قطعنامه شورای حکام چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

یک کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه تصویب احتمالی قطعنامه شورای حکام به صورت روانی بر نرخ دلار فشار خواهد آورد، گفت: هر عاملی که احیای برجام را به سمت انجام نشدن توافق ببرد، منجر به افزایشی شدن نرخ دلار می‌شود.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قیمت دلار در کشور ما به توافقات گره خورده است، به نحوی که اگر اخبار مثبتی از توافقات به گوش برسد، این انتظار را داریم که نرخ رشد قیمت دلار متوقف شود، در مقابل، هرگاه اخبار منفی از توافقات منتشر شود، روند افزایش قیمت دلار ادامه دار خواهد بود، در شرایط فعلی که نتیجه مذاکرات مشخص نبوده نیز دلار به تدریج روند افزایشی دارد.

وی اضافه کرد: اگر توافق صورت بگیرد دلار کاهشی بوده و اگر مذاکرات متوقف و تحریم‌ها شدیدتر شود، ابتدا قیمت دلار رشد سریعی خواهد داشت و در ادامه میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت بر قیمت دلار تأثیرگذار خواهد بود. در شرایط فعلی که نتایج مذاکرات مشخص نیست نیز روند دلار به آهستگی افزایشی خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص تأثیر تصویب احتمالی قطعنامه شورای حکام علیه ایران، گفت: بانک مرکزی مشکلی برای کنترل دلار، در کوتاه مدت ندارد. قطعنامه صادر شده شورای حکام علیه ایران به معنای حرکت به سمت انجام نشدن توافق است.

اشتیاقی با تاکید بر اینکه روند دلار در میان مدت افزایشی است گفت: بانک مرکزی اصولاً با مداخلاتی که انجام می‌دهد می‌تواند سطوح قیمتی دلار را در کوتاه مدت حفظ کند اما به طور کلی هر عاملی که احیای برجام را به تعویق اندازد، بر افزایش قیمت دلار تأثیر دارد.

وی ادامه داد: تصویب قطعنامه شورای حکام به صورت روانی نرخ دلار تحت تأثیر قرار داده است، البته همزمان بانک مرکزی نیز می‌تواند با مداخلاتی نرخ ارز را تثبیت کند.

کد خبر 580405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.