رد پای شهدا در میراث فرهنگی ناملموس کشور

حفظ میراث و ارزش‌های جنگ و یادآوری ایثار و فداکاری رزمندگان در دوران پس از جنگ امری ضروری و رایج در جهان بوده است و ساخت فضاهای یادمانی در ارتباط با جنگ‌ها در کشورهای مختلف سابقه‌ای طولانی‌مدت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نهم خردادماه سال جاری، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای مراتب ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس شهید گمنام را به استانداران کشور ابلاغ کرد. در نامه علی دارابی به ۳۱ استاندار کشور آمده است: «در اجرای مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد ۲ و ۳ آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیئت وزیران و همچنین آئین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها مصوب ۱۴۰۰ هیئت وزیران، مراتب ثبت میراث فرهنگی ناملموس شهید گمنام، تفحص، تشییع، یادمان‌سازی، پاسداشت و زیارت (ملی) به شماره ۲۶۷۹ در تاریخ ۰۳/‏۰۳/‏۱۴۰۱‬ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران اعلام می‌شود. هرگونه اقدام که موجب حراست و پاسداری این میراث می‌شود، مورد تأکید است.»

از اواخر دهه ۷۰، ساخت فضاهای یادمانی جنگ به خارج از گلزارهای شهدا و به سمت ایجاد مزار و یادبودی برای شهدای گمنام سوق پیدا کرد. این اقدام با تلاش پرسنل کمیته جست‌وجوی مفقودین و دیگر نهادهای انقلابی صورت گرفت و مناطق مختلفی در کشور چون ارتفاعات کلک چال تهران، عظیمیه کرج، گاوازنگ زنجان، عون‌به‌علی تبریز، تپه شهدای ایذه، مسجد بلال صدا و سیما، مسجد قدس شهرک غرب این شرافت را پیدا کردند که تعدادی از بهترین فرزندان این امت را در آغوش بگیرند.

هم‌اکنون در سطح کشور ۲۳۰۶ یادمان شهدای گمنام وجود دارد که این یادمان‌ها میزبان ۱۰ هزار و ۴۲۲ شهید گمنام هستند. استان اصفهان با ۱۶۵ یادمان شهدای گمنام در رتبه دوم تعداد این یادمان‌ها در کشور قرار گرفته است.

یادمان‌های شهدای گمنام، جنبه هویتی برای نسل جوان جامعه دارد

محمد بلندیان، مسئول امور شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه ساخت یادمان‌های شهدای گمنام در اصفهان به سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد، می‌گوید: گلزارها و یادمان‌های شهدا، ظرفیتی بزرگ در جهت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس هستند و می‌توانند به‌عنوان زیارتگاه اهل یقین و قرارگاه‌های فرهنگی در اقصی‌نقاط کشور به حساب بیایند.

وی می‌افزاید: شهدا، هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی انقلاب اسلامی و هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی ملی، برای آحاد جامعه مورد احترام هستند.

بلندیان با بیان اینکه اقدامی که اخیراً از سوی وزرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ثبت ملی شهدای گمنام به عنوان میراث فرهنگی ناملموس صورت گرفته، اقدام شایسته و قابل تقدیری است که باید زودتر اتفاق می‌افتاد، می‌گوید: شهدای گمنام و یادمان‌های مربوط به این شهدا، مهم‌ترین بخش میراث فرهنگی ناملموس هستند که جنبه هویتی برای ما دارند و موضوعی است که می‌تواند هویت نسل جوان ما را بیمه کند.

مسئول امور شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان می‌افزاید: انتخاب مکان یادمان‌های شهدا با یک کار کارشناسی و در نظر گرفتن پارامترهای مختلف صورت گرفته است تا این یادمان‌ها در کنار اینکه قرارگاه‌های فرهنگی در شهرهای مختلف هستند به عنوان مکان‌های گردشگری نیز شناخته شوند.

وی با بیان اینکه قرار است مکان یادمان‌های شهدای گمنام در نقشه جامع شهرها مشخص شود تا امکان بازدید و زیارت گردشگران فراهم شود، می‌گوید: با تحقیقات صورت گرفته در اغلب کشورها چه از نوع غربی و چه شرقی مشخص شده که قبور قهرمانان ملی همواره مورد توجه مردم بوده است، در چین، کره، ژاپن، کشورهای تجزیه شده از شوروی سابق، تمام کشورهای اروپایی، مرقد سربازان گمنام به عنوان یک بنای نمادین (سمبولیک) و در بخش مرکزی شهر قرار دارد و محل زیارت عموم است.

میراث دفاع مقدس در دو بخش میراث ملموس و ناملموس ثبت ملی می‌شود

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه دفاع مقدس، بخش مهمی از میراث فرهنگی کشور است که هویت دینی و ملی ما را مشخص می‌کند، می‌گوید: وظیفه حفاظت و صیانت از میراث دفاع مقدس بر عهده سازمان میراث فرهنگی و به همین منظور میراث دفاع مقدس در دو بخش میراث ملموس و ناملموس ثبت ملی شده و می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میراث‌فرهنگی وظیفه خود می‌داند تا در امر مرمت، مستندسازی، ثبت ملی یادمان‌ها و تهیه تاریخ شفاهی در کنار بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس باشد، می‌افزاید: ثبت ملی انگشتر شهید حاج قاسم سلیمانی، ثبت محل شهادت شهید مصطفی چمران و مزار شهدای گمنام به عنوان آثار ناملموس از جمله اقداماتی بوده که تاکنون انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تصریح می‌کند: در کاخ چهل‌ستون اصفهان جنگ چالدران را می‌بینید که در طول تاریخ ثبت شده است و امروز برای مردم بازگو می‌شود؛ ما هم باید امروز مخاطبان و نسل جدید را با استفاده از شیوه‌های نوین با پیام‌های دفاع مقدس و ایستادگی شهدا آشنا کنیم.

کد خبر 580965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.