اجرای سلیقه‌ای قانون در حوضه زاینده‌رود/ قول‌های وزیر نیرو اجرا نشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله اصلی اصفهان در ردیف‌ پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به این استان قرار نگرفته است، گفت: اگر این سفر مسأله زاینده‌رود را حل نکند، انتظار اصلی مردم از سفر رئیس جمهور برآورده نمی‌شود، بنابراین در دو هفته آینده برای حل این مشکل تلاش خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی طغیانی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز_ سه‌شنبه هفدهم خردادماه_ برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط اقتصادی دشواری قرار گرفته‌ایم و مهم‌ترین مسأله این است که در ماه‌های آغازین دولت سیزدهم با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو شدیم که در قرن اخیر در دنیا بی‌سابقه بوده است.

کاهش یک سوم رفاه جامعه

وی با اشاره به اجرای مرحله دوم تحریم‌های اقتصادی که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود، افزود: جنگ اقتصادی بهترین تعبیر برای این شرایط است که باعث شده از ابتدای دهه ۹۰ تأمین معیشت برای مردم به شدت دشوار شود تا جایی که بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، یک‌سوم از رفاه مردم نسبت به سال‌های آغاز این دهه کاهش یافته و این وضعیت، در زندگی همه مردم ملموس است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تورم کنونی در سال‌های پس از جنگ بی‌سابقه بوده است، تاکید کرد: مدت کوتاهی در سال ۷۳ با چنین تورمی در کشور روبه‌رو شدیم، اما اوج این وضعیت در سال ۹۹ بود که فشار مضاعفی به زندگی مردم وارد می‌کند و دولت برای مدیریت آن گزینه‌های محدودی در اختیار دارد.

طغیانی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای اداره کشور با درآمد حاصل از فروش نفت، افزود: این درآمد در جنگ اقتصادی مورد هدف قرار گرفته و دشمن روی تضعیف بنیه اقتصادی ایران دست گذاشته است؛ البته اقتصادها با شرایط تحریمی به تدریج خود می‌گیرند، اما آغاز کرونا در اواخر سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ شوک جدیدی بود که به تحریم اضافه شد.

وی جنگ اکراین، افزایش قیمت غذا، غلات، انرژی و ورد نفت با تخفیف بالای روسیه به بازارهای جهانی را از دیگر عوامل شوک اقتصادی کشور برشمرد و گفت: جنگ اکراین، قیمت نفت و انرژی را به شدت افزایش داد اما نفت روسیه به دلیل تخفیف‌های بالا در بازارهای صادراتی جایگزین نفت ما شد. از سوی دیگر آخرین شوک اقتصاد ایران، عملکرد شورای حکام آژانس انرژی اتمی و طرح قطعنامه جدید است که آثاری در بازار ارز به همراه داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ناگزیر به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: گزینه دیگری پیش روی دولت نبود، بنابراین مهم‌ترین مسأله، مهار تورم است که دولت تلاش می‌کند با وجود شوک تحریمی، افزایش نرخ ارز، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش حداقل دستمزد و کسری بودجه به عنوان یک عامل پایه‌ای، آن را تا پایان سال کنترل کند تا از فشار بی امان روی زندگی مردم کاسته شود و از این وضع خارج شویم.

زاینده‌رود، مهم‌ترین خواسته اصفهان از رئیس جمهور

طغیانی با اشاره به نزدیک شدن به زمان سفر رئیس جمهور به اصفهان، تاکید کرد: به‌جز مسائل عمومی که در همه جای کشور وجود دارد، مهم‌ترین مسأله ما در اصفهان زاینده‌رود و مباحث پیرامونی آن شامل فرونشست زمین، تخریب محیط زیست و تأمین معیشت کشاورزان غرب و شرق و مسائلی است که به ساکنان اصفهان فشار مضاعف وارد می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا درباره پروژه‌های تعریف شده برای احیای زاینده‌رود در سفر رئیس جمهور، گفت: معمولاً از یکی دو ماه قبل مسئولان استانی در رفت و برگشت با معاونت اجرایی رئیس جمهور، طرح‌های تدوین شده برای سفر را نهایی می‌کنند، درباره اصفهان نیز این اتفاق افتاده و قرار است طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد به بالا یا داشتن ردیف بودجه و همچنین پروژه‌هایی که از جنس خرید ساختمان نباشد را در چهارچوب طرخ‌های سفر قرار دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسأله ما احیای زاینده‌رود است که زیرپروژه‌هایی دارد که باید در خصوص آنها شفاف‌سازی شود، بخش‌هایی باید اصلاح و پساب فروخته شده پس گرفته شود، همچنین پساب تصفیه شود و به مصارفی برسد؛ در این فهرست برخی اقدامات مورد نیاز برای احیای زاینده‌رود، ردیف بودجه‌ای ندارد که باید در چهارچوب شرایط، در مصوبات سفر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خواسته اصلی مردم اصفهان خارج از چهارچوب ضوابط در نظر گرفته شده برای پروژه‌های سفر ریاست جمهوری است، ادامه داد: تکمیل طرح‌های نیمه تمام در اصفهان نیز ضرورت دارد، اما نکته اینجا است که با توجه به شرایط کنونی، سفر رئیس جمهور به اصفهان، مهم‌ترین مسأله مردم را حل نمی‌کند؛ در نشست شب گذشته با مسئولان استانداری نیز پیش‌نویس طرح‌های سفر جمع‌بندی شد و بنده همین پرسش را مطرح کردم که آیا جدول طرح‌های سفر، مهم‌ترین مسئله اصفهان را حل می‌کند یا خیر؟

طغیانی گفت: اگر این سفر مسأله اصلی اصفهان را حل نکند، انتظار اصلی آنان از سفر رئیس جمهور به اصفهان برآورده نخواهد شد، به همین دلیل قرار است در دو هفته آینده برای حل این مشکل تلاش بیشتری بکنیم.

وی با انتقاد از اینکه دستگاه حاکمیتی هنوز نمی‌دانند برای احیای زاینده‌رود چه اقداماتی باید انجام دهند، یادآور شد: قرار بود بودجه لازم برای پروژه بهشت‌آباد از منابع داخل استان تأمین شود، اما مشکل اینجاست که بهشت‌آباد یک تونل سرتاسری نیست و خط لوله‌ای است که مسئله اصفهان را حل نخواهد کرد.

طغیانی با بیان اینکه پروژه انتقال آب بهشت‌آباد طرح ناقصی بود که جمع‌بندی اجرایی ندارد، افزود: طرح کوهرنگ سه نیز در مرحله تملک اراضی از مالکان زمین‌های پایین سد است، هیچ‌یک از این پروژه‌ها کوتاه مدت نیست، در حالی که احیای زاینده‌رود با حل مشکلات محیط‌زیست و فرونشست اصفهان گره خورده است و همه مسئله امروز اصفهان این است که نباید این رودخانه خشک شود.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای احیای زاینده‌رود باید در سفر رئیس جمهور گنجانده شود، گفت: در صورتی که رئیس جمهور به اصفهان سفر کند ولی این مسئله حل نشود به این معناست که هیچ‌یک از مسائل اصفهان حل نشده است، زیرا بقیه مشکلات را می‌توان با بودجه‌های تکمیلی حل کرد، اما مشکل آب لحظه به لحظه پیچیده‌تر می‌شود.

چهارچوب‌ها وحی منزل نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چهارچوب‌ها وحی منزل نیست، ادامه داد: این چهارچوب‌ها در اصفهان راهگشا نخواهند بود، زیرا مسئله اصلی مردم در ردیف مصوبات سفر قرار نگرفته است و اگر بخواهیم خارج از سفر در این زمینه ردیف‌هایی دریافت کنیم یک سال طول می‌کشد که به نقطه آغاز برسیم همان‌گونه که برای انتقال آب از دریا به اصفهان پنج سال زمان و تأمین انرژی برق به اندازه تولید نیروگاه شهید منتظری و لوله‌گذاری و تأمین هزینه‌های جانبی دیگر لازم است.

وی گفت: از خروج هر قطره آب از اصفهان ممانعت می‌کنیم، زیرا مدیریت آب استانی نیست و باید به شکل حوضه آبریز انجام شود؛ ۹۳ درصد از حوضه آبریز زاینده‌رود در اصفهان و بقیه در حوضه کارون قرار دارد، همچنین ۲.۵ میلیارد آب از این حوضه خارج و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد می‌شود و همه این‌ها نشان می‌دهد، مدیریت آب به شکل استانی امکان‌پذیر نخواهد بود.

طغیانی با بیان اینکه تجربه تلخ انتقال آب به یزد زمینه‌ساز ممنوعیت همه طرح‌های انتقال آب از این حوضه بود و تاکید کرد: درباره پروژه بن_ بروجن نیز خلاف برخی اظهارنظرها، با آبرسانی در استان چهارمحال و بختیاری مخالف نیستیم، بلکه مخالف برداشت آب از زاینده‌رود هستیم، زیرا برای آبرسانی در این منطقه نیز امکان برداشت از منابع آبی دیگر مانند خرسان، حوضه کارون یا سبزکوه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون و شرع، زاینده‌رود دیگر توان بارگذاری جدید ندارد، گفت: عقل، قانون و همه شواهد نشان می‌دهد که نباید انتقال آب از این حوضه انجام شود، اما گاهی فضای یک طرفه باعث پیش داوری‌هایی می‌شود که با قانون یا مباحث علمی و عقلانی منطبق نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای گزینشی قانون، خاطرنشان کرد: برداشت‌ها از زاینده‌رود در استان اصفهان به شدت کنترل می‌شود، اما در بالا دست هیچ کنترلی نیست و همین که از مرز این استان خارج شویم می‌بینیم که هر کس هر کاری می‌تواند انجام می‌دهد و از طریق لوله‌گذاری، پمپ و مکش، آب را به باغات و زمین‌هایی منتقل می‌کند که کشت و کار در آنها هرگز عقلانی و درست نبوده است.

وی با بیان اینکه تعیین سهمیه برای برداشت آب بر اساس طومار شیخ بهایی مربوط به بعد از پل کله است، گفت: مسیر زاینده‌رود قبل از این پل، از کوهستان می‌گذرد و هیچکس گمان نمی‌کرد با استفاده از پمپ‌ها، آب را تا بالای کوه‌ها و تپه‌های این منطقه انتقال دهند و این یک بام و دو هوایی است که پذیرفتنی نیست.

طغیانی درباره لغو اجرای پروژه بن_ بروجن نیز تاکید کرد: حکم اجرای این پروژه لغو نشده است بلکه در روز آخر فرصت تجدیدنظر، وزارت نیرو به آن اعتراض کرده و در حال تجدیدنظر است، اما به نظر می‌رسد حتی اگر حکم قطعی روی میز گذاشته شود این افراد کار خود را انجام می‌دهند.

هیچ‌یک از قول‌های وزیر نیرو اجرا نشد

وی با بیان اینکه تقریباً هیچ‌یک از قول‌های وزیر نیرو برای حل مشکل زاینده‌رود از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون اجرا نشده است، افزود: اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد از طریق صندوق توسعه ارزی به کشاورزان، تأمین آب شرب اصفهان، تصفیه تکمیلی پساب و تشکیل کارگروه برنامه‌ریزی با حضور نماینده وزیر نیرو، از حمله قول‌هایی است که اجرا نشده است، لذا خواستار پاسخگویی وزیر نیرو در کمیسیون کشاورزی در این‌باره هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره میراث فرهنگی و احیای بناهای تاریخی این کلانشهر یادآور شد: یکی از ویژگی اصفهان تاریخ بیش از هزار ساله آن است، برخی از بناها، مناره‌ها و گذرها اگر در هر شهر دیگری از جهان بود، مانند موزه نگهداری می‌شد، اما قدر بسیاری از این آثار در اصفهان دانسته نمی‌شود، در حالی که هر یک از این بناها و آثار گنجی است که با وجود همه آنها، دچار مشکلات معیشتی در اصفهان هستیم.

وی بازار را یکی از معدود محورهای تاریخی دست نخورده اصفهان خواند و افزود: در این محور، دست کم ۱۰ کاروانسرای صفوی یا قاجاری ارزشمند مخروبه یا نیمه‌مخروبه وجود دارد که شرایط آنها زیبنده اصفهان نیست، برخی از این کاروانسراها مورد استفاده کسبه قرار می‌گیرد و برخی دیگر دچار مشکلات مالکیتی است، اما این ثروت مردم اصفهان است که در معرض نابودی قرار دارد.

طغیانی با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی بازار، گفت: همه مدیران و مسئولان استان باید وضعیت نامناسب بازار را بپذیرند و دنبال اجرای مدل‌های مشارکتی برای اصلاح آن باشند، زیرا برخی سراها که در بازار مانند یک انبار مهمات هستند که با اندک خطایی به آسمان می‌رود و چیزی جز یک چاله بزرگ از آنها باقی نمی‌ماند.

وی دو مزیت اصلی اصفهان را نخبگان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و میراث فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: این دو مزیت می‌تواند همه مشکلات را حل کند و آینده اصفهان در گرو بهره‌گیری از ظرفیت آنهاست.

همه موانع پروژه قطار سریع‌السیر تهران اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره پیشرفت قطار سریع‌السیر تهران اصفهان گفت: این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی در سال‌های اخیر است که از مزایای آن می‌توان به انتقال گردشگران با زمان اندک و ایمنی بالا به اصفهان اشاره کرد، همچنین سرآغازی برای ورود تکنولوژی قطارهای سریع‌السیر به کشور و گامی در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

وی افزود: این طرح در سال ۸۹ بر اساس تفاهم‌نامه ایران و چین در دستور کار قرار گرفت و یکی از منابع تأمین مالی یا فاینانس آن، کشور چین است که قرار شد شرکت چینی به پشتوانه منابع ارزی ایران در این کشور تسهیلاتی برای این پروژه پرداخت کند.

طغیانی مجری این قطار را شرکت راه آهن چین و کارفرمای آن را وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد و گفت: نکته اینجا است که برخی موانع داخلی باعث شد اجرای این پروژه ۱۰ سال طول بکشد در حالی که شرکت چینی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۰ هزار کیلومتر خط آهن احداث کرده ولی هنوز ۴۰۰ کیلومتر پروژه قطار سریع‌السیر در کشور ما به نتیجه نرسیده است.

وی مهم‌ترین مشکل برای پیشرفت این پروژه از سال ۱۳۹۰ تاکنون را تغییر پیاپی پیمانکار ایرانی اعلام کرد و ادامه داد: سال ۹۱ که اجرای پروژه آغاز شد مجری اولیه طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور انتخاب شد و پس از تغییر دولت، وزیر دولت یازدهم پروژه را به راه‌آهن واگذار کرد و انتقال اسناد به نام این شرکت، دست کم شش ماه به طول انجامید.

طغیانی با اشاره به تغییر دوباره پیمانکار این پروژه در دولت دوازدهم، گفت: در دولت سیزدهم به محض آمدن وزیر جدید نامه‌ای به دست اندرکاران پروژه نوشته و مجری پروژه، شرکت راه آهن اعلام شد. مسأله دوم تأخیرهای شدید پروژه است که محاسبات مالی را تغییر داده، در طول این سال‌ها محاسبات بارها با نرخ‌های ارز جدید تغییر یافته و مشکلاتی در این مسیر اجرا ایجاد شد.

وی با اشاره به مخالفت برخی بخش‌ها مانند سازمان مدیریت با اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران_ اصفهان، اظهار کرد: پروژه‌ای که ۶۰ درصد زیرسازی آن در مسیر قم انجام شده، از سوی برخی سازمان‌ها مانند مدیریت و برنامه‌ریزی، غیر اقتصادی نامیده و با آن مخالفت می‌شود؛ البته لغو پروژه به سادگی امکان‌پذیر نیست، زیرا طرف خارجی مدعی می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی این پروژه را تغییرات یک دهه‌ای بر اساس سلیقه مجری طرح دانست و ادامه داد: در آخرین طرحی که روی میز قرار دارد، پروژه از قم تا تهران به شکل برقی و قطار جدید روی خط قبلی اجرا می‌شود تا به قم برسد و از قم خط جدیدی تا اصفهان کشیده می‌شود؛ گرچه در دوره جدید، راه آهن به عنوان مجری طرح، معتقد است که باید همه زیرسازی‌ها تغییر کند و دوباره مسیر جدیدی از تهران و در کنار دو خط برقی موجود اجرا شود.

وی با اشاره به موانع بسیار زیادی که در مسیر اجرای این پروژه وجود دارد، گفت: استاندار اصفهان چندین جلسه با وزیر راه برگزار کرده است و برخی مخالفت‌هایی که در بدنه کارشناسی و از سوی دستگاه‌های درگیر مانند بانک مرکزی، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و راه آهن وجود دارد در حال بررسی است، برخی بر این باورند که باید پروژه به طور کامل تعطیل و ده‌ها جلسه باید برای به سرانجام رساندن آن برگزار شود اما عزم جدی برای اجرای قطار سریع‌السیر در استان اصفهان وجود دارد.

طغیانی اظهار کرد: امیدوارم در سفر رئیس جمهور به اصفهان موانع داخلی این پروژه برطرف شود، با اینکه ادامه پروژه مسیر سختی در پیش دارد و هنوز بانک مرکزی ال سی فاز اول پروژه را در صورت رفع مشکلات، پروژه بین سه تا چهار سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

اهمیت ساماندهی بازار اجاره و رهن در نبود سامانه اسکان و املاک

وی در پاسخ به پرسش درباره طرح نمایندگان برای ساماندهی بازار رهن و اجاره، گفت: نمایندگان مجلس در زمینه مسکن تلاش کردند تا در این حوضه آرامشی حاصل شود تا از افزایش لحظه‌ای و روزانه قیمت فاصله بگیرد به ویژه بازار اجاره که مربوط به پایین‌ترین دهک‌های قشر جامعه یعنی کارمندان کارگران و افرادی با درآمدهای ثابت است.

نماینده اصفهان با اشاره به طرحی که سال ۹۹ در مجلس برای مالیات بر احتکار خانه‌های خالی تصویب شد، ادامه داد: این طرح پس از چند ماه از تصویب، در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد و بر اساس آن برای مالکان یک واحد مسکونی خالی در طول یک سال شش، دو سال ۱۲ و سه سال ۱۸ برابر اجاره محل، مالیات در نظر گرفته شد.

وی جریمه خالی ماندن یک واحد مسکونی در مناطق مرکزی اصفهان را سالانه حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان برشمرد و اظهار کرد: این طرح باعث عرضه واحدهای مسکونی خالی به بازار و کاهش نرخ اجاره شد، اما از آنجا که سامانه اسکان و املاک در وزارت راه و شهرسازی به طور کامل اجرا نشده است، اجرای این طرح نیز امکان‌پذیر نیست.

طغیانی با اشاره به ثبت بیش از ۴۰۰ هزار درخواست برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن در اصفهان، گفت: بر اساس پالایش اداره کل راه و شهرسازی، ۲۳۰ هزار مورد از این درخواست‌ها مربوط به شهرستان‌های اطراف و تعداد بسیار زیادی مربوط به شهر اصفهان بود، با این حال بدون سامانه اسکان و املاک راهی برای مشخص شدن بومی یا مهاجر بودن متقاضیان وجود ندارد.

وی با اشاره به تجربه مسکن مهر، تاکید کرد: نتیجه ایجاد مسکن برای ۲۰۰ هزار درخواست افراد مهاجر، افزوده شدن جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفری به ساکنان شهر اصفهان است که به معنای بارگذاری جدید بر روی منابع آب زاینده‌رود خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دو فوریتی مجلس برای ساماندهی بازار اجاره، افزود: هر گونه مداخله‌ای بدون اطلاعات کافی در بازار مسکن، نتیجه‌ای جز عرضه نکردن مسکن ندارد، دغدغه اصلی نمایندگان مجلس برای ساماندهی بازار اجاره این است که طرحی مؤثر اجرا شود تا مالکان امکان افزایش نرخ اجاره بیش از نرخ اعلامی تورم بانک مرکزی را نداشته باشند.

توجه به رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

طغیانی درباره مشکلات بازنشستگان برای افزایش حقوق نیز خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله صندوق‌های بازنشستگی این است که عمری به شکل باری به هر جهت اداره شده‌اند در حالی که این صندوق‌ها باید دارایی‌های مولد باشند که اکنون برخی از دارایی‌هایی که امروز در اختیار به عنوان رد دیون گرفته‌اند، شرکت‌های زیان‌ده با مدیریت‌های ناکارآمد است به همین دلیل صندوق‌های بیمه‌ای در ظاهر دارایی زیاد دارد، اما در عمل دارایی آنها مولد نیست.

وی با انتقاد از مدیریت نادرست مستمری که شاغلان در سال‌های گذشته به صندوق واریز می‌کردند، گفت: قرار بود که صندوق‌های بیمه، این مبلغ را درست مدیریت کنند، اکنون نیز دولت در قالب بودجه به صندوق‌ها کمک می‌کند اما اوضاع دولت خوب نیست و امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب رد دیون دولت به صندوق‌های بازنشستگی واگذار کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتمام دیون دولت به صندوق‌های بازنشستگی در دو سه سال آینده، افزود: این صندوق‌ها برای اداره زندگی مستمری بگیران باید اصلاحات جدی انجام دهند تا امکان افزایش مستمری بازنشستگان به اندازه نرخ تورم را داشته باشند.

کد خبر 580309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.