طلایی‌ترین روش بازیافت تفکیک از مبدا است

شهردار اراک گفت: در سبک زندگی انسان امروز تولید زباله اجتناب‌ناپذیر است به گونه‌ای که ما امروز با بحران ازدیاد زباله در دنیا روبه‌رو هستیم و لازم است مسئولان و عوامل اجرایی در مقابله با این بحران بسیج شوند.

به گزارش ایمنا، علیرضا کریمی در آئین رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت پسماند اکو در اراک که امروز _پنجشنبه نوزدهم خردادماه_ اظهار کرد: در اراک هر نفر روزانه به طور میانگین ۵۵۰ گرم زباله تولید می‌کند که خوشبختانه این رقم از میانگین کشوری پایین‌تر است. حدود ۳۰ درصد از این پسماندها خشک است که اگر ۱۰ درصد از این میزان قابل بازیافت باشد نتایج اقتصادی و زیست محیطی مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: از ضروریات توسعه پایدار مقابله با این بحران خواهد بود، کارشناسان دو راهکار عمده برای این کار درنظر گرفته‌اند که کاهش تولید پسماند و بازیافت زباله به عنوان راهکار در دنیا مرسوم شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: مقوله بازیافت زباله از طریق شهرداری‌ها در حال پیگیری است، امروزه طلایی‌ترین روش بازیافت مقوله تفکیک از مبدا است که در راستای حفظ محیط‌زیست انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای موفقیت در انجام این روش توجه به چند نکته ضروری است. در ابتدا محور این طرح خانواده‌ها هستند و بدون مشارکت عموم، این طرح عملی نخواهد شد و برای تحقق این امر نیازمند آگاهی‌رسانی به شهروندان است، در این راستا درنظر گرفتن سیستم‌های تشویقی سودمند خواهد بود.

شهردار اراک تصریح کرد: از سال ۹۱ این کار به شکل کلاسیک و بدون استفاده از فضای اینترنتی انجام می‌شد و در نهایت کار ناتمام ماند و امروز به شکل نوین و بهینه‌تری تفکیک زباله در اراک پیگیری می‌شود.

کریمی خاطرنشان کرد: حدود ۳۵ دستگاه واحد مکانیزه و پنج دستگاه غیرمکانیزه روزانه به جمع‌آوری پسماند شهری در اراک می‌پردازند که امیدواریم با همکاری شهروندان طرح هوشمند مدیریت پسماند به اهدافی که برای آن درنظر گرفته شده است، دست یابد.

کد خبر 580682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.