چراغ سبز شورای شهر گلاسکو برای اجرای منطقه کم‌انتشار

شورای شهر گلاسکو اعلام کرد که به‌زودی وسایل‌نقلیه آلاینده اجازه تردد در مرکز شهر را نخواهند داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر گلاسکو اعلام کرده است که طرح منطقه کم‌انتشار (LEZ) گلاسگو از یکم ژوئن سال ۲۰۲۳ به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و از این تاریخ هیچ وسیله‌نقلیه آلاینده‌ای اجازه تردد در و ورود به مرکز شهر را نخواهد داشت، در غیر این صورت به‌دلیل رعایت نکردن استانداردهای آلایندگی به پرداخت جریمه‌هایی گزاف محکوم خواهد شد. شورای شهر همچنین اعلام کرد که دارندگان وسایل‌نقلیه ثبت‌شده ساکن در این منطقه یک‌سال بیشتر از سایرین زمان دارند و به آن‌ها فرصت داده شده است که تا یکم ژوئن سال ۲۰۲۴ به بهبود وسایل‌نقلیه آلاینده خود اقدام کنند.

به‌این ترتیب برای محرومیت تردد وسایل‌نقلیه با بیشترین آلایندگی به مرکز شهر گلاسکو مهلتی یک‌ساله تعیین شده است تا رانندگان طی این مدت به بهبود وسیله آلاینده خود بپردازند. پس از آن همه وسایل‌نقلیه به غیر از موتورسیکلت‌ها، موتورهای گازی و آن دسته از وسایل‌نقلیه که دارای معافیت هستند (از جمله خودروهای مخصوص معلولین) از یکم ژوئن ۲۰۲۳ و دارندگان خودروهای ثبت‌شده و ساکن در منطقه از یکم ژوئن ۲۰۲۴ مشمول قانون محرومیت تردد در مرکز شهر خواهند بود.

شورا همچنین اعلام کرد که طرح اعمال محدودیت در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، در کل طول سال جاری خواهد بود و منطقه‌ای از مرکز شهر را پوشش خواهد داد که از شمال و غرب به بزرگراه M8، از جنوب به رودخانه «کلاید (Clyde)» و از شمال به خیابان مرتفع «سالت‌‎مارکت (Saltmarket)» منتهی می‌شود.

شورای شهر گلاسکو از Lez به‌عنوان اقدامی ضروری برای محافظت از سلامت عمومی به‌واسطه مقابله با سطوح بالای آلودگی هوای مضر در مرکز شهر یاد کرد و طراحی آن را عاملی برای تشویق شهروندان به دور شدن از خودروهای شخصی و گرایش به سمت اشکال حمل‌ونقل پایدارتر دانست که از برنامه‌های بلندپروازانه‌تر و گسترده‌تر تغییرات آب‌و هوایی پشتیبانی می‌کند.

شورا همچنین با اشاره به تأثیر گنجاندن همه انواع وسیله‌نقلیه در برنامه مذکور بر به‌حداکثر رسیدن مزایای بهداشتی و زیست‌محیطی، طرح ممنوعیت تردد وسایل‌نقلیه آلاینده از مرکز شهر را برنامه‌ای معرفی کرد که بر اساس اولین مرحله از طرح منطقه کم‌انتشار گلاسکو در سال ۲۰۱۸ (شامل تمرکز بر اتوبوس‌ها) نوشته شده است؛ طرحی که باعث شد اتوبوس‌های خدمات محلی به‌شکلی تمیزتر و فاقد آلودگی از مرکز شهر گلاسکو تردد کند.

عضو شورای شهر گلاسکو موفقیت مراحل اولیه راه‌اندازی LEZ در راستای رعایت استانداردهای آلایندگی توسط اتوبوس‌های شهری در خیابان‌های مرکز شهر را عاملی مهم در پیشرفت‌های چشمگیر گلاسکو در زمینه مقابله با آلودگی هوا و بهبود قابل‌توجه شرایط مرکز شهر معرفی کرد و افزود: «هنوز در بعضی از بخش‌های مرکز شهر سطوح بالایی از آلودگی هوای مضر به چشم می‌خورد. به همین دلیل محدود کردن دسترسی وسایل‌نقلیه آلاینده به این بخش، برای محافظت از سلامت عمومی و اطمینان از اینکه مرکز شهر مکانی جذاب‌تر و سالم‌تر است، حیاتی به‌نظر می‌رسد.»

وی در ادامه گسترش آگاهی و درک LEZ را قبل از اجرای کامل، همچنین تشویق به پیروی از آن و مورد حمایت قرار دادن برنامه‌های تعریف‌شده طی آن را از طریق طیف وسیعی از ابتکارات و پروژه‌ها ضروری اعلام کرد، از جمله پروژه‌هایی که تغییر به شکل‌های فعال و پایدارتر سفر و کاهش اتکا به خودروی شخصی را مورد تشویق قرار می‌دهند.

شورای شهر اعلام کرد که علائم و تابلوهای راهنمایی طی ماه‌های آینده به خیابان‌های شهر افزوده خواهد شد تا رانندگان به‌طور کامل از مسیرهای جایگزین مطلع شوند و در صورت امکان یا لزوم پیش از تاریخ موعود از ورود به منطقه اعلام‌شده خودداری کنند.

کمک‌های عملی و هدفمند دولت اسکاتلند در راستای حمایت از آماده‌سازی‌های لازم برای معرفی مناطق کم‌انتشار در اسکاتلند، تأمین مالی برای خانوارها، مشاغل خرد و یک صندوق بازسازی جداگانه از جمله حمایت از رانندگان تاکسی را در بر می‌گیرد.

کد خبر 580575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.