امشب خوشه ستاره‌ای M92 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خوشه کروی M92 شنبه _بیست‌ویکم خردادماه_ در صورت فلکی جاثی یا هرکول به خوبی در آسمان قابل رصد است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره زهره و اورانوس، شنبه _بیست‌ویکم خردادماه_ در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و زهره از یک درجه و ۳۶ دقیقه قوسی جنوب اورانوس عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان در آسمان قبل از سپیده‌دم حضور خواهند داشت و ساعت ۰۳:۵۳( دو ساعت و یک دقیقه قبل از خورشید) طلوع می‌کنند؛ سپس زمانی که اجرام به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسند حدود ساعت ۰۵:۳۸ در روشنایی آسمان ناپدید می‌شود.

وی افزود: قدر سیاره زهره منفی ۳.۹ و اورانوس ۵.۹ تخمین زده شده و هر دو در صورت فلکی حمل خواهند درخشید. این دو جرم در فاصله زاویه‌ای ۳۴ درجه از خورشید خواهند بود. رصد این پدیده با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست و در صورت استفاده از ابزارهای نجومی جدایی اجرام در حدی نیست که در یک میدان دید مشاهده شوند.

رصد خوشه ستاره‌ای M92

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه کروی M92 شنبه _بیست‌ویکم خردادماه_ در صورت فلکی جاثی یا «هرکول» به خوبی در آسمان قابل رصد است. دیدن آن با میل ۴۳ درجه و هشت دقیقه قوسی شمالی از نیمکره شمالی زمین راحت‌تر است و از عرض‌های پایین‌تر از ۲۶ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست. خوشه ستاره‌ای M92 از مختصات رصدخانه لارستان تمام شب قابل مشاهده خواهد بود. بدین صورت که هنگام غروب (حدود ساعت ۲۰:۵۳) ۴۰ درجه بالاتر از افق شمال شرقی ناظر زمینی قابل مشاهده خواهد بود. سپس در ۰۰:۵۳ و موقعیتی ۷۴ درجه بالاتر از افق شمالی ناظر زمینی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و قبل از طلوع آفتاب حدود ساعت ۰۴:۵۰ دقیقه در موقعیتی ۴۰ درجه بالاتر از افق شمال غربی غیر قابل رصد خواهد شد.

وی تصریح کرد: خوشه‌های کروی از ده‌ها تا صدها هزار تا حتی یک میلیون ستاره تشکیل شده‌اند. این خوشه‌ها تقریباً گرد هستند، بیشتر از ستارگان پیر تشکیل شده‌اند و همگی در ارتباط گرانشی با هم هستند. تشکیل این خوشه‌ها به زمان شکل‌گیری کهکشان راه شیری بر می‌گردد. M92 با قدر ۶.۲ جرم کم نوری است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان به کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ این خوشه را مشاهده کرد. فاصله M92 از زمین حدود ۲۶ هزار سال نوری است.

کد خبر 580914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.