زمزمه بازگشت به مذاکره از اوج تنش

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌ودوم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنها راه پیروزی در برابر آمریکا مقاومت است‌» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (شنبه) در دیدار آقای نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و هیأت همراه با اشاره به ایستادگی دو کشور ایران و ونزوئلا در مقابل فشارهای سنگین و جنگ ترکیبی آمریکا، تأکید کردند: تجربه موفقیت‌آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیروزی دولت و ملت ونزوئلا در مبارزه‌ای سخت با آمریکا و جنگ ترکیبی و همه جانبه‌ای که بر ضد ونزوئلا به راه انداخته شده بود خطاب به آقای مادورو گفتند: مقاومت جنابعالی و ملت ونزوئلا بسیار باارزش است زیرا قدر و منزلت و لیاقت یک ملت و کشور و رهبران آن کشور را ارتقا می‌دهد و امروز قاعدتاً نگاه آمریکا به ونزوئلا متفاوت از گذشته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به پیشرفت‌ها و ابتکارهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر افزودند: این گام‌های بلند در شرایطی برداشته شده است که سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارها بر ملت ایران تحمیل شد و امریکایی‌ها خودشان نام آن را «فشار حداکثری» گذاشتند.

ایشان تأکید کردند: مقاومت ملت ایران باعث شکست سیاست فشار حداکثری شد، به‌گونه‌ای که یکی از مسئولان برجسته سیاسی آمریکا چندی پیش تعبیر «شکست مفتضحانه» را به‌کار برد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: نتیجه‌ای که می‌توان از ایستادگی و موفقیت دو ملت ایران و ونزوئلا گرفت، این است که تنها راه علاج در مقابل فشارها، ایستادگی و مقاومت است ضمن آنکه باید همکاری‌ها و ارتباطات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیواری ونزوئلا بیش از پیش مستحکم و نزدیک شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا گفتند: لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آنها است. ایشان با اشاره به همکاری‌های صمیمانه ایران و ونزوئلا، خاطرنشان کردند: دو کشور با هیچ کشوری این‌گونه روابط نزدیک ندارند و جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که در مواقع خطر، خطر می‌کند و دست دوستان خود را می‌گیرد.

زمزمه بازگشت به مذاکره از اوج تنش

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمزمه بازگشت به مذاکره از اوج تنش» نوشت: هنوز جوهر قطعنامه‌ای که ۳۰ عضو شورای حکام چهار شنبه شب‌گذشته پای آن را امضا کردند، خشک نشده، زمزمه شروع مجدد مذاکرات برای احیای برجام شنیده می‌شود، گویی نه کسی قطعنامه‌ای صادر کرده و نه ایران دوربین‌های فراپادمانی آژانس را قطع کرده و وعده کاهش همکاری بیشتر داده است! رافائل گروسی، مدیرکل آژانس علاوه بر گفتن اینکه همواره راهی برای تفاهم وجود دارد، یک گام پیش‌تر، از ضرورت سفر به ایران «در سریع‌ترین وقت ممکن» حرف می‌زند و نماینده روسیه هم تأکید دارد که همچنان می‌توان مذاکرات هسته‌ای را با ایران به نتیجه رساند.

همه این‌ها به یک طرف، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه گفته که ایران با این قطعنامه میز مذاکره را ترک نخواهد کرد. تنش در روند مذاکرات و رسیدن آن‌ها به نقطه اوج، گاهی منجر به تصاعد بحران و افزایش رودررویی دولت‌ها با همدیگر می‌شود، ولی بعضی وقت‌ها هم زمینه‌ای است برای بازگشت جدی‌تر به میز مذاکره. در سیاست بین‌الملل، به این وضع می‌گویند بازی لبه پرتگاه (Brinkmanship)؛ یعنی اینکه یکی از دو بازیگر یا هر دو آنها، عامدانه و آگاهانه یک خطر جدی باورپذیر را برای حریف به وجود می‌آورند تا از شرایط به وجود آمده برای رسیدن به هدف یا اهداف خود استفاده کنند.

گفته شده «بازی لبه پرتگاه نوعی استراتژی سوق دادن تعاملات ناپایدار تا آستانه درگیری فعال با هدف دستیابی به یک نتیجه مثبت برای خود است.» مثال‌های زیادی از بازی لبه پرتگاه در روند مذاکرات با ایران وجود دارد. سال ۲۰۱۳، در شرایطی که تحریم‌های دولت آمریکا به نقطه اوج رسیده بود و ایران هم تعداد سانتریفیوژها را به عدد ۱۹ هزار افزایش داد، مذاکرات برای یک توافق کلید خورد.

زمزمه بازگشت به مذاکره از اوج تنش

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امضای سند جامع همکاری ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا» نوشت: رئیس جمهور کشورمان میزبان نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به عنوان اولین رهبر آمریکای جنوبی بود که در دوره دولت سیزدهم به تهران سفر می‌کند. امضای چند سند همکاری در حوزه‌های مختلف و به ویژه امضای سند جامع همکاری ۲۰ ساله توسط رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا مهم‌ترین بخش این سفر بود که روز گذشته در تهران انجام شد و نشان از آغاز فصلی جدید از روابط بین تهران و کاراکاس داشت که دو طرف از آن به عنوان روابط راهبردی یاد کردند.

رئیس جمهور ونزوئلا که روز جمعه در رأس هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شده بود، صبح روز شنبه ابتدا در مجموعه کاخ سعد آباد مورد استقبال رسمی سید ابراهیم رئیسی قرار گرفت و سپس دو طرف گفت وگوهای خود را پشت درهای بسته آغاز کردند. پس از پایان دور اول گفت‌وگوها، رؤسای جمهور و هیئت‌های عالی دو کشور در نشست خبری مشترک شرکت کردند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خود، با بیان اینکه ونزوئلا سال‌های بسیار سختی را سپری کرده اما اراده مردم ونزوئلا و دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور این بوده است که باید در مقابل این تحریم‌ها مقاومت کرد، افزود: امروز گزارش‌هایی از کشور ونزوئلا دریافت می‌کنیم و آن اینکه کشور توانسته ابر تورم‌ها را پشت سر بگذارد و رشد اقتصادی در آن آغاز شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: این نشانه خوبی است که به همه ثابت می‌کند مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب نشینی می‌کند. رئیسی با راهبردی خواندن روابط تهران - کاراکاس به راهبرد مقاومت دو کشور در برابر قدرت‌های زورگو اشاره کرد و گفت: به اعتراف سخنگوی کاخ سفید، فشارهای حداکثری علیه ایران مفتضحانه شکست خورده و ملت ما عزم دارد تحریم‌ها را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کند. نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این نشست خبری اظهار کرد: ما امروز دوره‌ای از گفت‌وگوها و مفاهمه عمیق را پشت‌سر گذاشتیم و به دنبال آن هستیم از طریق امضای سند همکاری‌های ۲۰ ساله چشم‌انداز روشنی را در مسیر توسعه روابط با تهران ترسیم کنیم و در سال ۲۰۲۲ به سوی گسترش همکاری‌ها گام برداریم. وی افزود: من همیشه گفته‌ام وحدت ما ماهیت تاریخی دارد، حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز بسیاری از مردم در مبارزاتشان علیه رژیم شاه، از انقلاب‌ها در آمریکای لاتین الهام می‌گرفتند.

به کسانی که مرتب روابطمان را به باد انتقاد می‌گیرند، چه باید گفت؟ پاسخ من این است که روابط برادری بُعد مسافت نمی‌شناسد، عشق بُعد مسافت نمی‌شناسد، وحدت بُعد مسافت نمی‌شناسد، زیرا در مقاطعی از زمان که نه اینترنت وجود داشت و نه رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های امروزی و سفرهای هوایی آن چنانی، انقلابیون در سراسر ایران با رویایی مشترک در صحنه مبارزات حضور به هم می‌رساندند. همچنین رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه اسپانیولی زبان ایران موسوم به هیسپان تی‌وی گفت: پس از تحریم تابستان ۲۰۲۰، دولت ایران تصمیم گرفت در واکنش به تحریم‌های رئیس جمهور ترامپ، مقداری نفت به ونزوئلا ارسال کند، با اینکه در سال ۲۰۲۰ او تهدید کرده بود به کسانی که قصد ورود به حریم ونزوئلا را داشته باشند، حمله می‌کند.

خودتان را جای من بگذارید تا بفهمید در مقام رئیس‌جمهور ونزوئلا چه احساسی داشتم. اینکه به رغم چنین تهدیداتی، شاهد عزیمت نفتکش‌های ایرانی باشم؛ واقعه‌ای خارق‌العاده. ونزوئلایی‌ها همه جشن گرفتند. آن زمان ما در قرنطینه محض قرار داشتیم. مادورو تاکید کرد: به زودی پرواز مستقیم میان تهران و کاراکاس برقرار خواهد شد. پروازها یک بار در هفته خواهد بود و قصد داریم بر تعداد آنها بیفزاییم.

کد خبر 581203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.