۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه نزدیک به ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز واکسن دریافت نکردند برهمین اساس از این افراد درخواست می‌کنیم نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند تا شاهد پیک‌های دیگر کرونا نباشیم.

سیدجلیل میرمحمدی‌میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فروکش کردن کرونا در کشور اظهار کرد: کرونا به عنوان یک پاندمی همه دنیا را درگیر کرده بود و در شرایطی این بیماری وارد کشور شد که به دلیل ناشناخته بودن این بیماری در سیستم بهداشت و درمان تقریباً هیچ زیرساختی برای مقابله با آن وجود نداشت.

وی ادامه داد: حتی در روزهای ابتدایی ساده‌ترین و بدیهی‌ترین وسایل مورد نیاز مانند گان و الکل برای ضدعفونی وجود نداشت و تولید داخلی برای این حجم از نیاز صفر بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در کشور بحث ساخت واکسن مطرح شد و شش شرکت دانش‌بنیان در داخل کشور برای ساخت واکسن وارد میدان شدند.

وی اضافه کرد: آن زمان دولت برای واردات واکسن مواردی را مطرح کرد و ورود واکسن یا وارد نشدن آن را به بحث برجام و FATF گره زد به همین دلیل نتوانستند در مدت زمان حدوداً یک ساله بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن را وارد کشور کنند، در حالی که همه اذعان داشتند بهترین مسیر برای کنترل این بیماری واکسیناسیون عمومی و گسترده است.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: در آن زمان با توجه به حجم بالای نیاز به اکسیژن برای بیمارانی که حتی در بخش‌های عمومی به ویژه بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند در زمینه دستگاه ونتیلاتور، کمک تنفسی و اکسیژن‌ساز با مشکل مواجه بودیم.

وی یادآور شد: اما به همت جوانان و کادر بهداشت و درمان اکنون به جایی رسیدیم که این زیرساخت در مجموعه بهداشت و درمان مهیا است و توانمندی پرسنل علمی در حد استاندارد است، به گونه‌ای که می‌توانند با این بیماری مقابله کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در حال حاضر نه تنها بسیاری از موارد مورد نیاز کشور را مرتفع کردیم بلکه دیپلماسی سلامت مطرح است تا بتوانیم در ملزوماتی چون گان، ماسک، ضدعفونی‌کننده‌ها، ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن‌ساز را به دیگر کشورها صادر کنیم.

وی با بیان اینکه هر شش شرکت دانش‌بنیان تولید واکسن توانستند واکسن را به تولید انبوه برسانند، اضافه کرد: اخیراً جلسه‌ای با وزیر بهداشت و درمان و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم و آن‌ها درخواست داشتند که با توجه به تولید مازاد واکسن در کشور بتوانیم صادرات انجام دهیم.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: در پیک‌های کرونا به شدت از طرف رسانه‌های استکباری در زمینه‌های مختلف مورد تهاجم قرار گرفتیم اما امروز نه تنها توانستیم این بیماری را به صورت کامل تحت کنترل بگیریم بلکه مرگ و میرها را به صفر رساندیم.

وی ادامه داد: از آن جایی کشورهای معاند بوق‌های رسانه‌ای خود را علیه ما تقویت کردند، اما امروز خودشان درگیر این بیماری هستند و مرگ‌ومیرهای بالا دارند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متأسفانه نزدیک به ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز هیچ دوزی از واکسن را دریافت نکرده‌اند، از این‌رو از این افراد درخواست می‌کنیم با توجه به اینکه واکسن به وفور در اختیار است نسبت به تزریق اقدام کنند تا اگر به هر دلیلی با سویه جدیدی روبه‌رو شدیم آمادگی مقابله با آن وجود داشته باشد و شاهد پیک‌های دیگر نباشیم.

کد خبر 580390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.