تجدید حیات؛ اقدام جمعی برای اقیانوس‌ها

اقیانوس‌ها همیشه بخش مهمی از تاریخ زیست‌محیطی بشر بوده‌اند؛ به همین دلیل سازمان‌ ملل‌متحد به‌منظور بزرگداشت آن‌ها و افزایش آگاهی درمورد خطرات مختلفی که اقیانوس‌ها و حیات زیستی آن‌ها را تهدید می‌کند، هشتم ژوئن را روز جهانی اقیانوس‌ها نامیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۷۰ درصد از کل جهان هستی را یک پوشش آبی غنی و پرجنب‌وجوش در بر گرفته است که ۸۰ درصد از تنوع زیستی جهان را تأمین می‌کند و روزگاری از اعماق آن سلول‌های اولیه حیات روی زمین شکل گرفت.

این پوشش آبی همان اقیانوس‌های جهان است که حجم عظیمی از حیات را در خود جای داده، به‌عنوان بزرگ‌ترین اکوسیستم سیاره زمین به‌صورت یک سیستم پشتیبانی از حیات برای همه ساکنان آن عمل می‌کند و مسکن میلیون‌ها گونه زیستی مختلف است که تنها ۲۰۰ هزار نوع آن شناخته شده است.

حیوانات در سراسر این کره خاکی، سزاوار زندگی در مکانی شاد و امن برای پرسه زدن آزادانه و لذت بردن از اقامت در خانه‌ای امن و سالم بدون نگرانی در مورد هرگونه تخریب یا موانع ناشی از فعالیت‌های بشری هستند. ساکنان این آب‌های گسترده نیز به مکانی عاری از هرگونه زباله و آلودگی نیاز دارند.

اهمیت اقیانوس‌ها

اقیانوس‌ها نقاط کل زمین را به یکدیگر متصل و از حیات زمین محافظت می‌کنند، حفاظت از آن‌ها برای کمک به تضمین دسترسی به خانه‌ای سالم برای همه گونه‌های حیات مهم است. این مأواهای آبی تأمین‌کننده بخش عمده اکسیژنی هستند که بشر و سایر جانداران تنفس می‌کنند، به همین دلیل بسیاری از انسان‌ها اقیانوس‌ها را ریه‌های سیاره زمین می‌دانند. از سوی دیگر اقیانوس‌ها منبع اصلی پروتئین برای بیش‌از یک میلیارد نفر در سراسر جهان هستند.

علاوه بر دربر داشتن ویژگی‌های مثبت اثرگذار بر حیات کره زمین، اقیانوس‌ها در سراسر جهان یکی از محبوب‌ترین اماکن گردشگری در طول تعطیلات محسوب می‌شوند و نقشی حیاتی در اقتصاد کشورهای سراسر جهان دارند. این آب‌های شور به‌عنوان گذرگاه اصلی تجارت سالانه شاهد عبور مقادیر انبوهی از محموله‌های تجاری هستند و تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ میلیون نفر در صنایع مبتنی بر اقیانوس مشغول به کار شوند. با وجود تمام مزایا، اقیانوس‌ها اکنون نیاز به حمایت دارند.

مشکلات رایج در اقیانوس‌های سراسر جهان

کاهش ۹۰ درصد از جمعیت ماهی‌های بزرگ و نابودی ۵۰ درصد از صخره‌های مرجانی نشان می‌دهد که بشر بیش از آن چیزی که بتوان دوباره جایگزین کرد، از اقیانوس برداشت می‌کند. مشکلات صید بی‌رویه و تخصیص یارانه‌هایی برای ماهی‌گیری در کشورهای سراسر جهان، هر روز بیش از گذشته باعث از بین‌رفتن گونه‌های شکاری و حیات اقیانوسی می‌شود. البته صنعت ماهی‌گیری تنها یکی از بی‌شمار عواملی است که این آبی بی‌کران با آن سروکار دارد. چندین دهه استفاده بیش‌ازحد و افزایش پلاستیک‌های یک‌بارمصرف نیز به بروز یک فاجعه زیست‌محیطی منجر شده است. اقیانوس‌ها نیز از این بحران در امان نبوده و با ورود نی‌ها، کیسه‌ها و قوطی‌های پلاستیکی با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. طبق آمار سالانه ۱۳ میلیون تن پلاستیک راهی اقیانوس‌ها می‌شود که این آمار با نابودی بیش از ۱۰۰ هزار حیوان دریایی در یک سال همراه است.

روز جهانی اقیانوس‌ها

روز جهانی اقیانوس‌ها که برای اولین بار طی جریان اجلاس زمین سال ۱۹۹۲ در ریودوژانیر و با هدف افزایش آگاهی و ارتباطات شخصی با اقیانوس‌های جهان و نقش اساسی آن‌ها در حیات زمینی و سلامت کلی محیط‌زیست مطرح شده بود، در سال ۲۰۰۸ توسط سازمان‌ملل‌متحد به تصویب رسید و روزی است که به اهمیت اقیانوس‌ها و پررنگ کردن نقشی می‌پردازد که این پوشش‌های آبی گسترده در زندگی بشر ایفا می‌کنند؛ روزی که فراهم‌آورنده فرصت قدردانی از تلاش‌هایی است که علیه آلودگی‌های اقیانوس‌ها به‌ویژه از نوع پلاستیکی برگزار می‌شود.

در این روز مردم می‌توانند فارغ از این‌که در چه نقطه‌ای از این کره خاکی زندگی می‌کنند، گرد هم بیایند تا فضایی برای لذت و قدردانی برای همگان ایجاد کنند. هدف از برگزاری این روز به‌راه انداختن یک جنبش جهانی توسط شهروندان برای مراقبت بیشتر از اقیانوس‌ها و فراهم آوردن فرصتی است برای اطلاع‌رسانی و آموزش عموم مردم در مورد این‌که اقدامات بشری با اقیانوس‌ها چه می‌کند و در درازمدت چه تأثیراتی خواهد داشت.

«روز جهانی اقیانوس‌ها» نه‌تنها روزی برای بزرگداشت زیبایی، ثروت، حیات و مزایای اقیانوس‌ها که فرصتی برای درک این امر مهم است که آن‌ها بخش مهمی از بیوسفر را تشکیل می‌دهند، منبع مهمی از غذا و دارو هستند و نادیده گرفتن یا بدرفتاری با آن‌ها ضربات سهمگین و جبران‌ناپذیری بر پیکره حیات وارد می‌کند. شرایط کلی اقیانوس‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر حامیان این پوشش‌های آبی باید در راستای تمیز و قابل‌استفاده باقی ماندن این بسترهای گسترده، بر گفت‌وگو حول محور پایداری اقیانوس‌ها تمرکز کنند. این روز یادآور خوبی برای جلب توجهات جهانی به این واقعیت است که اقیانوس‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره سراسر جهان دارند.

موضوع روز جهانی اقیانوس‌ها ۲۰۲۲

روز جهانی اقیانوس‌ها در سال ۲۰۲۲ با موضوع «تجدید حیات، اقدام جمعی برای اقیانوس‌ها» برگزار می‌شود. برگزاری این روز در سال جاری اولین جشن ترکیبی این رویداد سالانه است که به صورت حضوری در مقر سازمان‌ملل در نیویورک برگزار و به صورت زنده پخش می‌شود. دلیل انتخاب این موضوع این است که شرایط امروزی اقیانوس‌ها نشان می‌دهد جوامع بشری امروز باید در همکاری با یکدیگر تعادل جدیدی در اقیانوس‌ها ایجاد کنند که در کنار بازگرداندن سرزندگی آن‌ها، حیات تازه‌ای به آن‌ها بخشیده شود.

بزرگداشت روز جهانی اقیانوس‌ها

روز جهانی اقیانوس‌ها را می‌توان در هر مقام و موقعیتی گرامی داشت و از آن برای برقراری یا بازگردانی ارتباطات شخصی با آب‌ها بهره برد. ساکنان شهرهای کناره اقیانوس‌ها و دریاها می‌توانند در این روز با قدم زدن در ساحل‌ها عمیق نفس بکشند و با بهره‌مند شدن از زیبایی و آرامش آن‌ها از این نعمت‌های طبیعی قدردانی کنند. محصلان می‌توانند با گردآوری اطلاعات درباره اقیانوس‌ها و اشاعه آن به دیگران در گسترش آگاهی‌های لازم در زمینه اهمیت این بسترهای حیاتی زمین نقش خود را ایفا و جامعه بشری را برای تمیز کردن و بازسازی اقیانوس‌ها آماده کنند.

گردشگران در سطوح پایین‌تر می‌توانند با خودداری از رهاسازی زباله‌های خود در سواحل و صنعت‌گران در سطوح بالاتر با خودداری از جاری ساختن پسماندهای صنعتی خود به آب دریاها و اقیانوس‌ها این امکان را دارند که از نابودی بیشتر این بسترها پیشگیری و مسیر بازیابی آن‌ها را هموار کنند. خانواده‌ها نیز می‌توانند با خودداری از مصرف ظروف یک‌بارمصرف و حتی گرد هم آوردن گروه‌های مردمی برای پاکسازی سواحل یا تخصیص کمک‌های مالی به نهادهای مربوطه نقش خود را در این راستا ایفا کنند.

کد خبر 580063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.