مردم‌محوری؛ اولویت مدیریت شهری در طرح‌های تفصیلی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با تاکید بر اینکه طرح‌های تفصیلی به‌عنوان سند توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرها شناخته شده است و ذیل طرح‌های جامع قرار می‌گیرد، طرح تفصیلی سندی است که افق توسعه شهر برای چندین سال را ترسیم می‌کند، بر همین اساس تهیه و تدوین آن باید با دقت انجام شود.

حسین حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آسیب‌های طرح‌های تفضیلی در مشهد، اظهار کرد: تراز منفی مالی و فیزیکی از آسیب‌های این نوع طرح‌ها است، این امر مهم موجب کاهش میزان تحقق‌پذیری و اجرایی شدن طرح می‌شود، البته باید توجه داشت که مدیریت‌های شهری هیچ‌گاه نگاه درآمدی به آن‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه جلب مشارکت مردم برای تدوین طرح‌ها در از بین بردن آسیب‌ها مؤثر است، ادامه داد: به منظور پرهیز از آسیب‌هایی باید به سمت جلب مشارکت مردم برای تدوین طرح‌ها پیش برویم و پشتوانه مردمی را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: امیدواریم طرح‌های تفصیلی حوزه شمال شرق مشهد که در حال تهیه شدن است، با تکیه بر اصول کارشناسی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و جلب مشارکت ذی‌نفعان انجام شود تا بتوان طرحی کاربردی‌تر، مبتنی بر نیازهای مردم و با تراز مالی و فیزیکی مطلوب را تدوین کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های مشهدالرضا (ع)، اگر فرآیندهای تهیه و تدوین طرح‌های تفصیلی را به درستی و بر اساس اصول کارشناسی پیش ببریم، می‌توان این تراز را به سمت صفر و حتی مثبت سوق داد.

طرح‌های تفصیلی سند توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرها است

حسامی با تاکید بر اینکه طرح‌های تفصیلی به‌عنوان سند توسعه، پیشرفت و آبادانی شهرها شناخته شده است و ذیل طرح‌های جامع قرار می‌گیرد، گفت: طرح تفصیلی سندی است که افق توسعه شهر برای چندین سال را ترسیم می‌کند، بر همین اساس تهیه و تدوین آن باید با دقت بسیار زیادی همراه باشد و ابعاد مختلف فنی، شهرسازی، زیست‌محیطی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در آن لحاظ شود.

وی در خصوص اطلاعات موجود در طرح‌های تفضیلی، اظهار کرد: با وجود اهمیت بالای طرح‌های تفصیلی به طور گسترده شاهد این هستیم که اطلاعات مورد استفاده برای تهیه این طرح‌ها، گاهی مربوط به ۱۰ سال قبل است و داده‌هایی قدیمی ملاک و مبنای تصمیم‌گیری برای شهرها و کلان‌شهرها می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه لازم است پیش‌بینی و تأمین کاربری‌های خدماتی مورد نیاز مردم در طرح‌های تفصیلی که مشاوران روی آن‌ها مشغول کار هستند، لحاظ شود، ادامه داد: طرح‌های تفصیلی باید مردم‌محور و مبتنی بر خواسته، نیاز و اولویت‌های مد نظر مردم باشد.

وی تصریح کرد: با وجود این تأکیدات و سیاست‌های تدوینی، برخی مواقع شاهد این هستیم که طرح‌های تفصیلی ابلاغی نه‌تنها نیازی از مردم را برطرف نمی‌کند، بلکه مشکلاتی را نیز برای آن‌ها ایجاد می‌کند که موضوع بسیار نامطلوبی است.

کد خبر 580030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.