۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲
فعالیت‌های ارتباطی توسعه‌ شهر

امروزه فناوری‌های مجازی و دیجیتال تمام ساختار جوامع را تحت پوشش قرار داده و در بیشتر زمینه‌ها و ساختارها ازجمله شهر و فرآیندهای شهری، تغییرات بنیادینی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری یک سازمان عمومی و اجتماعی و نیازمند نظام ارتباطات و اطلاع‌رسانی است. این نظام سعی دارد از راه تعامل سازنده با جامعه، جایگاه اجتماعی مناسب را زمینه‌سازی کند. یکی از زمینه‌های تعامل با جامعه شهری، پاسخ‌گویی است و کسب اعتماد و اطمینان عمومی از ضرورت‌های یک سازمان خدمات‌رسان عمومی محسوب می‌شود.

امروزه فضای مجازی و تکنولوژی دیجیتال به کمک این رسالت مهم آمده و توانسته با ابزارهای مختلف ازجمله رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تحول چشمگیری در حوزه‌های ارتباطات داخل‌سازمانی، برون‌سازمانی و بین‌المللی ایجاد کند. شبکه‌های مجازی به عنوان منبعی از اطلاعات غنی، فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی شهروندان قرار داده است، با تدوین استراتژی‌های مبتنی بر فضای وب می‌توان این فرصت‌ها را هدایت و در راستای غنای آن‌ها گام برداشت.

تأثیر روابط عمومی، ارتباطات و فضای مجازی بر مدیریت شهری

علی‌اکبر بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت توسعه و ترویج فعالیت‌های ارتباطی شهر، می‌گوید: این موضوع فرایندی چندوجهی و نیازمند مشارکت و همکاری تمام بخش‌های جامعه اعم از نهادهای مسئول، نهادهای اجتماعی و شهروندان است.

وی می‌افزاید: ساماندهی و هدایت فرصت‌های فراغتی شهروندان به عنوان کاربران فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در کنار تولید محتوای مطلوب و مؤثر می‌تواند تا حد زیادی در گسترش تعاملات اجتماعی مؤثر باشد و بی‌شک تبادل و تعامل اطلاعات و همکاری‌های ارتباطی گامی مؤثر در توسعه شهر است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: بازاریابی محتوایی یکی از راه‌های برقراری ارتباط با شهروند به عنوان مخاطب مدیریت شهری است، اما تمام ارتباط‌ها منجربه اعتماد نمی‌شود. بازاریابی محتوایی با تعیین استراتژی‌های صحیح برای تولید و ترویج محتوا در کانال‌های مختلف، موجب یکپارچگی می‌شود؛ درنتیجه یکدلی و یک‌زبانی، اعتماد شهروند به عنوان مخاطب را جلب می‌کند.

بنی‌اسدی تصریح می‌کند: بزرگ‌ترین مزیت بازاریابی محتوایی این است که اطلاعات مورد نیاز شهروندان را به راحتی در اختیارشان قرار می‌دهد. شهروندان به عنوان مخاطبان مدیریت شهری به دانستن آن‌ها نیاز دارند؛ بنابراین مدیریت شهری باید این موضوع را کشف و استراتژی منحصربه‌فردی برای آن طراحی کند و درصدد برطرف کردن آن برآید.

وی با اشاره به نقش ویژه تولید محتوای صحیح، تاکید می‌کند: استراتژی محتوا دیدگاه آگاهانه از شهروندان به عنوان جامعه مخاطبان، طراحی یک راه‌حل نوآورانه و منحصربه‌فرد برای رفع نیاز و جذب مخاطبان و در نهایت تدوین یک برنامه‌ی کلی برای تولید محتوا است. پس از آنکه نیازها و اهداف شهروندان به طور کامل مشخص شد، تدوین یک تقویم محتوایی اساسی ضروری است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان ادامه می‌دهد: نیاز است محتواها در زمان‌های متناوب و متوالی انتشار پیدا کند، محتوای تولید شده با کمک ابزارهای مختلف نشر داده شود و شهروندان به عنوان مخاطبان و کاربران از این محتوا استفاده کنند.

بنی‌اسدی تاکید می‌کند: مهم‌ترین مرحله تدوین و تولید محتوا، آنالیز آن است؛ باید پس از آنالیز مسیر اجرا و انتشار محتوا بررسی و کاستی‌های احتمالی شناسایی شود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی در این فرآیند، می‌گوید: رسانه‌های اجتماعی برای تعاملات بهتر اجتماعی از تکنیک‌های ارتباطی در دسترس و گسترش‌پذیر استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی به اعضایشان اجازه ساخت صفحات شخصی، برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با دوستان آنلاین را می‌دهند که اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک از محبوب‌ترین آن‌ها است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان می‌افزاید: روابط عمومی مدیریت شهری، ارتباطی استراتژیک میان مدیریت شهری و مخاطبانش یعنی شهروندان است که هم برای مدیریت شهری و هم برای شهروندان سودآور است، از طرفی بازاریابی محتوا براساس تعریف ارائه شده توسط انستیتوی بازاریابی محتوا، رویه‌ای استراتژیک است که بر تولید و نشر محتوای مرتبط و با ارزش تمرکز دارد.

بنی‌اسدی اضافه می‌کند: کیفیت محتوای ارائه شده، استمرار محتوای ارائه شده و در دسترس بودن محتوای ارائه شده بر تقویت سناریوهای اطلاع‌رسانی و ارتباطات شهری مؤثر است.

نقش رسانه‌های اجتماعی بر شناسایی و تأمین نیازهای شهروندان

وی تصریح می‌کند: بازاریابی محتوا با بهره‌گیری از ابزارها تأثیر زیادی بر توسعه نگرش‌های کاربران به فعالیت‌های ثمربخش روابط عمومی مدیریت شهری دارد. روابط عمومی مدیریت شهری با تحلیل عقاید و نظراتی که کاربران در این رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارند، درک بهتری از اولویت‌ها و نیازهای شهروندان کسب می‌کند. دانش و اطلاعات حاصل از تعاملات شهروندان در این فضا در راستای تولید محتوای مطلوب و متناسب با نیاز کاربران دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان با بیان اینکه کیفیت، استمرار و در دسترس بودن محتوای تولید شده، تأثیر زیادی بر اعتماد شهروندان و انجام فعالیت‌های مدیریت شهری دارد، خاطرنشان می‌کند: لازم است ضمن مطالعه چگونگی روند تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی بر فرایند مرتبط با شناسایی و تأمین نیازهای شهروندان، با بهره‌گیری از تیم‌های قوی و نیرومند در زمینه تولید محتوای مطلوب، نیازهای اطلاعاتی شهروندان را شناسایی و رفع کرد.

بنی‌اسدی تاکید می‌کند: روابط عمومی مدیریت شهری به عنوان حلقه ارتباطی میان شهرداری‌ها و افکار عمومی می‌تواند با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی همانند وب‌سایت، وبلاگ رسمی، رسانه‌های اجتماعی، سئو، مانیتورینگ آنلاین و لحظه‌ای رسانه‌های آفلاین و آنلاین، ویدئو و پادکست آنلاین، بازاریابی موبایل، اینفوگراف‌ها، نیوزگراف‌ها و دیتاگراف‌ها، فکت‌شیت‌ها (گزاره برگ)، روابط رسانه‌ای آنلاین، خبرنامه آنلاین و ایمیل مارکتینگ، نشست‌های خبری، رویدادها و پویش‌های آفلاین و آنلاین محتوای خود را بازاریابی کند.

وی می‌گوید: استفاده از داده‌های استخراج شده از بازاریابی محتوا جهت بهبود تأثیرگذاری انواع محتوای قابل عرضه و اثربخش در حوزه اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های ارتباطی راهبردی مدیریت شهری به‌عنوان یکی از حوزه‌های قابل پژوهش همواره مطرح است.

کد خبر 580251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.