وضعیت نفت و اقتصاد عربستان چگونه است؟

عربستان به‌دلیل افزایش تولید نفت به‌عنوان تلاش برای جبران کاهش تولید آن طی چند ماه گذشته، شاهد سریع‌ترین رشد اقتصادی در دهه اخیر بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی عربستان‌سعودی در سه ماهه اول سال جاری ۹.۹ درصد رشد داشته که سریع‌ترین رشد طی دهه اخیر و میزانی بیش از تخمین اولیه در ماه گذشته (۹.۶ درصد) محسوب می‌شود. اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی نیز این رقم را سریع‌ترین رشد از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ معرفی کرد و افزایش ۲۰.۳ درصدی فعالیت‌های نفتی و تولید نفت را عامل کلیدی در آن دانست.

داده‌های موجود نیز حاکی از این است که به‌رغم افزایش ۲.۳ درصدی فعالیت‌های نفتی به‌صورت فصلی، رشد تولید ناخالص داخلی عربستان ۲.۶ درصد بیشتر از سه ماهه چهارم فصلی تعدیل شده است.

آمار نشان می‌دهد فعالیت‌های نفت خام و گاز طبیعی با ۳۲.۴ درصد بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی داشته‌اند. فعالیت‌های غیرنفتی نیز با افزایش ۳.۷ درصدی، ۰.۹ درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش داشته است. فعالیت دولت نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته ۲.۴ درصد افزایش اما نسبت به سه ماهه چهارم سال جاری ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

اداره کل آمار عربستان اعلام کرد که تمام فعالیت‌های اقتصادی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نرخ رشد سالانه مثبتی داشته‌اند. طبق داده‌ها، فعالیت‌های تجاری عمده و خرده‌فروشی، رستوران‌ها و هتل‌ها نسبت به سال قبل ۶.۳ درصد و صادرات ۲۲.۱ درصد رشد داشته است. تولید ناخالص داخلی با سرانه هفت هزار و ۱۸۷ دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به فصل مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایشی ۳۳.۸ درصدی را تجربه کرده است.

داده‌های زیربنایی همچنین حاکی از سرعت رشد سالم در بخش غیرنفتی است و نشان می‌دهد عربستان سعودی با توجه به ظرفیت محدود نفت جهانی و قیمت بالای نفت در موقعیت بسیار قوی قرار دارد.

عربستان سعودی و سایر کشورهای اوپک پلاس توافق کرده‌اند که در راستای جبران کاهش تولید نفت طی ماه‌های اخیر، تولید نفت را افزایش دهند و در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول با اشاره به افزایش تولید و قیمت نفت از ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۱، چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور را به ۷.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ ارتقا داد.

کد خبر 580567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.