ارسال پرونده ایران به شورای امنیت مرگ برجام را رقم خواهد زد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت برده شود، آن زمان باید مرگ برجام را به صورت قطعی اعلام کرد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست اخیر شورای حکام اظهار کرد: نشست آژانس حدود چهار روز به طول می‌انجامد و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، از این‌رو باید دید طی دو روز آینده چه پیش می‌آید زیرا در این نشست موضوعات مختلفی مطرح بوده که یکی از آن‌ها موضوع ایران است. یعنی در اصل شورای حکام برای ایران تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: پیش‌نویس و بیانیه‌ای توسط شورای حکام ارائه شده که آمریکا هم به نوعی از این پیش‌نویس و موضع رافائل گروسی پشتیبانی و حمایت کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بهانه‌های گذشته از جمله PMD را مطرح می‌کند که این موضوع هم اهرم فشاری بوده که همواره سعی کرده است علیه ایران استفاده کند تا بگوید اظهارات ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متقاعد نکرده است اما باید بدانند متقاعد نشدن آن‌ها ارتباطی با ایران ندارد.

وی ادامه داد: آن‌ها متقاعد نشدن از اظهارات ایران را بهانه می‌کنند تا آخرین مرحله ممکن بر ایران فشار وارد کنند تا ایران از موضع خود عدول کند و شروط بازگشت آمریکایی‌ها به برجام را بپذیرد.

ظهره‌وند تصریح کرد: در مجموع احتمال نمی‌دهم اتفاق خاصی در این راستا رخ دهد شاید در حد بیانیه‌ای که پرونده را به شورای امنیت ببرد اتفاق بیفتد که آن زمان باید مرگ برجام را به صورت قطعی اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر پرونده ایران به شورای امنیت برده شود از جنبه اینکه آمریکایی‌ها نیستند که بخواهند از مکانیسم ماشه استفاده کنند و همچنین موضع روسیه و چین قابل پیش‌بینی است که با این سه کشور همراهی نکنند و بتوانند پروژه آمریکا را به هم بزنند، با مشکلاتی از جمله مرگ برجام مواجه خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: در مجموع اگر غربی‌ها اقدامی علیه ایران اعمال کنند که یک اقدام اضافه‌خواهی و زورگویانه باشد در این صورت ایران هم کارت‌هایی دارد که می‌تواند با آن‌ها بازی کند و فشار بیاورد و به اقدام آمریکا پاسخ دهد.

وی ادامه داد: در این حالت قطعاً مسئله برجام منتفی خواهد شد، از این‌رو به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها تمایلی برای اعلام مرگ برجام داشته باشند.

کد خبر 580169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.