تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پزشکان درآمد بالا دارند/تدوین مالیات براساس گروه پردرآمد

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که طبق برآوردهای آماری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد حرفه‌های پزشکی درآمدهای بالا دارند، گفت: نسخه مالیاتی برای عمده پزشکان با نگاه مالیاتی برای پردرآمدها تجویز شده است و در محاسبات مالیاتی هزینه بالای تجهیزات، استهلاک و تعمیر آنها درنظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرجود شکوهی با اشاره به اینکه نظام مالیاتی حاکم بر جامعه در تمام حرفه‌ها و اصناف به شکل سازمان‌یافته و مبتنی بر واقعیت‌های موجود عمل نمی‌کند، اظهار کرد: همین امر سبب شده است راهکارهای فرار مالیاتی به‌ویژه برای حرفه‌های پردرآمد فراهم باشد.

وی طبق برآوردهای آماری حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد حِرَف پزشکی را دارای درآمدهای بالا دانست و افزود: به دلایلی، همین افراد از پرداخت مالیات بر درآمد واقعی خود استنکاف می‌کنند یا اسناد کمی از درآمدشان را به جا می‌گذارند و متأسفانه نسخه مالیاتی برای عمده پزشکان با نگاه مالیاتی برای همان ۱۵ درصد تجویز می‌شود و آن‌ها مجبور به پرداخت هستند.

در حرفه فیزیوتراپی وضع درآمد اسفبار است

رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی با اشاره به مشکلات متخصصانی که در حوزه‌های مختلف پزشکی و مراکز استانی و شهرهای بزرگ طبابت می‌کنند، گفت: با بالا رفتن تورم و هزینه‌های جاری این پزشکان به سختی معاش خود و خانواده را تأمین می‌کنند اما چون عنوان پزشک (عمومی _متخصص) را یدک می‌کشند، مجبور به پرداخت مالیات براساس درآمد آن درصد از همکاران پردرآمدشان هستند.

وی درباره وضعیت حرفه فیزیوتراپی تاکید کرد: در حرفه فیزیوتراپی وضع اسفبارتر است زیرا در محاسبات مالیاتی هزینه بالای تجهیزات، استهلاک و تعمیر آنها در نظر گرفته نمی‌شود و بیشتر پزشکان این بخش از این بابت بسیار متضرر می‌شوند.

ایجاد تبعیض در قوانین غیرواقعی مالیاتی

شکوهی با بیان این که مفهوم واقعی عدالت آن است که هر چیزی در موقعیت صحیح خود قرار گیرد، افزود: این تعریف باید در اخذ مالیات بیشتر کاربرد داشته باشد و اگر چه به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، هر دولتی کسری بودجه را ابتدا بر سر نظام مالیاتی سرشکن می‌کند اما اگر قوانین مبتنی بر واقع‌گرایی نباشد این امر موجبات تبعیض و ناروایی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به راهکار برون رفت از این مشکل گفت: منطقی‌ترین روش آن است که سازمان مالیاتی کشور با انجمن‌های علمی و یا صنفی پزشکی، با محوریت سازمان نظام پزشکی کشور و نظام پزشکی‌های استانی به عنوان نماینده حِرَف پزشکی، در طول سال و نه در یک بازه زمانی کوتاه جلساتی برگزار کند تا مالیات با روشی منطقی و واقعی بررسی و دریافت شود.

به گزارش ایمنا، محاسبه مالیات پزشکان به دلیل نامشخص بودن درآمد واقعی آنان از دیرباز یکی از چالش‌های سازمان مالیاتی بوده است. از این رو سازمان مالیاتی با هدف تعیین درآمد واقعی پزشکان و دریافت مالیات منصفانه اقداماتی مانند الزام نصب و استفاده کلیه پزشکان از دستگاه پوز را مشخص کرد. براساس ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افرادی که به هر نحو در ایران به کسب درآمد مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند. منظور از مالیات بر درآمد برای پزشکان درآمدی است که پزشکان و یا دیگر فعالان در حرف و فنون پزشکی از طریق اشتغال در حرفه تخصصی خود کسب می‌کنند. به این ترتیب فارغ از اینکه این اشخاص به صورت مستقل فعالیت می‌کنند یا با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

کد خبر 579974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.