احیای بافت فرسوده دغدغه شورای ششم

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر بخواهیم تحول و تحرکی را رقم بزنیم باید مکانیزم‌های تشویقی جدیدی را تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم مظفر امروز _ هفدهم خردادماه_ در شصت‌وهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران پس از شنیدن گزارش صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، اظهار کرد: عمده مکانیزم تشویقی موجود در احیای بافت فرسوده، معافیت‌های عوارض ساختمانی است که از سال ۹۳ ملاک بوده که به طور عملی کارکرد تحول‌آفرین خودش را از دست داده است، اگر بخواهیم تحول و تحرکی را رقم بزنیم باید مکانیزم‌های تشویقی جدیدی را تعریف کنیم که محرک نوسازی بافت فرسوده شود.

وی ادامه داد: مسئله کلیدی در ایجاد انگیزه و تحرک در نوسازی بافت فرسوده، میزان سطح اشغال و تراکم تشویقی و مازاد است. در این زمینه باید فصل ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی هر چه سریع‌تر با شرایط مناسبی توسط شهرداری تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر کف طبقات برای نوسازی بافت فرسوده چهار طبقه در نظر گرفته شود، می‌توان امید داشت موج جدیدی برای احیای بافت فرسوده ایجاد شده است، در ضوابط موجود اگر پلاک ثبتی واقع در بافت فرسوده دارای مساحت حدنصاب زیر پهنه و عرض گذر ملاک عمل را توأمان نداشته باشد، عملاً دو طبقه کسر می‌شود و حداکثر سه طبقه به پلاک‌های کوچک و متوسط تعلق می‌گیرد که صرفه اقتصادی برای مالک جهت مشارکت در ساخت را ندارد.

وی با اشاره به اینکه عمده ضوابط تشویقی برای بافت فرسوده برای پلاک‌های بالای ۱۲۰ متری و ۱۵۰ متر است خاطرنشان کرد: پلاک‌های ۷۰ الی ۸۰ متری واقع در بافت فرسوده بسیار زیاد است، باید با رعایت اصول شهرسازی، کمی هم نگاه واقع‌ بینانه و پیشگیری از خطرات ناشی از بحران‌های طبیعی مانند زلزله و خطر آسیب جانی برای ساکنان این بافت‌ها را داشته باشیم، بنابراین طرحی را به کمیسیون ماده ۵ ارائه دهیم که حداقل چهار طبقه را برای عمده پلاک‌های بافت فرسوده بتواند لحاظ کند. با توجه به این‌که هزینه‌های عوارض شهرداری در قیمت تمام شده ملک در حدود دو الی سه درصد هزینه کل است، بنابراین در هزینه‌های جاری احیای بافت فرسوده نیز باید مکانیزم‌های حمایتی لحاظ شود.

مظفر تصریح کرد: با توجه به اینکه در حساب سازمان نظام مهندسی بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان از محل حق‌الزحمه مهندسان ناظر پلاک‌های فرسوده، موجودی ریالی وجود دارد، لااقل بر مبنای محاسبه سود بانکی این سپرده مالی قابل توجه، جبران هزینه و تخفیف‌هایی برای هزینه‌های مالکان در قبال هزینه‌های نظام مهندسی کارسازی شود.

وی گفت: حق‌الزحمه مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی ۵۰ درصد کمتر از تعرفه و هزینه‌های عادی ناظر در سایر پلاک‌ها است و مهندسان ناظر توسط سازمان نظام مهندسی برای یک پلاک انتخاب می‌شوند، اما مهندسان ناظر به کرات انصراف می‌دهند، زیرا سهمیه نظارت آنها با نصف حق‌الزحمه و تعرفه عادی محاسبه می‌شود، حداقل سازمان نظام مهندسی اجازه دهد در بافت فرسوده، ناظر دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی با انتخاب مالک تعیین شود و ارجاعی توسط نظام مهندسی نباشد.

کد خبر 580280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.