طرح ناتمام جمع‌آوری زباله‌های گلشهر

این روزها توجه به طلای کثیف یا همان پسماند قابل بازیافت در تمام شهرهای دنیا بیشتر شده است و شهرداری‌ها به‌دنبال درآمدزایی هستند تا نیاز شهروندان خود را از طریق پسماندهای بازیافتی تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرایند بازیابی ضایعات و زباله‌ها و پردازش مجدد این مواد برای تبدیل آن‌ها به مواد مفید و قابل‌استفاده، قدمت دیرینه‌ای دارد و تاریخ آغاز این فعالیت به قرن چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد.

جمع‌آوری اقلام بازیافتی به‌طورکلی موجب حفظ منابع طبیعی، کاهش میزان آلودگی آب، خاک و هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر گازهای مضر برای سلامت انسان، حیات‌وحش و محیط‌زیست، کاهش میزان زباله‌ها و گازها و سموم متصاعد شده از آن‌ها می‌شود.

توجه به طلای کثیف یا همان پسماند قابل بازیافت، افزایش پیدا کرده است و شهرداری‌ها به دنبال درآمدزایی هستند تا نیاز شهروندان خود را از طریق پسماندهای قابل بازیافت تأمین کنند. چند سالی است که در گلشهر طرح جمع‌آوری پسماند زباله‌های قابل بازیافت اجرا می‌شود و شهروندان از این طرح استقبال کرده و همکاری لازم با پیمانکار طرح را انجام داده‌اند.

سه‌شنبه هر هفته شهروندان زباله‌های قابل بازیافت را تحویل ماشین حمل زباله می‌دهند و درازای آن نمک یا کیسه پلاستیک تحویل می‌گیرند، اما چند ماه است طرح جمع‌آوری متوقف شده و انباشت زباله در منازل مشکلاتی را ایجاد کرده است.

توقف این طرح موجب شده است شهروندان مجبور شوند زباله‌های قابل بازیافت خود را در سطل زباله قرار دهند، این اقدام زمینه را برای ورود زباله‌دزدهای غیربومی به شهر کوچک گلشهر باز کرده است. تفکیک زباله‌ها در مبدا نقش مهمی در روند بازیافت آن‌ها دارد و توقف این طرح عملاً روند بازیافت را با اخلال مواجه و محیط شهری را آلوده می‌کند.

جمع‌آوری اقلام بازیافتی به پاکیزگی محیط‌زیست کمک می‌کند

محمد یاوری، یکی از شهروندان گلشهر می‌گوید: طرح جمع‌آوری اقلام بازیافتی به پاکیزگی محیط‌زیست کمک می‌کند، شهروندان گلشهر از این طرح بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی استقبال و زباله‌های بازیافتی را برای تحویل به پیمانکار شرکت پسماند جمع‌آوری می‌کردند.

وی می‌افزاید: شهروندان مشارکت خوبی در طرح تفکیک زباله‌ها از مبدأ و تحویل آن به پیمانکار کارخانه بازیافت داشتند، چراکه یک کار اجتماعی است.

مکان دائمی برای جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی ایجاد شود

مهدی فیاضی از دیگر شهروندان گلشهر، اظهار می‌کند: شهرداری و شورای اسلامی شهر برای جمع‌آوری اقلام بازیافتی یک مکان دائمی مشخص کند تا شهروندان به صورت هفتگی یا ماهانه اقلام را تحویل دهند، اینکه پیمانکار فقط یک روز در هفته برای جمع‌آوری حضور پیدا کند کافی نیست.

وی می‌افزاید: لازم است به منظور نهادینه کردن و اشاعه فرهنگ تفکیک زباله در جامعه آموزش مفاهیم تفکیک و پسماند زباله به کودکان با زبان ساده در سطح مدارس و پیش‌دبستانی‌های سطح شهر اجرا شود تا شاهد تربیت نسلی در آینده باشیم که با مفاهیمی مانند تفکیک زباله از مبدأ و مدیریت پسماند آشنا است.

ضرورت اجرای طرح توقف جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی

اعظم یاوری یکی از شهروندان شهر گلشهر، می‌گوید: چند ماه است که طرح جمع‌آوری زباله‌ها متوقف شده است، شهرداری وظیفه ساماندهی وضعیت زباله‌ها را دارد و لازم است موضوع توقف طرح را بررسی کند.

وی می‌افزاید: شاهد ورود زباله گردها برای جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی در مخزن زباله سر کوچه‌ها هستیم، مخالف کار آنان نیستیم، چراکه به دنبال کسب درآمد هستند و قطعاً این فعالیت از سر ناچاری است؛ بنابراین نگران گسترده‌تر شدن معضلات اجتماعی هستیم.

راه‌اندازی مرکز ثابت جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی

مصطفی محمودی، شهردار گلشهر درخصوص انتقاد شهروندان نسبت به متوقف شدن طرح جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت، می‌گوید: روزهای سه‌شنبه هر هفته جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت انجام می‌شود، اما روال کار مناسب نیست و تصمیم دارم طرح بهتری اجرا کنیم تا هم برای شهرداری درآمدزایی داشته باشد و نیز شهروندان در ازای آن هزینه دریافت کنند.

وی می‌افزاید: در آینده نزدیک یک مرکز ثابت جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت در قسمتی از ساختمان شهرداری قدیم راه‌اندازی می‌شود، البته پس از بستن قرارداد با پیمانکار طرح جمع‌آوری به صورت رسمی اجرا خواهد شد.

شهردار گلشهر تصریح می‌کند: تصمیم شهرداری بر این است تا در اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت، فرایند آموزش نحوه تفکیک زباله به صورت حضوری برای شهروندان برگزار و تحویل پلاستیک مخصوص جمع‌آوری زباله به شهروندان داده شود.

مجوز جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی نداریم

محسن محسنی، مدیرعامل کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار می‌گوید: روزهای سه‌شنبه هر هفته در گلشهر طرح جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی انجام می‌شد، جمع‌آوری و حمل بار زباله‌های قابل بازیافت در گلشهر برای شرکت بازیافت هزینه‌بر است؛ لذا با توجه به عدم همکاری شهرداری این طرح طبق روال عادی ادامه ندارد.

وی می‌افزاید: از طریق شهرداری و شورای شهر گلشهر باید مجوز جمع‌آوری زباله‌ها صادر شود تا بتوانیم فعالیت بیشتری انجام دهیم، برنامه‌های شرکت بازیافت در زمینه آموزش شهروندان در اجرای تفکیک زباله‌ها انجام شود.

مدیرعامل کارخانه بازیافت زباله‌های شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار تصریح می‌کند: شرکت بازیافت درازای دریافت اقلام قابل بازیافت نمک و کیسه زباله تحویل شهروندان می‌داد، جمع‌آوری زباله‌ها درآمدزایی بالایی ندارد، فقط صرف تفکیک زباله و جداسازی اقلام بازیافتی صورت می‌گیرد.

محسنی می‌افزاید: شهرداری و شورای اسلامی شهر گلشهر مجوز لازم برای جمع‌آوری زباله‌ها را صادر کند تا طبق روال قبل کار جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی انجام شود.

شهرداری ملزم به تحویل زباله‌های بازیافتی به کارخانه است / درآمدزایی ممنوع

شهاب برهانی، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان گلپایگان می‌گوید: شرکت بازیافت گلپایگان و خوانسار به منظور جمع‌آوری زباله‌های خشک، تر و بازیافتی راه‌اندازی شده است؛ بنابراین نیاز است پسماند بازیافتی از سوی پیمانکار شرکت پسماند جمع‌آوری شود.

وی می‌افزاید: شهرداری گلشهر یکی از سهامداران کارخانه بازیافت است و نباید به صورت جداگانه طرح جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی را به منظور درآمدزایی اجرا کند، بخشی از هزینه کارخانه بازیافت باید از طریق جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی تأمین شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان گلپایگان تصریح می‌کند: با اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی شهرداری‌ها با هدف درآمدزایی مخالف هستیم.

وی تاکید می‌کند: در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان گلپایگان به منظور پاکسازی پشت پارک جنگلی و سایر محیط‌های زیست شهرستان، شهرک‌های صنعتی شهرستان گلپایگان را موظف کردیم تا هرگونه پسماند زباله‌های تولید شده شرکت خود را به کارخانه بازیافت انتقال دهد.

کد خبر 580904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.