباشت سرمایه و توان نیروی انسانی در اینجا اتفاق می‌افتد و نمی‌توانید یک انسان خالی از ذهن را برای شهرداری تهران یا شهرداری کلان‌شهرها برای تصدی پست‌ها از بیرون بیاورید.

وی افزود: تئوری توسعه می‌گوید انباشت سرمایه و دانش درون محیط رخ داده است و نباید جای دیگر در جست و جوی آن باشید؛ زیرا از صفر شروع کردن از یک طرف ضایع کردن سیستم و از طرف دیگر ضایع کردن سرمایه انباشته است که فرد حین انجام کار به دست می‌آورد. بر اساس تئوری‌های علمی بین کارایی سازمان و چرخش نخبگان ارتباط مستقیمی وجود دارد. چرخش نخبگان یعنی افراد شایسته امکان ظهور و بروز در میدان عمل داشته باشند و فرصت را برای خود و برای سازمان ایجاد کنند. آیه «لکی لا یکون دوله بین الاغنیا منکم» تنها به مسائل مالی اختصاص ندارد و به موقعیت‌های اجتماعی نیز مربوط می‌شود، یعنی همان طور که قرآن می‌فرماید سرمایه را در اختیار تمام مردم قرار بگیرد و همه به میزان استعدادشان می‌توانند سرمایه کسب کنند، در مورد موقعیت‌های اجتماعی نیز این امکان باید برای تمام افراد سازمان وجود داشته باشد تا به پست‌های بالا دست یابند.

امانی تصریح کرد: اگر سلسله مراتب رشد و بلوغ یک سازمان را بررسی کنیم، به اعتقاد من شهرداری تهران در اوج بلوغ و رشد علمی و کارشناسی خود قرار دارد و حتی می‌تواند این ظرفیت را در اختیار کشور قرار دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از مدیران شهرداری به مسئولیت‌های بالا رفتند که در گذشته هم بوده و در حال حاضر بیشتر شده است. نیاز نیست فرد خارج از سازمان به ویژه برای پست‌های تخصصی وارد سازمان شهرداری تهران شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرحی که سال گذشته توسط اعضای شورای ششم شهر تقریباً به اتفاق امضا شد توسط رئیس شورای اسلامی شهر به کمیسیون بودجه ارجاع داده شد، گفت: پیشنهاد دادیم که آماده‌ایم با شهرداری توافق کنیم به گونه‌ای که نیاز به تصویب این طرح نباشد و اگر یک دستورالعمل ابلاغ کنید که بر اساس آن انتصاب در پست‌های مدیریتی نظر شورای اسلامی شهر را تأمین کند، نیاز نیست هیچ طرحی به شورای اسلامی شهر بیاید؛ اما به هر دلیلی توافق نکردیم چون بر این موضوع اصرار داشتیم و شهرداری با آن موافق نبودند، بنابراین این طرح مجدد با تأخیر به شورا آمد. علت اینکه با تأخیر به شورای ششم آمد یکی این بود که با تعطیلات سال نو هم‌زمان شد و اواخر سال گذشته نیز وارد بحث بودجه و دستورات کنار گذاشته شد و در نهایت بنا بود طرح را با هماهنگی کامل شهرداری بیاوریم که اختلالی در وظایف جاری شهرداری ایجاد نکند.

وی خاطرنشان‌کرد: متن پیشنهاد الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود شهرداری در پست‌های مدیریتی؛ با عنایت به وجود نیروهای شایسته، متعهد و متخصص در سطوح مختلف شهرداری تهران و ضرورت و اولویت به کارگیری این نیروها در پست‌های مدیریتی و ممانعت از افزایش نیروی انسانی در حوزه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه طرح الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست‌های مدیریتی به شرح ذیل پیشنهاد می‌شود؛ ماده واحده با توجه به تکالیف مقرر در برنامه سوم توسعه شهر تهران و مصوبه سند راهبردی توسعه منابع انسانی شهرداری تهران و اصلاحیه بعدی آن به منظور استفاده از نیروهای شایسته و کارآمد موجود، رضایتمندی و تعهدمندی شغلی، زمینه و ارتقای شغلی پایدار از تاریخ تصویب این طرح شهرداری تهران موظف است انتصاب مدیران در پست‌های سازمانی در عناوین شغلی مدل پنج ۱۵ و پایین‌تر را به ترتیب زیر انجام دهد که مستخدمان ثابت موجود واجد شرایط شهرداری تهران و کارکنان قراردادی دائم سازمان‌های مستقل و شرکت‌های تابعه و قراردادی خدمات اداره شهر و قراردادی‌های مستقیم سازمان‌های مستقل و شرکت‌های تابعه موجود واجد شرایط است، تبصره یک به استناد ماده ۲۰ آئین‌نامه استخدامی شهرداری تهران چنانچه برای تصدی پست سازمانی در شهرداری مستخدم واجد شرایط نباشد، در این صورت شهرداری می‌تواند پس از تأیید کمیته انتصابات از وجود افراد واجد شرایط استفاده کند، همچنینی بر اساس تبصره دوم، گزارش این مصوبه هر سه ماه یک بار به تفکیک سطوح مدیریتی، ستاد، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابع توسط شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

کد خبر 581367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.