ترجیح ما مسیر دیپلماسی و سیاسی است

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: در دو روز گذشته یک پکیج و بسته سیاسی مبتکرانه جدیدی را ارائه دادیم و به طرف مقابل به صراحت اعلام کردیم می‌توانید بین این دو مسیر یکی را انتخاب کنید، ترجیح ما مسیر دیپلماسی و سیاسی است.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم هند که در محل خانه فرهنگ ایرانیان در هند انجام شد، اظهار کرد: امروز در همه ابعاد سیاسی، گردشگری، اقتصادی و اجتماعی گفتگوهای سازنده و مثبتی داشتیم. مقامات هند برای ایران در سیاست خارجی شأن جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و استقبال خوبی از دولت جدید در طرف هندی مشاهده کردیم.

امیرعبداللهیان افزود: امروز یکی از جدیدترین مباحثی که در سیاست خارجی مطرح است، موضوع مذاکرات ایران با کشورهای ۴ +۱ به طور مستقیم و با آمریکا به طور غیرمستقیم با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است. ما در این موضوع در دولت جدید مصمم هستیم که به یک توافق خوب، قوی و پایدار دست پیدا کنیم، توافقی که خطوط قرمز و عزت مردم ما در آن رعایت شده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تقریباً در ۵۰ روز گذشته، وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد و علت آن این بود که آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی در مذاکرات داشتند، بنابراین ما توافق کردیم، در گفتگوها مدتی وقفه باشد و گفت‌وگوها را با وساطت و با هماهنگی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طور غیرمستقیم از طریق تبادل پیام و non- paper با طرف آمریکایی ادامه دهیم؛ چرا طرف آمریکایی؟ به این دلیل که عمده تحریم‌ها، تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و مغایر حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا اعمال شده است، پس توافق شد، موضوع لغو تحریم‌ها به طور غیر مستقیم بین ما و آمریکا انجام شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: البته در تمام این مدت طرف آمریکایی به جای اینکه به نتیجه توافق نگاه کند به یک موضوع دیگر توجه داشت و آن اصرار و پیگیری مکرر طرف آمریکایی برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: ما درباره مذاکره مستقیم با آمریکا در تمام جمع‌بندی‌های هفت، هشت ماه گذشته در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر این مذاکره فایده‌ای برای ملت داشته باشد و در راستای تحقق منافع ملی و خطوط قرمز و عزت نظام باشد، انجام شود، اما وقتی با اصرار فراوان طرف آمریکایی مواجه شدیم به آنها گفتیم اگر حسن نیتی دارید قبل از هرگونه مذاکره یک ابعادی از این حسن نیت را نشان دهید. باید بدانیم آیا واقعاً بین بایدن و سیاست ترامپ تفاوتی وجود دارد یا خیر!

وی گفت: آنچه که تا الان دیدیم و در هشت ماه گذشته، فشار حداکثری تحریم ترامپ بوده است که عوامل اصلی آن ادامه پیدا کرد. اعمال تحریم‌ها هر دو سه هفته یک‌بار بر روی اشخاص و شرکت‌های ایرانی و غیرایرانی مرتبط با ایران تداوم پیدا کرد. آخرین بار در مونیخ به من گفتند مقامات ارشد آمریکا تمایل دارند با شما گفتگو کنند و من پاسخ دادم برای اثبات حسن نیت خود اول پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنید، طرف آمریکایی گفت حاضریم این کار را انجام دهیم اما بعد از مذاکره مستقیم با ایران، و این به دلیل نیازی است که در افکار عمومی آمریکا وجود دارد. اما برای ما مهم برداشتن تحریم‌های ظالمانه است. اما اگر آمریکا نشان می‌داد که آمریکای امروز متفاوت از آمریکای دیروز است شاید تصمیم دیگری در این چارچوب گرفته می‌شد اما تغییر عملی ندیدیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکا و سه کشور اروپایی در یک اقدام کاملاً غیر منطقی درحالیکه تبادل پیام‌های آمریکا و ایران جریان دارد پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را علیه ایران مطرح کردند. البته غرب به دلیل بحران اوکراین نیازمند انرژی هستند و تقاضایی برای افزایش صادرات نفت و گاز در جهان دارند و این را ما می‌دانیم. اما در حالی که پیام‌ها میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و بعضی از وزارت خارجه تبادل می‌شد، مواجه شدیم با قطع‌نامه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این قطع‌نامه را به عنوان یک عامل فشار جدید بر روی ما مطرح کردند.

وی خاطرنشان کرد: اما برای ما آنچه که مهم است منافع مردم ایران است، ما نه از میز مذاکره فرار می‌کنیم و نه خطوط قرمزی را که به ضرر کشور و ملت باشد را پشت سر می‌گذاریم، بلکه خطوط قرمز را در راستای تأمین حداکثری منافع مردم کاملاً رعایت خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما از دو روز پیش به طرف مقابل پیام دادیم که شما دارید وارد مسیری می‌شوید که از نظر شما صدور قطع‌نامه با هدف اعمال فشار سیاسی به ایران است. به آقای بورل این موضوع را به صراحت بیان کردیم و به وزرای خارجه سه کشور اروپایی و روسیه و چین (که در این موضوع دو کشور چین و روسیه مخالف قطع‌نامه هستند و با ایران همراهی می‌کنند) جزئیات را بیان کردیم که اگر طرف مقابل به دنبال مسیر تهدید و قطعنامه باشد ما هم دست بسته نخواهیم ماند.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی پکیجی که در چارچوب قانون مصوب مجلس برای رفع تحریم‌ها تا الان عملیاتی نکرده را ظرف چند ساعت عملی خواهد کرد، اما اگر تمایلی از طرف مقابل برای دنبال کردن مسیر دیپلماسی و مسیر سیاسی باشد، باید اعلام کنیم که تاکنون ابتکارات فراوانی در میان گذاشته‌ایم، حتی مساله تبادل پیام با طرف آمریکایی را روی میز گذاشتیم که بتوانیم مسیر را باز کنیم در یک رفتار منطقی و حکیمانه.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما برای رسیدن به توافق خوب قوی و پایدار مصمم هستیم و در این مسیر می‌توانیم گام‌هایی را برای تداوم مذاکرات در یک جدول زمانبندی شده مشخص برداریم و کار را به نتیجه برسانیم، اما این به طرف‌های مقابل نیز بستگی دارد.

وی ادامه داد: اگر طرف امریکایی در رفتار شتاب‌زده و غیرمنطقی‌اش در ساعات آینده تجدیدنظر نکند و تصمیمی غیرواقع‌بینانه بگیرد و مسیر قطعنامه را پیش ببرد، اولاً دنیا به آخر نخواهد رسید ثانیاً ما دست بسته نخواهیم ماند.

منبع: ایسنا

کد خبر 580621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.