نقش پارک‌های جیبی در کاهش اثرات جزایر گرمایی

طبق گزارش‌های هواشناسی جهان، در سال‌های بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، امواج گرمایی به عنوان مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر وابسته به اقلیم شناخته شد که زندگی مردم را طی این بازه زمانی در سراسر جهان مورد تاثیر قرار داد؛ گسترش پارک‌های جیبی می‌تواند به کاهش قابل توجه دما در شهرها کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۲۰۲۱ امواج گرمایی در کانادا به طور باور نکردنی زندگی و حتی حیات ساکنان را تحت تأثیر قرار داد و در مناطقی مانند لیتن در بیست‌ونهم ژوئن به ۴۹.۶ درجه سانتیگراد رسید. روز بعد یک آتش‌سوزی بزرگ، حدود ۹۰ درصد از سراسر شهر را در بر گرفت و به مرگ دو شهروند و بی‌خانمانی بیش از هز ۱۲۰۰ نفر منجر شد.

امروزه اثرات جزایر گرمایی، مشکلات سلامت زیادی نظیر بیماری‌های قلبی-عروقی و تنفسی را برای ساکنان کره خاکی در پی داشته است، ضمن این‌که فشارهای روانی و رفتارهای خشن را در میان آنان افزایش داده است. در این میان، مناطق شهری به مراتب بیشتر از روستاها تحت تأثیر امواج گرمایی قرار گرفته است که محققان علت اصلی آن را کاهش روزافزون فضاهای سبز به منظور توسعه شهری برای سازگاری با افزایش جمعیت تلقی کرده‌اند. در واقع، توسعه شهری، افزایش سطوح آسفالتی و بتنی را در پی دارد که این مواد گرما را به خود جذب می‌کند و افزایش دما را برای محیط اطراف خود به ارمغان می‌آورد که این رویداد به اثرات جزایر گرمایی معروف است.

نقش پارک‌های جیبی در کاهش اثرات جزایر گرمایی

نتیجه تحقیقات مختلف حاکی است که جنگل‌های شهر می‌تواند اثرات جزایر گرمایی را کاهش دهد و مانع از مرگ‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در میان مردم شود. در این رابطه، چنانچه امکان گسترش فضاهای سبز شهری بر اثر توسعه و ساخت‌وساز وجود نداشته باشد، گسترش پارک‌های جیبی می‌تواند به بهترین شکل ممکن مشکل را حل کند و به کاهش دمای مناطق شهری منجر شود.

اثربخشی پارک‌های جیبی در کاهش دما

جمعیت شهرهای سراسر جهان به طور قابل توجهی در حال افزایش است که همین امر، مدیران را به کاهش هر چه بیشتر فضاهای سبز بزرگ برای توسعه بیشتر ساختمان‌های مسکونی جهت سازگاری با جمعیت سوق داده است. در چنین شرایطی، بهره‌مندی از پارک‌های جیبی می‌تواند مهم‌ترین نقش را در کاهش دمای مناطق شهری ایفا کند که در این رابطه، توسعه پوشش‌های گیاهی می‌تواند به شکل پارک‌های کوچک یا حتی بام‌باغ‌ها، دیوارهای عمودی و بالکن‌های سبز در شهرها پیاده شود.

محققان اهل آدلاید استرالیا به انجام مطالعات مختلف در مورد اثربخشی فضاهای سبز کوچک بر کاهش دمای شهر پرداختند و به این نتیجه رسیدند که وجود پوشش‌های سبز کوچک متعدد منجر به کاهش حدود شش درجه سانتی‌گرادی دما در روزهای تابستانی می‌شود و باغ‌های خانگی نیز کاهش پنج درجه سانتی‌گرادی را برای محیط اطراف خود به ارمغان می‌آورد.

نقش پارک‌های جیبی در کاهش اثرات جزایر گرمایی

نتیجه تحقیقات این افراد همچنین نشان داد که وجود فضاهای سبز کوچک با حدود ۱۰ متر مربع مساحت و پوشیده از درختان نیز نسبت به سایر فضاهای سبز، کاهش دو برابری دمای هوا را در پی دارد و این در حالی است که گیاهان کوچک مانند چمن از رشد سریع‌تری برخوردار است. در همین راستا، محققان آدلاید استدلال کردند که اتخاذ همزمان رویکردهای درازمدت و کوتاه‌مدت در رابطه با گسترش فضاهای سبز برای کاهش دمای شهرها ضروری است که برای این کار، مدیران باید به طور همزمان برای کاشت درختان (به عنوان یک استراتژی درازمدت) و افزایش پوشش‌های گیاهی کوچک مانند چمن بکوشند.

تقویت اثربخشی پارک‌های جیبی در کاهش دمای مناطق شهری

مدیران شهری به هنگام گسترش فضاهای سبز جیبی و کاشت درختان در آن‌ها باید گونه‌هایی را انتخاب کنند که بیشترین اثربخشی را در کاهش دما در پی دارد. نتیجه مطالعات مختلف حاکی است که استفاده از گونه‌های مختلف درختان در یک محیط می‌تواند بیشترین اثربخشی را در کاهش دمای آن در پی داشته باشد، اما در مناطقی با تنها یک یا چند گونه درخت، کاهش دمای محیط خیلی قابل توجه نیست. از سوی دیگر، کاشت درختانی با برگ‌های بزرگ، نسبت به سایر انواع درختان می‌تواند به کاهش بیشتر دمای محیط کمک کند.

نقش پارک‌های جیبی در کاهش اثرات جزایر گرمایی

انتخاب درختان برای کاهش حداکثری دمای شهرها

طراحی فضاهای سبز شهری و انتخاب نوع پوشش گیاهی در آن‌ها نقش مهمی در کاهش دمای شهرها ایفا می‌کند به همین دلیل، طراحان باید به هنگام توسعه پوشش‌های سبز این نکته را با دقت مورد توجه قرار دهند. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، گسترش پارک‌های جیبی می‌تواند کاهش چشمگیر دما را برای شهرها در پی داشته باشد که البته برای تحقق این هدف نیز، چیدمان این پارک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، چنانچه پارک‌های جیبی به طور نامنظم و دور از یکدیگر طراحی شود، آن‌گاه کمترین اثربخشی را در کاهش دما در پی خواهد داشت، حال آن‌که طراحان شهری می‌توانند با ایجاد فضاهای سبز هرچند کوچک، اما نزدیک به یکدیگر به کاهش هر چه بیشتر دمای محیط کمک کنند. از سوی دیگر، کاشت همزمان درختان، بوته‌ها و سایر انواع گیاهان می‌تواند اثربخشی کاهش دمای محیط را تقویت کند و اثرات جزایر گرمایی در شهرها و تبعات منفی ناشی از آن‌ها را به حداقل برساند.

نقش پارک‌های جیبی در کاهش اثرات جزایر گرمایی

کد خبر 580971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.