لزوم بررسی روند افزایشی غلظت آلاینده‌های هوا در مشهد

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حال حاضر شاهد کاهش تعداد روزهای هوای پاک و افزایش تعداد روزهای ناسالم هستیم و باید روند افزایشی غلظت آلاینده‌های مشهد بررسی شود.

حسن کریمدادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت بررسی روند افزایشی غلظت آلاینده‌های مشهد در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در سال گذشته میزان آلایندگی به میانگین ۳۱ میکروگرم بر مترمکعب رسید که ۲.۵ برابر بالاتر از سطح استاندارد کشوری است.

وی ادامه داد: میانگین شدت صوت شهر مشهد در ایستگاه‌های ثابت، بالاتر از سطح استانداردهای تعریف شده است، بیشترین شدت این آلایندگی در ساعت هفت تا ۹ صبح و کمترین آن در چهار صبح ثبت شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: مطابق آخرین بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اکنون ۳۰ کانون تحت تأثیر فرسایش بادی با سطحی معادل دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در خراسان رضوی وجود دارد که تا پیش از انجام این مطالعات گمان می‌رفت شمار آنها ۱۶ کانون با گستره یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو کانون گرد و غبار خارجی شامل «قره قوم» در ترکمنستان و کانون‌های داخلی، مقصر اصلی دیگر و سهامدار جدی در آلودگی گاه و بی‌گاه هوای خراسان رضوی و افزایش غلظت گردوغبار در این استان است.

کریمدادی در خصوص وضعیت آلاینده‌های محیط‌زیست شهری مشهد، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی، در سال گذشته ۱۴ روز هوای پاک، ۲۶۰ روز قابل قبول، ۸۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز نیز ناسالم برای تمام گروه‌ها داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰ روز هوای پاک، ۲۵۱ روز قابل قبول، ۷۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه‌ها داشتیم، آمار و ارقام مطرح شده حاکی از کاهش ۲۶ روز وضعیت قابل قبول و افزایش ۱۴ روزی وضعیت هشدار نسبت به سال ۹۹ است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه اسناد بالادستی برای مقابله با گرد و غبار وجود دارد، گفت: سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی در کشور است؛ سیاست‌های کلی برنامه توسعه در کشور و نیز اصل ۵۹ قانون اساسی از دیگر اسناد بالادستی است که در آنها به روشنی مشخص شده چه سازمان‌هایی متولی مقابله با ریزگردها هستند.

وی در مورد مهم‌ترین دلایل بروز پدیده گردوغبار در کشور، تصریح کرد: از جمله این دلایل می‌توان به جنگل‌تراشی، کاهش منابع آبی، کاهش پوشش گیاهی کشور، استفاده بیش از حد از خاک و فرسایش شدید آن، کشاورزی ناپایدار و نادرست، فقدان آمایش سرزمینی و پدیده تغییر اقلیم اشاره کرد.

کریمدادی خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها نسبت به ۵۲ سال اخیر ۳۰ درصد کاهش یافته و کسری مخازن سدهای کشور نیز به بیش از ۵۰ درصد رسیده، یعنی نصف مخازن سدها خالی است. میزان بارش‌های فروردین‌ماه امسال شش میلیمتر بود و به این ترتیب ۸۶ درصد نسبت به درازمدت کاهش بارش داریم که این وضعیت سبب خواهد شد جمعیت انبوهی در روستاها و شهرها در تنش آبی قرار گیرند.

کد خبر 580455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.