ارتباط مستقیم بین آلودگی هوا و تشدید اثرات کرونا

نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و اثرات کرونا بر سلامت انسان وجود دارد؛ مدیران شهری در تلاش هستند اقداماتی اثربخش‌تر از قبل برای به حداقل رساندن تهدیدهای ناشی از این بحران را در شهرها پیاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آلودگی هوا اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت شهرنشینان به جا می‌گذارد و همه ساله به مرگ تعداد زیادی از آن‌ها منجر می‌شود. در همین راستا، محققان مختلف به بررسی اثرات این بحران بر تشدید عوارض ناشی از ویروس کرونا پرداخته و به این نتیجه رسیده‌اند که در شهرهایی با بیشترین نرخ آلودگی هوا، مردم بیشتر و بدتر تحت تأثیر بیماری کووید -۱۹ قرار گرفته‌اند. درواقع، ارتباط نزدیکی بین آلودگی هوا و بیماری‌های مربوط به آن نظیر تنگی نفس و امراض قلبی و شدت عوارض بیماری کرونا وجود دارد.

در رویدادی که توسط اتحادیه بهداشت عمومی اروپا در رابطه با آلودگی هوا برگزار شد، دانشمندان مختلف به بحث درمورد نقش این بحران بر تشدید انتشار ویروس کرونا پرداختند و درنهایت با استدلال‌ها و شواهد مختلف از این نظر به توافق رسیدند که در شهرهایی با بیشترین میزان آلودگی هوا، نرخ انتشار ویروس کرونا نیز از شدت بالایی برخوردار بوده است.

علاوه بر این، گروهی از محققان هلندی نیز با ارائه مدارک مختلف مدعی شدند که چنان‌چه سطح آلودگی هوا در هلند کمتر از نرخ کنونی بود، نیاز به پیاده‌سازی اقدامات سختگیرانه ضدکرونایی کمتر می‌شد که این خود اثربخشی آلودگی هوا بر تشدید انتشار بیماری کووید -۱۹ را به تصویر می‌کشید.

با وجود استدلال‌ها و شواهد زیادی که محققان برای اثبات تأثیرپذیری شیوع کرونا از آلودگی هوا ارائه داده‌اند، همچنان انجام پژوهش‌های بیشتر برای اثبات این فرضیه‌ها ضروری است، با این حال مدیران در بسیاری از شهرهای جهان، با فرض درست بودن رابطه میان این دو بحران، طی دوران کرونا همزمان برای مهار بیماری و به حداقل رساندن سطح آلودگی در مناطق کوشیده و به تبعات مثبت زیادی، دست کم در مورد بحران دوم، دست یافته‌اند. درواقع، کاهش سطح آلودگی هوا طی دوران کرونا به سلامت جسمی و روانی شهرنشینان کمک زیادی کرده و همین امر در افزایش مقاومت آن‌ها اثربخش بوده است.

محققان هلندی در مطالعات خود درخصوص رابطه میان سطح آلودگی هوا و نرخ شیوع بیماری کووید -۱۹، هزینه‌های مصرفی برای اعمال اقدامات ضدکرونایی مرتبط با آلودگی هوا را بیش از ۱۱ میلیارد یورو برآورد کردند که این مقدار برابر با ۵. ۱ درصد تولید ناخالص داخلی هلند است. این محققان درنهایت استدلال کردند که هرچه میزان آلودگی هوا در نقاط مختلف دنیا بالاتر باشد، هزینه لازم برای مهار بیماری کووید -۱۹ نیز افزایش می‌یابد.

اهداف بلندپروازانه برای به‌روزرسانی استانداردهای کیفیت هوا

اقداماتی که برای مهار ویروس کرونا اعمال شده، به طور قابل توجهی کاهش نرخ آلودگی هوا در شهرها را درپی داشته است. به عنوان مثال، کاهش تردد مردم از طریق وسایل نقلیه و گرایش بیشتر آن‌ها به دوچرخه‌سواری برای انجام امور روزمره، جهت رعایت فاصله اجتماعی بیشترین اثربخشی را در کاهش انتشار گاز کربن درپی داشته و این درحالی است که تعطیلی مراکز کاری در همان ابتدای شیوع بیماری نیز به بهبود قابل توجه کیفیت هوا منجر شد. با این حال، سازمان محیط‌زیست اروپا مدعی شد که همچنان جمعیت زیادی از مردم جهان جان خود را براثر آلودگی هوا از دست می‌دهند؛ به طوری که نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بحران تنها در قاره اروپا، در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۰۷ هزار نفر رسید.

آمار سازمان محیط‌زیست اروپا نشان می‌دهد که سطح ذرات آلاینده در شهرهای اروپایی در بخش‌های شرقی و جنوبی به مراتب بالاتر از سایر نقاط قاره است؛ به همین دلیل، مدیران این مناطق باید اقداماتی کارآمدتری را برای کاهش اثرات این بحران بر شهروندان پیاده کنند. در این راستا، سازمان بهداشت جهانی، دستورالعمل‌های جدیدی را برای کاهش نرخ آلودگی هوا در شهرها ارائه داده است که پیروی از آن‌ها، نه‌تنها سلامت و رفاه شهرنشینان را افزایش خواهد داد، بلکه براساس تحقیقات انجام شده در مورد رابطه میان بحران کرونا و آلودگی هوا، می‌تواند در مهار بیماری کووید -۱۹ نیز اثربخش باشد.

به طور خلاصه، اگرچه تأثیر آلودگی هوا بر میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ به طور قطعی اثبات نشده، با این حال آن‌چه مشهود است اینکه افرادی که از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نظیر تنگی نفس، امراض قلبی _ عروقی و بیماری‌های ریوی رنج می‌برند، در مقابل ویروس کرونا بسیار آسیب‌پذیرتر عمل می‌کنند که همین امر، ضرورت اعمال اقدامات جدی‌تر در شهرها برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده و در نتیجه آلودگی هوا را به تصویر می‌کشد.

کد خبر 580304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.