احیای هویت تاریخی بویین‌میاندشت/ چهره فرسوده گوگد

پر بازدیدترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «برگزاری جشنواره شهر پاک آستارا»، «احیای هویت تاریخی شهر بویین‌میاندشت»، «توزیع ۷ هزار تن آسفالت در معابر شهر هشتگرد»، «وضعیت ناایمن جوی آب در گلپایگان»، «کاهش آمار غرق‌شدگی منوط به فرهنگ‌سازی»، «چهره فرسوده گوگد»، «تغییر ساختار مالی شهرداری با هدف شفافیت و انضباط مالی»، «میزبانی شایسته شهرداری آستارا از مسافران»، «چرا برج‌های دوقلوی کیو زمین‌گیر شده است» و «سرمایه‌گذاری شهرداری در دو بخش گردشگری و کشاورزی» عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهرهای ایران ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

جشنواره «شهر پاک» برگزار می‌شود

قاسم نوپور، سرپرست شهرداری آستارا گفت: به‌مناسبت گرامیداشت هفته محیط‌زیست، جشنواره «شهر پاک» در طرح ساحلی سفیر امید این شهر برگزار می‌شود. جشنواره «شهر پاک» هر ساله به همت شرکت امیران پاک ایرانیان و مشارکت شهرداری، با هدف تکریم مشترکان و دانش‌آموزان فعال در طرح تفکیک زباله از مبدا و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست برگزار می‌شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری این جشنواره به مدت دو سال متوقف شد.

وی افزود: با کاهش شیوع ویروس کرونا، جشنواره «شهر پاک» امسال به مناسبت هفته محیط‌زیست، روز جمعه_ بیستم خردادماه ساعت ۱۶:۳۰ با حضور هنرمندان مطرح کشور و اجرای برنامه‌های شاد و متنوع در طرح ساحلی سفیر امید آستارا برگزار می‌شود.

توزیع ۷ هزار تن آسفالت در معابر شهر هشتگرد

علی یعقوبی شهردار هشتگرد از توزیع بیش از هفت هزار تن آسفالت در معابر این شهر خبر داد و گفت: نهضت آسفالت با نظارت شبانه‌روزی کارشناسان حوزه عمرانی از دو ماه پیش آغاز و تاکنون بالغ بر هفت هزار تن آسفالت به صورت مکانیزه در معابر شهری توزیع شده است.

وی با بیان اینکه بهسازی آسفالت معابر شهری یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان است، افزود: روکش مکانیزه آسفالت خیابان رسالت شهرک وحدت توسط حوزه عمرانی شهرداری انجام شده است. نهضت آسفالت در این شهر با نظارت شبانه‌روزی کارشناسان حوزه عمرانی از دو ماه پیش آغاز و تاکنون بالغ بر هفت هزار تن آسفالت به صورت مکانیزه در معابر شهری توزیع شده است. این روند تا اتمام آسفالت معابر سطح شهر ادامه خواهد داشت.

کاهش آمار غرق‌شدگی منوط به فرهنگ‌سازی است

علیرضا باقری، معاون خدمات شهری شهرداری زرین‌شهر گفت: به دلیل جاری بودن رودخانه زاینده‌رود در شهرستان لنجان و همزمان با آغاز فصل گرما، میزبان حضور تعداد زیادی گردشگر در حاشیه رودخانه هستیم که این مکان را برای گذران اوقات فراغت انتخاب می‌کنند، اما بی توجهی به تابلوهای شنا ممنوع حوادث تلخی را در این ایام رقم می‌زند.

وی افزود: آگاهی و توجه هرچه بیشتر شهروندان به تذکرها، بنرها و علائم هشدار دهنده نصب شده در پارک ساحلی زرین‌شهر و مناطق شنا ممنوع، موجب کاهش چشمگیر آمار غرق‌شدگی می‌شود.

هویت تاریخی شهر احیا می‌شود / راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی

گفت‌وگوی "احیای هویت تاریخی شهر بویین‌میاندشت" با شهردار این شهر نیز مورد استقبال بازدیدکنندگان سرویس شهرهای ایران ایمنا قرار گرفت.

فرهنگ و هویت شهر از مؤلفه‌های اساسی توسعه پایدار شهری است. مدیریت شهری و در رأس آن شهرداری با برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده شده می‌تواند نقش مهمی در حفظ و ارتقای فرهنگ بومی هر شهر ایفا کند. برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری و فرهنگی باید متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی هر منطقه باشد و در این راستا شناخت دقیق منابع طبیعی و انسانی منطقه‌ای که شهر در آن قرار گرفته، از اهمیت زیادی برخوردار است.

بویین‌میاندشت از شهرهای کهن و تاریخی استان اصفهان است که فرهنگ غنی دارد. مدیریت شهری بویین‌میاندشت با وجود تمامی موانع و مشکلات سعی در حفظ این میراث فرهنگی داشته است. یکی از اهداف شهرداری بویین‌میاندشت احیای بافت‌های تاریخی، رونق گردشگری و صنایع‌دستی شهر است. ورود جدی شهرداری به موضوعات گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی نویدبخش توسعه شهر و کسب درآمد پایدار است.

چهره فرسوده گوگد

از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران ایمنا در هفته پیش گذشته، گزارشی با عنوان "چهره فرسوده گوگد" بود.

بافت‌های متروکه و ناکارآمد در شهرها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. شهر گوگد نیز از این چالش بی‌نصیب نیست. وجود خانه‌های متروکه و بلااستفاده در گوشه‌گوشه شهر، زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی و ناامنی در شهر شده است و باید برای بازسازی آن‌ها فکری شود. بافت‌های فرسوده شهر جزو آسیب‌پذیرترین محدوده‌های شهری در هنگام رویداد زلزله‌های بزرگ در شهرها یا مجاورت آن‌ها هستند.

این محله‌ها پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خود را دارد و به دلیل قدمت و ناپایداری، تنگی معابر و تراکم جمعیتی، آسیب‌پذیری زیادی در برابر زلزله و سایر مخاطرات دارند. امروزه مدیریت شهری با چالش‌ها و مشکلات فراوانی در مسیر توسعه همه‌جانبه شهرها و ایمن‌سازی محیط شهر برای رفاه و آسایش شهروندان روبه‌رو است.

وضعیت ناایمن جوی آب در گلپایگان+ پاسخ شهردار

از عناوین پربازدید خبری شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته"وضعیت ناایمن جوی آب در گلپایگان"بود.

شهروندان گلپایگان هر روز شاهد سقوط خودروها در بلوار آیت‌الله خوانساری شهر گلپایگان به دلیل نبود جدول و حفاظ ایمنی هستند. در یک مورد خودروی پراید پس از برخورد با موتور سیکلت در جوی آب سقوط کرد. چند روز پیش نیز حادثه‌ای مشابه در همین نقطه برای خودروی پژو اتفاق افتاد.

جوی آب بلوار آیت‌الله خوانساری شهر گلپایگان جدول و حفاظ ایمنی ندارد و نیازمند ساماندهی است؛ عده‌ای از شهروندان گلپایگانی نسبت به این شرایط اعتراض داشتند و خواهان رسیدگی فوری مسئولان هستند.

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان گفت: اجرای طرح بلوار آیت‌الله خوانساری شهر گلپایگان حد فاصل میدان فردوسی تا میدان ولی عصر از سال ۱۳۷۴ آغاز شده است، اما طول مسیر اجرا نیازمند تملک و آزادسازی بوده و این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

وی افزود: جوی‌های آب بلوار آیت الله خوانساری به دلیل طراحی قدیم این خیابان جدول‌کشی ندارد و طی روزهای اخیر شاهد وقوع حوادثی در این محدوده و سقوط خودروها به داخل جوی آب بوده‌ایم.

چرا برج‌های دوقلوی کیو زمین‌گیر شده است؟

پروژه برج‌های دوقلوی «کیو» در ۳۰ طبقه دارای بخش‌های مختلف همچون مجتمع‌های تجاری و مسکونی است و در صورت تکمیل می‌تواند نقش بسزایی در توسعه شهر خرم‌آباد داشته باشد. این پروژه پس از گذشته هفت سال، تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سرنوشت سرمایه‌گذاری عظیمی که فرصت بسیار مهم و ارزشمندی پیش‌روی خرم‌آباد قرار می‌دهد، در هاله‌ای از ابهام است. پرسش اینجا است که چرا پروژه برج‌های دوقلو به این حال و روز افتاده و نیمه‌کاره رها شده است!؟

سلیمان میرزاپور، کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: مسئله عمده در شهرداری خرم‌آباد و شورای شهر که از گذشته نیز وجود داشته، نبود شفافیت در واگذاری پروژه‌ها و قراردادها است.

وی افزود: برخی افراد ذی‌نفوذ در دوره‌های مختلف به دنبال سود شخصی بوده‌اند و به همین دلیل گاهاً خروجی قراردادها به نفع شهروندان نیست. در بعضی موارد مشاور، پیمانکار یا سرمایه گذار به ناچار باید انتظارات شخصی افراد را برآورده کنند، حتی میزان هزینه‌ها و افرادی که قرار است در پروژه‌ها به کار گرفته شوند نیز به سرمایه‌گذار تحمیل می‌شود. این مجموع مسائل، پروژه‌های شهری را با شکست مواجه می‌کند.

تغییر ساختار مالی شهرداری با هدف شفافیت و انضباط مالی

سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد گفت: شهرداری خرم‌آباد با وجود تمام مشکلات و هزینه‌های جانبی همانند بسیاری از شهرداری‌ها، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را شفاف کرده و در معرض دید عموم قرار داده است.

وی افزود: شهرداری به منظور ایجاد شفافیت، سامانه‌ای تحت همین عنوان را به آدرس http://Shafafiat.favakh.ir راه‌اندازی کرده که حجم عمده‌ای از اطلاعات در حوزه‌های مختلف شهرداری از جمله بودجه سالانه، تعرفه عوارض سالانه، مصوبات شورا و قراردادها در آن بارگذاری شده یا در حال بارگذاری است.

سرمایه‌گذاری شهرداری در دو بخش گردشگری و کشاورزی

ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر گفت: پایه اقتصاد شهر بر دو بخش کشاورزی و گردشگری استوار است؛ بنابراین شهرداری در برنامه‌ریزی‌های خود، کسب درآمد پایدار از طریق بخش کشاورزی و گردشگری با استفاده از شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری را در دستور کار دارد.

وی افزود: فراهم کردن زیرساخت‌ها و مقدمات این فرایند با تصویب شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری توسط شورای اسلامی شهر و تشکیل هیئت عالی سرمایه‌گذاری آغاز شده است و در حال فراهم کردن اسناد و طرح‌های لازم در کمیته‌های مربوط برای ارائه به سرمایه‌گذاران هستیم.

کد خبر 580786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.