ابتکار رستوران سوئدی برای به دام انداختن CO2 محیط

رستوران موزه عکاسی استکهلم از پیش‌بندهایی رونمایی کرده است که CO2 محیط را جذب می‌کند و در وقت مناسب آن را برای گیاهان آزاد می‌کند!

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌بندهای آشپزهای موزه عکاسی استکهلم سوئد ممکن است در نگاه اول معمولی به نظر برسد، اما آن‌ها در واقع CO2 را از فضای رستوران جذب می‌کنند. پیش‌بندها از یک پارچه پنبه‌ای جاذب ساخته شده است که وقتی گرم می‌شود دی‌اکسیدکربن آزاد می‌کند و سپس به عنوان غذا برای باغ گیاهان هیدروپونیک این موزه استفاده می‌شود.

این پیش‌بندها با محلول حاوی آمین پوشانده شده است که به سطح پارچه اجازه می‌دهد دی‌اکسیدکربن هوای اطراف را جذب کند. این ایده ظاهراً از دودکش‌های کارخانه‌های زغال‌سنگ الهام گرفته شده است که برای کاهش انتشار کربن در جو استفاده می‌شوند.

وقتی روز کاری تمام می‌شود، کارکنان پیش بند خود را در گلخانه می‌گذارند. سپس دی‌اکسیدکربن را می‌توان با گرم کردن پارچه تا دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد از پارچه آزاد کرد و اینجاست که گیاهان می‌توانند به طور طبیعی برای فرآیند فتوسنتز خود از آن استفاده کنند. مقدار CO2 جذب شده توسط یک لباس در روز معادل یک‌سوم مقداری است که یک درخت در روز جذب می‌کند.

 ابتکار رستوران سوئدی برای به دام انداختن CO2 محیط

این فناوری نوآورانه مد، به نام Carbon Looper، توسط مؤسسه تحقیقاتی منسوجات و پوشاک هنگ کنگ (KHRITA) در ارتباط با برنامه Planet First بنیاد H&M توسعه یافته است. کریستین دولوا، رهبر استراتژی در بنیاد H&M در این رابطه گفت: "ما می‌خواهیم راه‌حل‌های جدیدی پیدا کنیم که بتواند صنعت مد را قادر کند تا دوستدار سیاره زمین شود و از آنجایی که اکنون باید تغییر رخ دهد، بر تحقیقاتی تمرکز می‌کنیم که سریعاً ما را به راه‌حل برساند. برنامه Planet First ما با HKRITA نمونه کاملی از چگونگی ایجاد تغییر در کل صنعت با ارائه شواهدی از مفاهیم مختلف است. ما زمانی برای راه‌حل‌های سنتی و تدریجی نداریم، بنابراین می‌خواهیم ایده‌ها را در اسرع وقت از آزمایشگاه خارج کنیم تا آنها را در زندگی واقعی آزمایش کنیم."

کد خبر 580290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.