آخرین فرصت طلایی برای کنکور/داوطلب حق حذف هیچ درسی را ندارد

یک مشاور تحصیلی با بیان اینکه کنکور و آمادگی برای آن دارای سه دوره طلایی تابستان، عید و یک ماه آخر است، گفت:‌ داوطلبان حق حذف هیچ درسی را ندارند زیرا هر یک از دروس دارای هویت و ویژگی مشخص ضریب پیوستگی هستند و اگر یک درس به‌طور کامل حذف شد این تعادل به هم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مژده خداوردی اظهار کرد: در دوره یک ماهه پایانی کنکور داوطلبان با توجه به تلاش‌هایی که کرده‌اند به نتایج متفاوتی رسیده‌اند؛ عده‌ای امیدوار هستند که قبول می‌شوند، گروهی خسته‌اند و گروهی هم فکر می‌کنند که قبول نمی‌شوند. همه این گروه‌ها در عین حال که در نوعی سردرگمی به سر می‌برند، در کمال ناباوری درس خود را می‌خوانند و این درحالی است که این افراد باید شرایطی را که در آن قرار گرفته‌اند به درستی بشناسند و به توصیه‌ها عمل کنند.

وی با بیان اینکه این افراد تا حد امکان از جمع جدا نشوند، افزود: دانش‌آموزانی که باید امتحانات پیش دانشگاهی را پشت سر بگذارند، گمان نکنند که این امتحانات منجر به عقب افتادن آن‌ها از برنامه‌ریزی درسی کنکور می‌شود، به علت اینکه بخش عمده‌ای از سوالات مربوط به دوره پیش‌دانشگاهی است.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه کنکور و آمادگی برای آن دارای سه دوره طلایی تابستان، عید و یک ماه آخر است، ادامه داد: داوطلبان در صورتی که قصد دارند برنامه مشخصی برای خود داشته باشند باید این برنامه را تعیین کنند و در واقع بدانند که چه کاری می‌خواهند انجام دهند و نباید به‌دنبال برنامه‌های خاص و عجیب و غریب باشند. اولویت اول باید با برنامه‌های گروهی و جمعی باشد و داوطلبان باید برنامه‌های آموزش و پرورش را دنبال کنند زیرا یک روح کلی بر این برنامه‌ها حاکم است.

لزوم کسب اطلاعات درخصوص رشته و دانشگاه

وی تصریح کرد: افراد نباید کورکورانه به سمت مقصد حرکت کنند بلکه باید سعی کنند اطلاعات لازم را درخصوص رشته و دانشگاهی که در نظر گرفته‌اند به دست آورند و امکان قبولی در این رشته را نیز در نظر بگیرند. در واقع داوطلب باید تکلیف خود را روشن کند که آیا با شرایطی که دارد می‌تواند در تهران یا شهرستان، آزاد یا سراسری قبول شود و قبولی در هرکدام چه رتبه‌هایی نیاز دارد و کدام درس‌ها در آن رشته اهمیت بیشتری دارد.

خداوردی اضافه کرد: دروس مختلف در کنکور را می‌توان این‌گونه تقسیم‌بندی کرد؛ دروس سرنوشت‌ساز، یعنی دروسی که میانگین بالایی دارند و همه داوطلبان به سوالات آن‌ها خوب پاسخ می‌دهند، مانند ادبیات و معارف در دروس عمومی، زیست‌شناسی و شیمی در رشته تجربی، شیمی در رشته ریاضی و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در رشته علوم انسانی را می‌توان از دروس مهم و سرنوشت‌ساز نام برد.

وی گفت: اگر دانش‌آموز در این دروس درصد خوبی به دست نیاورد در رتبه‌ای که به‌دست می‌آورد بسیار تأثیر دارد و داوطلبان باید بدانند که چه به این دروس علاقه داشته باشند و چه علاقه نداشته باشند، باید آن‌ها را خوب بخوانند و حداقل ۵۰ درصد امتیاز را به دست آورند. گروه دیگر دروس، درس‌های رتبه‌ساز هستند که بیشتر داوطلبان در این دروس درصدهای بالایی به دست نمی‌آورند و میانگین این دروس کمتر از ۱۰ درصد و حتی گاهی اوقات منفی است که شامل عربی و زبان می‌شود.

لزوم پاسخ‌دهی به دروس عربی و زبان

این مشاور تحصیلی ادامه داد: درس عربی که در پیش‌دانشگاهی تدریس نمی‌شود، درس سختی است و وضعیت مطلوبی در پاسخگویی ندارد. درس زبان علاوه‌بر سخت بودن آخرین درس در امتحان عمومی است و دانش‌آموز به‌دلیل آشنایی نداشتن و مدیریت نکردن وقت در پاسخگویی، وقت کم می‌آورد. اگر دانش‌آموزان می‌خواهند رتبه و تراز خوبی بیاورند باید این دروس را به خوبی پاسخ دهند.

وی اظهار کرد: در رشته علوم انسانی به‌دلیل زیاد بودن تعداد، دروس به دو گروه تقسیم می‌شود؛ دروس رتبه‌ساز یک که شامل تاریخ و جغرافیا، ادبیات اختصاصی، فلسفه، منطق و اقتصاد می‌شود و گروه دوم شامل عربی اختصاصی و ریاضی است.

خداوردی افزود: به این ترتیب دانش‌آموز در برنامه درسی باید به گونه‌ای عمل کند که ابتدا دروس سرنوشت‌ساز را به صورت حداقل ۵۰ درصد و سپس دروس رتبه‌ساز را را خوب پاسخ دهد. دروس رتبه‌ساز، بیشتر نیازمند تست است و دروس سرنوشت‌ساز بیشتر جنبه خواندن و حفظ کردن دارد. دانش‌آموزان باید به این نکات دقت داشته باشند که وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که در دروسی بیشتر و در دروسی کمتر تمرین تست داشته باشند علت مشخصی دارد و باید این نکات را برای موفقیت بیشتر رعایت کنند.

برهم خوردن تعادل براثر حذف دروس

وی ادامه داد: اشتباه متداولی که میان داوطلبان وجود دارد این است که به علت نداشتن ارتباط خوب با عربی و زبان، تست هم نمی‌زنند و چون ادبیات و معارف را راحت‌تر یاد می‌گیرند تست بیشتری می‌زنند. داوطلبان حق حذف هیچ درسی را ندارند زیرا هریک از دروس دارای هویت و ویژگی مشخص ضریب پیوستگی هستند و اگر یک درس به‌طور کامل حذف شد این تعادل به هم می‌خورد؛ به همین علت در این فرصت باقیمانده دانش‌آموزان سعی کنند درس‌هایی را که در آن اشکال بیشتری دارند به میزان حداقل ۲۰ درصد، تمرین و تست داشته باشند.

این مشاور تحصیلی خاطرنشان کرد: در این مقطع تنها ملاک نتیجه کنکورهای آزمایشی است و گفته‌ها و احساسات افراد نمی‌تواند ملاک باشد. متغیرهای کیفی باید به متغیرهای کمی و قابل اندازه‌گیری تبدیل شود و حرف و ادعای دانش‌آموز نمی‌تواند ملاک قرار گیرد. در این مقطع فشار کار زیاد است و باید فرد هدف‌های مختلفی را در نظر داشته باشد و اگر شرایط ورود به دانشگاه سراسری را پیدا نکرد به گزینه‌های دیگر نیز فکر کند، اعتماد به نفس خود را از دست ندهد و در واقع افراد در این شرایط باید به‌دنبال مشاوره و روش‌های استفاده از آن باشند.

به گزارش ایمنا، کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی بسیاری از افراد است و موفقیت در آن، مستلزم پایه‌ریزی یک برنامه قوی و اصولی است. همه داوطلبان کنکور به خوبی اهمیت برنامه‌ریزی را درک می‌کنند و می‌دانند که برای رسیدن به اهداف خود، باید توان مدیریت زمان، تمرکز، انگیزه و تلاش خود را به شایسته‌ترین نحو ممکن بالا برند. برنامه‌ریزی صحیح، علاوه بر بالا بردن بازده مطالعه موجب آرامش روحی و روانی داوطلب نیز می‌شود و تأثیر بسزایی در کاهش هرج و مرج ذهنی و بی‌دقتی دارد.

کد خبر 579967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.