"زرجوب" و "گوهررود" تراژدی دردناک آلودگی رشت

مشاور کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: گندابی از فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی به دو مجرای آبی حیاتی شهر رشت یعنی رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهررود" وارد می‌شود و ورود انواع پساب‌ها به این دو رودخانه سلامت شهروندان را به خطر خواهد انداخت.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خطرات ورود انواع پساب‌ها و فاضلاب به رودخانه‌های شهر برای سلامتی شهروندان رشت، اظهار کرد: در حال حاضر گندابی از فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی به دو مجرای آبی حیاتی شهر رشت یعنی رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهررود" وارد می‌شود و ورود انواع پساب‌ها به این دو رودخانه سلامت شهروندان را به خطر خواهد انداخت.

وی با بیان اینکه دو رودخانه زرجوب و گوهررود در طول مسیر خود از شهر رشت عبور می‌کنند، ادامه داد: تمام ورودی فاضلاب به همراه رسوبات مواد آلی و فلزات سنگین سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و تهدیدی برای بهداشت عمومی جامعه است، بنابراین باید تلاش کنیم تا این چالش رفع و سلامت و بهداشت شهروندان حفظ شود.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: فرایند تصفیه پساب و فاضلاب واحدها، مراکز صنعتی و بیمارستانی باید توسط سیستمی دقیق و مناسب و با رعایت کامل ملاحظات زیست‌محیطی انجام شود تا بتوانیم بار آلودگی این دو رودخانه مهم شهر رشت را کنترل کنیم.

وی در خصوص راهبردهای اصولی برای استاندارد کردن بار آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود، خاطرنشان کرد: در واقع با اجرای برنامه‌های راهبردی به مفهوم واقعی و با در نظر گرفتن تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها می‌توان وضع موجود را به حد استاندارد رساند.

مطالبی با تاکید بر اینکه توجه به محیط زیست و حوضه‌های آبریز و آبخیز اهمیت و ضرورت پایش مستمر در حوزه نظارت بر رودخانه‌ها را مشخص می‌کند، گفت: باید علاوه‌بر بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مسیر پایش آنلاین و لحظه‌ای حرکت کنیم تا بتوانیم به‌روز و و دقیق از محیط زیست آبی حفاظت کنیم.

وی در خصوص مسئولیت شهروندان در حفظ و نگهداری محیط زیست، اظهار کرد: باید برای نسل بعدی امانت‌دار خوبی باشیم و لازم است تمام شهروندان در حفظ و نگهداری محیط زیست کوشا باشند تا به سلامت خود و نسل بعد کمک کنند؛ به جای شعار دادن باید عمل کردن به وظایف را در اولویت قرار دهیم تا شاهد مشکلات کمتری در شهر باشیم.

کد خبر 581030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.