آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

فضاهای سبز و باغ‌های گل‌ از مهم‌ترین جاذبه‌های شهرهای گردشگری به حساب می‌آید که علاوه بر جنبه‌های زیباسازی، به بهبود چشمگیر کیفیت هوای مناطق اطراف خود کمک می‌کند. خواهرخوانده‌های اصفهان نیز از این مزیت بی‌نصیب نیستند و میزبان زیباترین باغ‌های گل جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود باغ‌های گل در بسیاری از شهرهای سراسر جهان بر محبوبیت آن‌ها به عنوان قطب‌های گردشگری افزوده و مکان‌هایی تقریباً عاری از گازهای آلاینده برای گذراندن ساعاتی خوش و به دور از هیاهوی شهری فراهم آورده است. باغ‌های گل سراسر جهان اغلب از نظر مساحت و طراحی‌های خاص خود تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارد، با این حال ویژگی‌های مشترکی نیز در همه آن‌ها به جذب مسافران برای گذراندن ساعت‌ها تماشا و گذراندن اوقات در آن‌ها منجر می‌شود. در ادامه به معرفی باغ‌های گل در شهرهای خواهرخوانده اصفهان شامل کوالالامپور، شی‌آن، فرایبورگ و بارسلونا و ویژگی‌های مهم هر یک از آن‌ها پرداخته می‌شود.

باغ گل‌های پردانا در کوالالامپور، مالزی

کوالالامپور در تاریخ دوم تیرماه ۱۳۷۶ پیمان خواهرخواندگی را با اصفهان برقرار کرد و به عنوان دومین خواهر این شهر باستانی شناخته شد. باغ گل‌های پردانا که در میان مردم جهان به Taman Tasik Perdana نیز شهرت دارد، یکی از مشهورترین جاذبه‌های این شهر است. این فضای سبز شگفت‌انگیز همواره در لیست بهترین جاذبه‌های شهر قرار داشته و از قدمتی بیش از یک دهه برخوردار است. این پارک زیبا در ابتدا به عنوان مکانی تفریحی و مملو از گل‌های گرمسیری احداث شد اما پس از مدت زمان کوتاهی، مدیران شهر آن را به یک پارک گل تبدیل کردند.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

فضای پارک به‌گونه‌ای است که به بازدیدکنندگان حس بودن در جنگل‌های بارانی گرمسیری را می‌دهد و این در حالی است که باغ در شلوغ‌ترین بخش کوالالامپور قرار دارد. در میان فضاهای سبز باغ گل‌های پردانا، یک میدان مربعی با سایبانی چهارگوش واقع شده است که در آن، رویدادهای فرهنگی و فعالیت‌های مختلف برگزار می‌شود و بر جذابیت هر چه بیشتر باغ در میان گردشگران می‌افزاید. باغ گل‌های پردانا علاوه بر زیبایی چشم‌نواز خود، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز نظیر موزه ملی، مسجد ملی و باغ پرندگان را نیز در خود جا داده است.

باغ گل‌های پردانا باغ‌های کوچک‌تری شامل باغ ارکیده، باغ هیبیسکوس، باغ گیاهان دارویی و پارک گوزن را در بر گرفته است، ضمن این‌که سازه‌ها و مساجد مختلفی نیز مانند مسجد ملی، گورستان معروف حاکمان مختلف و بنای یادگارهای ملی نیز در جذب گردشگران به این باغ نقش مهمی ایفا می‌کند. موزه ملی، موزه هنرهای اسلامی، افلاک‌نمای ملی، موزه پلیس سلطنتی مالزی و موزه نژادشناسی جهانی از دیگر جاذبه‌های باغ گل‌های پردانا در کوالالامپور به حساب می‌آید که آن را به شهرت جهانی رسانده است.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

باغ گل‌های بارسلونا، اسپانیا

اصفهان و دوقلوی اسپانیایی‌اش، بارسلونا، در بیست‌وچهارم دی‌ماه ۱۳۷۸ با یکدیگر پیمان خواهرخواندگی بستند و این شهر به ششمین خواهرخوانده اصفهان تبدیل شد. باغ گل‌های بارسلونا در اسپانیا، با مساحت ۱۴ هکتار به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های گل سراسر جهان شناخته شده که گل‌هایی گرمسیری را از شش منطقه مختلف جهان با آب‌وهوای دریای مدیترانه و جزایر قناری در خود جا داده است. گل‌هایی که با زیبایی تمام در این باغ، جذب گردشگران از سراسر جهان را برای شهر به ارمغان می‌آورد از جنوب استرالیا، آفریقای جنوبی، شیلی، کالیفرنیا در آمریکا، جزیره قناری و دریای مدیترانه جمع شده است.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

باغ گل‌های بارسلونا از بزرگ‌ترین فضاهای سبز شهر و حتی اسپانیا به‌شمار می‌رود که در آن، امکان تماشای دلتا Llobregat، چشم‌انداز شهری بارسلونا، بندرهای شهر و حتی مرکز ورزشی المپیک وجود دارد. وجود گل‌های گرمسیری مدیترانه‌ای در باغ به آن چشم‌اندازی شبیه به جنگل‌های بارانی بخشیده و بر جذابیت هر چه بیشتر آن در میان گردشگران افزوده است.

باغ گل‌های بارسلونا که در سال ۱۹۹۵ به روی عموم مردم باز شد، با هدف حفظ گونه‌های گیاهی کمیاب طراحی شد و امروزه میزبان بیش از ۱۵۰۰ نوع گل است. از آن‌جا که مدت زمان زیادی از احداث این باغ نمی‌گذرد، در نتیجه اغلب گل‌های آن جوان هستند و این در حالی است که در بعضی از بخش‌های باغ هیچ گلی کاشته نشده است تا تلفیق گل‌های قدیمی و جدید در آن حفظ شود.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

باغ گل‌های شی‌آن در چین

کلان‌شهر شی‌آن در چین که نخستین خواهرخوانده اصفهان محسوب می‌شود میزبان یکی از زیباترین باغ‌های گل جهان است که از دو بخش جدا از هم تشکیل شده است. از سال ۲۰۱۶ به مدت بیش از دو سال، بخش قدیمی باغ با هدف نوسازی به روی عموم مردم بسته شد و گردشگران تنها قادر بودند از بخش جدید باغ بازدید کنند. بخش جدید باغ گل‌های شی‌آن در سال ۲۰۱۴ احداث شد اما عموم مردم تا یکم اکتبر سال ۲۰۱۶ قادر به بازدید از آن نبودند.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

این بخش، فضایی به مساحت ۴۳ هکتار را در بر گرفته و از مساحتی حدود دو برابر باغ قدیمی برخوردار است. در باغ گل‌های شی‌آن بیش از چهار هزار گونه گیاهی در ۱۱ نقطه در حال پرورش است که در هر یک از این مناطق، گونه‌های متفاوتی از گل‌ها رشد می‌کند. باغ گل‌های شی‌آن بخش‌های دیگری را نیز نظیر باغ آب، جاده ابریشمی، باغ کودکان و باغ ۱۰۰ گل در بر گرفته است که هر یک با ویژگی خاص، علاقه‌مندان ویژه‌ای را به خود جذب می‌کند. به عنوان مثال، باغ کودکان، دنیایی رویایی به نظر می‌رسد و شامل باغی مجازی، یک باغ لمسی و باغی بویشی است که در آن‌ها، کودکان می‌توانند علم گیاه‌شناسی خود را از طریق تماشا، لمس و بوییدن تقویت کنند. در باغ آبی نیز که در قسمت غربی باغ اصلی واقع شده است، فضایی محصور در آب پاک و گل‌های زیبا سیل عظیمی از بازدیدکنندگان را به سمت خود فرا می‌خواند.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

باغ گل‌های فرایبورگ در آلمان

فرایبورگ و اصفهان در تاریخ ششم آبان‌ماه ۱۳۷۹ عقد خواهرخواندگی بستند و به این ترتیب اصفهان نخستین خواهر مسلمان این شهر آلمانی شد. فرایبورگ، یک باغ گل بسیار اعجاب‌انگیز را در خود جا داده است که در سال ۱۶۲۰ توسط معماران دانشگاه فرایبورگ تأسیس شد و بیمارستانی را نیز برای اعضای دانشگاه در بر گرفت. باغ گل‌های فرایبورگ یکی از اولین باغ‌های نوع خود در سراسر آلمان به حساب می‌آید که در ابتدا به عنوان بخشی از دانشکده پزشکی دانشگاه فرایبورگ احداث شد.

در سال ۱۷۶۶، باغ گل‌های فرایبورگ که طی جنگ ۳۰ ساله اروپا به طور کامل تخریب شده بود، مورد بازسازی قرار گرفت. این باغ در نزدیکی رودخانه دریزام ساخته و معماری آن با الهام از عصر روشنگری در تاریخ فلسفه غرب انجام شده است.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

گزارش‌ها حاکی است که در نیمه دوم قرن هجدهم، علاقه مردم آلمان به ویژه فرایبورگی‌ها به گل‌ها به طور چشمگیری افزایش یافت و همین امر باعث شد گل‌های بسیاری از گونه‌های مختلف در این باغ پرورش یابد. در سال ۱۸۲۹، با وجود وقوع رویدادهای ناگوار زیادی مانند سیل در فرایبورگ، باغ گل‌ها میزبان سه هزار گل و گیاه بود و پس از آن، همواره بر گونه‌های کاشته شده افزوده شد.

در سال ۱۸۷۸ ورود به باغ گل‌های فرایبورگ ممنوع و باغ جایگزینی برای آن در منطقه‌ای دیگر احداث شد تا این‌که پس از جنگ جهانی اول، بار دیگر ورود به مکان اولیه باغ گل‌ها به روی مردم باز شد. در جنگ جهانی دوم، حملات هوایی به باغ گل‌های فرایبورگ تخریب کامل آن را در پی داشت، با این حال بازسازی باغ بلافاصله پس از جنگ انجام شد. امروزه باغ گل‌های فرایبورگ بیش از هشت هزار گونه گل زیبا را در بر گرفته و به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری فرایبورگ و حتی آلمان عمل می‌کند.

آشنایی با باغ‌های گل خواهرخوانده‌های اصفهان

کد خبر 581191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.