۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
ناایمنی در کمین حاشیه شهر

شناسایی نقاط ناایمن شهر کافی نیست، بلکه باید به شکل پهنه‌ای به رفع ناامنی ساختمان‌ها به ویژه در حاشیه شهر اراک پرداخته شود و محقق شدن این مهم تنها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، مدیریت شهری و شهروندان ممکن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بنا بر اعلام سازمان آتش‌نشانی اراک در سه سال اخیر حدود ۵۰۰ اخطار در شهرستان اراک برای تمام اماکن دارای ناامنی همچون منازل مسکونی ناایمن، مراکز تجاری و پاساژها و ساختمان‌های مهم شهری صادر شده است و اکنون نیز ۲۵ ساختمان بسیار ناامن در حوزه‌های درمانی، تجاری و مسکونی در شهر وجود دارد که نیازمند پیگیری جدی و فوری است تا بروز خطرات ناگوار و بردباری شهروندان پیشگیری شود.

همچنین مسئولان و مدیران شهری باید بدانند بی‌توجهی به نکات ایمنی در ساخت‌وسازها احتمال تکرار حوادثی که در ساختمان‌های متروپل آبادان و پلاسکو تهران رخ داد را افزایش می‌دهد و این گونه حوادث هشداری برای مالکان ۲۵ ساختمانی است که در اراک به شدت ناایمن است و به‌رغم اخطارها و پیگیری‌های مکرر مسئولان، هنوز ایمن‌سازی نشده است و هر لحظه ممکن است زمینه‌ساز اتفاقی دلخراش و غم‌بار شود، لذا همکاری مسئولان و شهروندان در خصوص شناسایی ساختمان‌های ناایمن و جلوگیری از ساخته شدن بناهای بدون ایمنی بسیار مهم است.

لزوم توجه به ایمنی ساختمان‌ها برای پیشگیری از حوادث

سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک در خصوص لزوم توجه مدیریت شهری به ساختمان‌های ناایمن شهر و شناسایی آنها به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: وظیفه مدیریت شهری در این زمینه این است که در رصدهای میدانی موارد ناایمن در ساختمان‌ها را پایش کند، اما در واقع تدابیری که در زمان ارائه طرح جامع و طرح تفصیلی و طراحی ساختمان‌ها بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود، می‌تواند در جلوگیری از ایجاد فجایعی مؤثر باشد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری به عنوان دستگاه خدمات‌رسان موظف است بر اساس مجوزهای صادر شده عمل کند و نقشی در مراحل محاسبات و اجرای ساختمان ندارد، پروژه بناها توسط مهندس محاسب طراحی می‌شود و سپس مهندس مجری پروژه را عملیاتی می‌کند و مهندس ناظر وظیفه سنگین نظارت بر استانداردهای ساختمانی را دارد. سازمان آتش‌نشانی به عنوان یکی از سازمان‌های تابع شهرداری می‌تواند بر اساس نقشه‌های تأسیسات، ایمنی ساختمان را پایش کند، اما تأمین و نظارت بر استحکام اسکلت بتنی یا فولادی بناها در حیطه وظایف نظام مهندسی است و باید از امضاهای سیاهی که باعث ایجاد مشکلات و ناامنی در ساختمان‌ها می‌شود جلوگیری به عمل آید.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک می‌افزاید: شهرداری باید در بازدیدهای بصری به پیمایش مواردی همچون نشست ساختمان، ترک‌خوردگی در سطح بنا یا مشکلات تأسیسات بپردازد و این گونه ناامنی‌ها را اعلام کند، در مقررات ساختمان خلاءهای قانونی بسیاری وجود دارد و مصالح ناایمن نیز از دیگر موارد مؤثر در ایمنی ساختمان‌ها است. ممکن است یکی از دلایل نبود استحکام در ساختمان استفاده از مصالح‌های غیراستاندارد باشد، لذا باید به این موردتوجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: به اتفاق دادستان و معاون پیشگیری از جرایم دادگستری و مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی و رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری از بعضی از ساختمان‌های ناایمن شهر اراک مانند مجتمع ارغوان، ورزشکاران و پاساژ اسلامی اراک بازدیدی انجام شد تا پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

میرنظامی تاکید می‌کند: آنچه از آن غافل بوده‌ایم و در سال‌های اخیر در شهر اراک نیز به طور گسترده مشاهده می‌شود، نماهای ناایمن و سنگینی است که سازندگان بدون توجه به محاسبات اولیه ساختمان و برای ایجاد رونق کاذب در بازار ساختمان دست به ایجاد چنین نماهایی می‌زنند و لازم است در این زمینه نیز تدابیر جدی در نظر گرفته شود.

به صدا درآمدن زنگ خطر ساختمان‌های ناایمن در حاشیه شهر

علی چگینی، رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه امنیت ساختمان‌های خاصی مانند مجتمع‌های بزرگ درمانی و تجاری که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در آئین‌نامه‌های مقررات ملی نیز ضریب امنیت بالاتری برای این ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است، چرا که بار زنده وارد به این ساختمان‌ها بیشتر است و در صورت ایجاد حادثه نیز جان افراد بیشتری به خطر خواهد افتاد و از طرفی فعالیت دستگاه‌های خدمات‌رسانی همچون ادارات متولی آب، گاز و برق در هنگام حادثه نباید قطع شود و از همین‌رو این ساختمان‌ها باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد تا در صورت وقوع حادثه دچار آسیب نشود و همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با اشاره به صدور اخطاریه برای ساختمان‌های ناایمن اراک، خاطرنشان می‌کند: در نگاه کلی‌تر تمام ساختمان‌های بدون مجوز اتمام بنا و ساختمان‌هایی که قبل از آخرین ویرایش آئین‌نامه زلزله ساخته شده‌اند از نظر جامعه مهندسی پرخطر است، در این زمینه نباید به صورت نقطه‌ای و تنها با نگاه به چند ساختمان این موضوع را مورد بررسی قرار داد، بلکه باید به صورت محله‌ای این مسئله را پیگیری کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهر با معضلات اساسی در حوزه امنیت سازه‌ای روبه‌رو است که با نادیده گرفتن این موارد و پرداختن به چند ساختمان در مرکز شهر در حق شهروندان ساکن در این مناطق اجحاف خواهد شد.

گسل "تلخاب" پرخطرترین نقطه شهر اراک

وی اضافه می‌کند: در شهر اراک حدود ۱۷ گسل تأثیرگذار وجود دارد که پرچالش‌ترین آن گسل "تلخاب" است و ممکن است زلزله‌هایی تا عمق ۴.۵ ریشتر در دوره بازگشت ۱۵۰ ساله داشته باشد و این زنگ خطری است که اهمیت ایمن‌سازی ساختمان‌ها در حاشیه شهر را یادآور می‌شود.

چگینی می‌افزاید: مدیریت شهری تنها به ۵۰۰ ساختمانی که به آنها اخطار داده شده اکتفا نمی‌کند، بلکه ایمن‌سازی بناها در کل پهنه شهر را مورد توجه قرار خواهیم داد. حوادث قهری منتظر تصمیم مسئولان نخواهد ماند، مناطقی همچون کوی امام علی (ع) و کوی سجادیه اراک مشکلات اسناد مالکیت دارد و در صورتی که این مشکل رفع شود، افراد می‌توانند مجوز ساخت دریافت و املاک خود را نوسازی و بازسازی کنند که این موضوع علاوه‌بر اینکه از نظر شهرسازی حائز اهمیت است از نظر سازه‌ای نیز مهم است.

وی می‌گوید: بر اساس مکاتباتی که با شهرداری و سازمان نظام مهندسی انجام شده است، در حال شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر هستیم که این لیست تمام ساختمان‌های بدون مجوز اتمام بنا را شامل می‌شود، لذا باید مهندسان نظام مهندسی استحکام این بناها را مورد تأیید قرار دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک در خصوص اهمیت رعایت ضوابط مقررات ملی ساختمان برای جلوگیری از ایجاد فجایع غم‌باری همچون حادثه ساختمان متروپل، اظهار می‌کند: ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها نیز نیازمند بازنگری جدی است، لذا درخواست و پیشنهاد خود در این زمینه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اصلاح و تصویب این قانون ارسال خواهیم کرد تا یک قدم در مسیر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها برداشته باشیم.

پیشگیری از ناامنی‌ها از صدور پروانه آغاز می‌شود

علیرضا کریمی، شهردار اراک با بیان اینکه وظایف شهرداری در حوزه ایمن‌سازی ساختمان بر اساس مقررات ملی ساختمان، قوانین نظام مهندسی و ماده ۱۰۰ و ماده ۵۵ شهرداری‌ها اجرایی می‌شود، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: موارد ناایمنی در ساختمان‌های اداری و مسکونی از طریق سازمان آتش‌نشانی پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه ایمنی ساختمان‌ها حدود ۱۳ آیتم وجود دارد که در صورت رعایت نشدن آن اخطار صادر می‌شود، ادامه می‌دهد: در سه سال اخیر حدود ۵۰۰ اخطار در شهرستان اراک برای تمام اماکن از جمله ۲۱۸ اخطار در بحث منازل مسکونی ناایمن، ۱۸۹ اخطار در بخش اصناف، ۸۱ مورد در بخش مراکز تجاری و پاساژها و ۵۰ اخطار در مورد ساختمان‌های مهم شهری صادر شده است.

شهردار اراک خاطرنشان می‌کند: پیشگیری از ایجاد ناامنی در ساختمان‌ها فرایندی دارد که از صدور پروانه ساختمان در شهرداری آغاز می‌شود و تأیید نقشه‌های مختلف ساختمانی و نظارت از ساختمان‌ها در سازمان نظام مهندسی و در نهایت صدور مجوز اتمام بنا در شهرداری‌ها را شامل خواهد شد و در صورت وقوع ناایمنی‌ها، تخلفات ساختمانی از سوی سازمان آتش‌نشانی و واحد اجراییات شهرداری پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ ساختمان از نظر سازمان آتش‌نشانی در بحث درمانی، تجاری و مسکونی به شدت ناایمن است و باید اقدامات فوری در این زمینه انجام شود، می‌گوید: بیشتر مجتمع‌های تجاری شهر در بحث ضوابط ایمنی آتش‌نشانی مشکلات مشابهی همچون ناایمنی در سیم‌کشی‌ها و نرده‌های حفاظ دارد که دستورالعمل‌های متعددی برای آنها صادر شده و در بعضی موارد ایمن‌سازی در دو مرحله انجام شده و بعضی دیگر در حال پیگیری است.

کد خبر 580968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.