زیر و بم پیش‌نویس قطعنامه غربی‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، هجدهم خردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم‌انداز تجارت ۴۰ میلیارد دلاری تهران مسکو» نوشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه در مسیر توسعه روابط راهبردی خود افزایش مبادلات تجاری‌شان تا سقف ۴۰ میلیارد دلار را در دستور کار دارند. توافقی که نشان از بازتاب یافتن قرابت روابط دیپلماتیک دو کشور در مراودات تجاری‌شان دارد و در شرایطی که مواجهه هر دو کشور با آمریکا و متحدان اروپایی‌اش وضعیتی جدی‌تر از گذشته یافته به معنای فراهم شدن امکان شکل‌گیری صورت‌بندی جدیدی در روابط بین‌الملل و تغییر در موازنه قدرت است.

وزیر نفت روز گذشته با اعلام خبر افزایش سقف مبادلات تجاری تهران- مسکو درباره زمانبندی تحقق هدف مبادلات تجاری سالانه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه، گفت: با وجود توافق‌ها و تفاهمنامه‌هایی که بعضی از آنها در حوزه انرژی به قرارداد منجر شده است در نظر داریم ظرف یک سال و نیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.

جواد اوجی که در مراسم روز ملی روسیه سخن می‌گفت با بیان اینکه ایران و روسیه دو همسایه بزرگ در منطقه هستند که اشتراک زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی دارند و خوشبختانه این رابطه در دولت سیزدهم از روند رو به رشدی برخوردار بوده است که امیدوارم تعمیق یابد، اظهار کرد: وزارت نفت، علاوه بر تلاش در حوزه استراتژیک دو کشور، از همکاری با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها حمایت می‌کند. وی با اشاره به اینکه امیدواریم با توجه به دیدار رؤسای جمهور دو کشور، تعمیق مناسبات ایران و روسیه پیگیری شود، گفت: البته سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران، به عزم جدی برای گسترش روابط میان دو کشور کمک می‌کند.

زیر و بم پیش نویس قطعنامه غربی‌

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زیر و بم پیش‌نویس قطعنامه غربی‌» نوشت: از هفته قبل زمزمه‌های صدور قطعنامه ضد ایرانی سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه آمریکا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شروع شد و در این میان رسانه‌های غربی نیز با گمانه زنی‌های خود سعی کردند فشار بر ایران را افزایش دهند و به نوعی باعث نرمش ایران و عدول از خواسته‌ها و خطوط قرمزش در مذاکرات شوند.

روز گذشته سرانجام خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد ایالات متحده و سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم کرده‌اند که در آن تهران را به دلیل همکاری نکردن با آژانس مورد انتقاد قرار داده‌اند. اما جزئیات بیشتر از این قطعنامه که ظرف امروز و فردا در آژانس به بحث و رأی گذاشته می‌شود، چیست؟ و چقدر با فضایی که رسانه‌های غربی سعی در ایجاد آن دارند و آن را به عنوان یک قطعنامه قوی و پرخطر برای ایران ترسیم می‌کنند، تناسب دارد؟ در همین راستا روزنامه خراسان توانسته به پیش‌نویس این قطعنامه ضد ایرانی دست پیدا کند.

در بندهای اولیه این قطعنامه، کشورهای اروپایی ضمن تمجید از تلاش‌های مدیر کل آژانس برای اجرای NPT ، که به تعبیر آنها «مستمر، حرفه‌ای و بی‌طرفانه» بوده بر «نقش اساسی و مستقل آژانس در راستی آزمایی پایبندی ایران به تعهدات پادمانی خود و نیاز به همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس با هدف شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی که در گزارش مدیرکل به تفصیل آمده» تاکید شده است. این ادعاها در قطعنامه در حالی مطرح می‌شود که رافائل گروسی به رغم همه همکاری‌های تهران با وین برای حل و فصل اختلافات باقی مانده، نه تنها به ارائه گزارشی یک‌طرفه و خالی از پاسخ‌های ایران به سوالات آژانس پرداخت بلکه حتی در میانه گفت‌وگوها برای حل موضوع، گزارش خود را در پارلمان اروپا قرائت کرد که خود نشانه‌ای از گزارش سازی به جای کار حرفه‌ای و به قول قطعنامه نویسان، مستقل بود.

همچنین سفر مدیرکل به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و دیدار با نخست وزیر اسرائیل عملاً فرضیه دخالت و اثرگذاری اسرائیل بر این پرونده و گزارش مدیرکل را تأیید کرد و نشان داد چطور رژیمی که حتی NPT را قبول نکرده و تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیاست، می‌تواند برای یک نهاد تخصصی جهانی و مدیرکل آن نقشه راه ترسیم کند. در ادامه قطعنامه «با اشاره به نگرانی عمیق مدیرکل درباره مواد هسته‌ای در چندین مکان اعلام نشده در ایران، آن مکان (ها) را برای آژانس شناخته نشده توصیف می‌کند» و مدعی می‌شود: «ایران طبق قوانین پادمان، مواد هسته‌ای مورد استفاده در این مکان‌ها را اعلام نکرده است» و در ادامه «ایران را به همکاری کامل با آژانس و برآورده کردن درخواست‌های آژانس بدون تأخیر فرامی‌خواند.» این ادعای قطعنامه نیز برخلاف واقعیت‌های میدانی است چرا که در دو سال گذشته آژانس این اجازه را داشته تا ضمن بازرسی سه مکان یادشده در تهران، آباده و تورقوزآباد و نمونه‌برداری از آنها، تحقیقات و بررسی کاملی داشته باشد و بخش زیادی از سوالات آژانس نیز ناشی از همین بازدیدها و نمونه‌برداری‌ها است.

ایران همواره و در اوج بدعهدی‌های آمریکا در برجام و نقض مکرر و سرانجام خروج از برجام، به تعهدات برجامی و پادمانی خود عمل و حتی با اجرای قانون مجلس تنها نظارت‌های فراپادمانی‌اش را متوقف کرد تا جایی که در همین شرایط هم حداقل ۲۰ درصد نظارت‌های آژانس در سراسر جهان به ایران اختصاص دارد اما قطعنامه ضد ایرانی غربی‌ها بدون توجه به این میزان همکاری، اتهام همکاری نکردن ایران با آژانس را به تهران می‌زند.در بخش پایانی قطعنامه نیز غربی‌ها با زبانی که بوی تهدید هم می‌دهد، نوشته‌اند: «با اشاره به نتیجه‌گیری مدیرکل، تا زمانی که ایران توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم منشأ انسانی در سه مکان اعلام نشده، ارائه نکند و به آژانس مکان فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده را اطلاع ندهد، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های تحت موافقت نامه جامع پادمان ایران را تأیید کند.» که نشان از بدعهدی چندباره آنها درخصوص توافق مارس گذشته با سازمان انرژی اتمی و ادامه روند سیاسی‌کاری برای فشار به ایران در حوزه توافق هسته‌ای است.

زیر و بم پیش نویس قطعنامه غربی‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر « آژانس فاقد صلاحیت است مجلس خروج از NPT را بررسی کند» نوشت: بعد از گزارش‌های هفته پیش آژانس علیه فعالیت هسته‌ای کشورمان، مدیرکل این نهاد حقوقی راهی تل‌آویو شد تا در قامت ابزار سیاسی غرب، ادعاهایی واهی که مبتنی بر داده‌های جعلی رژیم صهیونیستی است، دستاویز موج تازه‌ای از فشارهای آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته جاری در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌المللی وین» برگزار شد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس در سخنرانی افتتاحیه این نشست گزارش یک‌سویه و تحریک‌آمیز هفته گذشته خود را تکرار کرد و طی اظهاراتی غیر فنی و سیاسی مدعی شد که ایران به آژانس درباره «سه مکان اعلام‌نشده» خود توضیح نداده است.

منابع غربی هم دیروز (سه‌شنبه) به خبرگزاری فرانسه گفتند که آمریکا و تروئیکای اروپا، در قالب پیش‌نویس یک قطعنامه پیشنهادی را برای محکوم کردن ایران به دلیل همکاری نکردن با آژانس به شورای حکام ارائه کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، احتمالاً رأی‌گیری درخصوص این پیش‌نویس، فردا (پنج‌شنبه) در جریان نشست یک‌هفته‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. به هر روی، این واقعیت آشکار شده که غرب به این نتیجه رسیده پس از ناکامی در پروژه برجامیزه کردن ایران و فرار از لغو تحریم‌ها، فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید و به خیال خام خود با امتیازگیری یک‌طرفه، ایران را در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و فرابرجامی خود به زانو دربیاورد.

زیر و بم پیش نویس قطعنامه غربی‌

کد خبر 580427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.