مبلغ سرانه جوابگوی نیاز مدارس اصفهان نیست/ کاهش چشمگیر آمار تخلفات ثبت‌نام

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با اشاره به ازسرگیری پرداخت سرانه به مدارس پس از گذشت یک دهه توقف توزیع این منابع مالی، ‌گفت: ازآنجاکه این سرانه برای تامین هزینه‌های واحدهای آموزشی کافی نیست، گاهی مدیران ناگزیر به استفاده از کمک اختیاری والدین می‌شوند.

محمدرضا ابراهیمی در گفت‌وگو با ایمنا، درباره دریافت اجباری وجه برای ثبت‌نام، اظهار کرد: دریافت اجباری وجه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان تخلف است و با آن به شکل جدی برخورد خواهد شد؛ مگر مبلغی که به‌عنوان بیمه و هزینه کتاب باید پرداخت شود که البته این هزینه نیز پرداخت شده است. آموزش و پرورش مخالف کمک اولیا به مدرسه نیست اما اگر به عنوان شرط ثبت‌نام باشد، باید جلوی این مسئله گرفته شود.

وی در واکنش به گلایه برخی والدین از دریافت اجباری وجه، افزود: اگر موردی خاصی از تخلف وجود داشته باشد والدین می‌توانند موضوع را به آموزش و پرورش اعلام کنند؛ مرتبه اول به مدیران تذکر می‌دهیم و دفعات بعدی برخورد می‌کنیم.

برخورد قانونی با موارد احتمالی تخلف

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره آمار تخلفاتی که تاکنون ثبت شده است، گفت: نمی‌توان تعداد تخلفات را اندک دانست زیرا این تخلف در سال‌های گذشته فراگیر بوده است و هنوز نیز چنین رویه‌ای در برخی مدارس وجود دارد اما آمار به شدت کاهش یافته است.

وی از برخورد با موارد حاد تخلف خبر داد و افزود: برخورد قانونی با موارد احتمالی تخلف باعث ایجاد بازدارندگی می‌شود؛ گرچه باید به این نکته توجه کرد که در ۱۰ سال اخیر هیچ مبلغی به عنوان سرانه در اختیار مدارس قرار نگرفته بود و در دولت سیزدهم دوباره پرداخت سرانه آغاز شده است، اما این سرانه کافی نیست؛ به همین دلیل مدیر گاهی ناگزیر به استفاده از کمک اختیاری والدین برای تأمین هزینه‌های مدرسه می‌شود.

مدیران موظف به اعلام وضعیت مالی مدارس به اولیا هستند

ابراهیمی، دریافت بدون ضابطه کمک به مدرسه را غیرقانونی دانست و تاکید کرد: شفافیت در مصرف منابع مالی مدرسه موضوعی است که مورد تاکید آموزش و پرورش نیز قرار دارد. برای این منظور باید در انجمن اولیا و مربیان شورای مالی تشکیل و بیلان مالی مدرسه اعلام شود؛ در این صورت خانواده دانش‌آموزان نیز تشویق به مشارکت در تأمین هزینه‌های مدرسه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از همه اولیا انتظار کمک به مدرسه ندارد، خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌های نیازمند حتی برای پرداخت هزینه بیمه دانش‌آموزی هم دچار مشکل هستند، از سوی دیگر نباید این برداشت نادرست ایجاد شود که کمک به مدرسه ضروری است؛ به عبارت دیگر در صورتی که مدیری شرط ثبت‌نام را دریافت وجه از خانواده‌ها قرار دهد، این امر به هیچ وجه قانونی نیست و در صورت گزارش اولیا یا بازرسان با متخلفان برخورد می‌شود.

کاهش آمار تخلفات ثبت‌نام

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره برخورد سلیقه‌ای مدیران برخی مدارس با ثبت‌نام دانش‌آموزان، گفت: مهم‌ترین قانونی در که در زمینه ثبت‌نام وجود دارد ممنوعیت دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام است، خانواده‌ها در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند از مدیر مدرسه شکایت کنند.

وی بدون اعلام آماری در زمینه تخلفات ثبت‌نام افزود: امسال آمار تخلفات کاهش یافته است اما نمی‌توان درصد مشخصی در این زمینه اعلام کرد؛ یکی از دلایل کاهش تخلفات بازرسی‌های مداوم و پرداخت مبلغی به عنوان سرانه به مدارس است که در سال‌های گذشته در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت اما هنوز هم مبلغ سرانه جوابگوی نیاز مدارس نیست.

کد خبر 581216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.