ضرورت تقسیم‌بندی ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر نمی‌توان به موضوع وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان به شکل ایده آل نگاه کنیم، می‌توان ساختمان‌ها را به دو گروه پر خطر و کم خطر تقسیم‌بندی کرد و با دسته‌بندی کردن آنها مانع تردد شهروندان و استفاده از این ساختمان‌ها شد.

‌عباس حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان و لزوم برنامه‌ریزی برای رسیدگی به این معضل، اظهار کرد: آنچه مهم است در ارتباط با سازه این نوع ساختمان‌ها است که آیا می‌توان آن را مقاوم‌سازی کرد؟، اگر امکان مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها فراهم نباشد باید نسبت به نوسازی آنها اقدام کرد.

وی با بیان اینکه مباحثی نیز مربوط به تسهیلات آتش‌نشانی این نوع ساختمان‌ها است، ادامه داد: تعدادی از ساختمان‌ها باید تاییدیه مباحث ایمنی و آتش‌نشانی را داشته باشد، بنابراین ضروری است در هر دو مورد اعلام شده برای ساختمان‌های ناایمن در شهر ساز و کارهایی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید به طور جدی‌تر تمهیداتی در ارتباط با نقل و انتقالات این نوع ساختمان‌ها در نظر گرفته شود و تاییدیه لازم برای مقاوم‌سازی آنها تعیین شود، پاسخگویی به تمام این موارد در استعلامات برای کنترل وضعیت این نوع ساختمان‌ها نیز لازم است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی که دارای دفتر فنی است، لذا شورای فنی استان می‌تواند از این ساختمان‌های ناایمن در شهر بازدید کند و آنها را از نظر استحکام بنا و تأسیسات به روز مورد بررسی قرار دهد و شرایط لازم ایمنی این نوع ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی آنها را اعلام کند، بازسازی و مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها باید در اولویت قرار گیرد و در مرحله بعد نسبت به نوسازی آن اقدام شود.

حاج رسولی‌ها در خصوص ارزیابی‌های انجام شده از وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان به این موضوع به شکل ایده‌آل نگاه کنیم، اما می‌توان ساختمان‌ها را به دو گروه پر خطر و کم خطر تقسیم‌بندی کرد و با دسته‌بندی کردن آنها مانع تردد شهروندان و استفاده از ساختمان‌های ناایمن شد.

مسئولیت ساختمان‌های ناایمن با چه دستگاهی است؟

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدیریت بحران استانداری اعلام کرده است که در شهر اصفهان ۳۰۰ ساختمان ناایمن وجود دارد، گفت: مسئولیت این ساختمان‌ها را باید اداره مسکن و شهرسازی بر عهده گیرد و گروه‌هایی تشکیل دهد که ایمن‌سازی این ساختمان‌ها را شناسایی کند و موارد پرخطر را اعلام کرده و به هیچ عنوان به آنها اجازه بهره‌برداری ندهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تنها راه مؤثر در این بخش اخطار به مالکان ساختمان‌های ناایمن است، در حال حاضر این تعداد ساختمان ناایمن در شهر اصفهان توسط کارشناس مورد نظر تأیید شده است و البته دور از ذهن هم نیست که این تعداد ساختمان ناایمن در شهر وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قانونی برای برخورد با این ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد، ادامه داد: مسئولیت حوادث هر ساختمانی با مدیر دستگاه مربوطه است و قانون ۵۵ شهرداری‌ها در مورد ساختمان‌ها ناایمن اعمال نمی‌شود و این قانون مربوط به مشارکت است.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: راهکار رفع این معضل و جلوگیری از ادامه فعالیت این نوع ساختمان‌ها در سطح شهر اصفهان این است که دفتر فنی استان تشکیل داده شود تا تیم‌های این دفتر بتوانند از این ساختمان‌ها بازدید کنند و با تقسیم‌بندی ساختمان‌ها به دو گروه پرخطر و کم خطر مالکان را نسبت به مقاوم‌سازی و نوسازی آنها موظف کنند.

کد خبر 580224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.