معاون وزیر کشور: اجرای تفاهم‌نامه مشترک ایران و عراق سرعت می‌گیرد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بر تسریع تشکیل کمیته مشترک برای اجرایی ساختن تفاهمنامه میان وزیران کشور ایران و عراق تاکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، سید مجید میراحمدی در دیدار عثمان الغانمی که به تهران سفر کرده است، اظهار کرد: برای برگزاری نخستین کمیته مشترک این تفاهم‌نامه در تهران، آمادگی داریم.

وی با اشاره به موافقت دولت عراق برای لغو روادید سفر زمینی به عتبات عالیات، اضافه کرد: لغو روادید سفر زمینی زیارت به عتبات عالیات و اربعین حسینی (ع)، خبر مسرت‌بخشی بود که بازتاب وسیعی نیز بین مردم ایران داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در ایران ادامه داد: دشمنان مشترک ما علاقه ندارند که مراسم اربعین با عظمت و شکوه را در عراق شاهد باشند.

وی بر هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی (ع) تاکید کرد و افزود: عظمت و شکوه ملت عراق، عظمت و شکوه ملت ایران است. بر اساس اهمیت اربعین امسال و تفاوت آن با سال‌های گذشته، پیش بینی می‌شود استقبال زائران ایرانی در مراسم اربعین ۱۴۰۱ قابل توجه باشد و ضروری است برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی بین دو کشور برای تسهیل تردد و اسکان زائران داشته باشیم، همچنین از وزیر کشور عراق درخواست داریم تا تدابیر لازم را برای کاهش هزینه فرودگاهی پروازهای ایران به کار گیرد.

میراحمدی با اشاره به برخی نگرانی‌های امنیتی، گفت: خواستار حضور فعالانه ارتش عراق و تقویت امنیت و حفاظت از مرز هستیم.

عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق نیز در این نشست، روابط ایران و عراق را یک رابطه توسعه‌یافته، تاریخی و ریشه دار دانست و اظهار کرد: رابطه این دو کشور، یک رابطه روحانی است که قدرت خود را از عشق به اهل بیت (ع) می‌گیرد و اتباع دو کشور نیز علاقه زیادی به اهل بیت دارند.

وی افزود: بعد از سقوط دیکتاتور (صدام حسین)، مردم دو کشور به عبور از مرز و تشرف به زیارت عتبات مقدس اقدام کردند تا اینکه دشمنان و بدخواهان به ایجاد مشکل امنیتی از طایفه‌گرایی، القاعده و تروریسم تا همه‌گیری کرونا پرداختند.

این مقام عراقی سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را تاریخی خواند و ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد، در راستای منافع دو کشور است و امنیت و ثبات، آزادی تجارت و تردد آسان زائران دو کشور را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کمیته یا کارگروهی که برای اجرایی ساختن تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود، باید به تمام مسائل و موضوعات مطرح بپردازد و من به سرعت اعضای عراقی این کمیته را تعیین خواهم کرد.

الغانمی افزود: با توجه به بهبود شرایط امنیتی عراق و کاهش همه‌گیری کرونا، در همکاری با سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، فرایند اعزام زائران به کربلا، نجف و سامرا از سر گرفته شد.

وی با بیان اینکه امکان استفاده تمام زائران از حمل‌ونقل هوایی وجود ندارد، اظهار کرد: در این زمینه نیز مذاکرات با سفارت ایران آغاز شد تا بتوانیم گذرگاه‌های مرز زمینی را بازگشایی کنیم.

وزیر کشور عراق خاطرنشان کرد: ابتکار عمل‌های خوبی انجام شده است، روز گذشته نیز نخست وزیری عراق، موافقت خود را با لغو روادید سفر زمینی برای دو هزار زائر ایرانی در روز اعلام کرد که این آغاز کار است.

وزیر کشور عراق صبح سه‌شنبه در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه مشترک همکاری امنیتی و تسهیل تردد زائران به عتبات مقدس را امضا کرد.

کد خبر 580385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.