۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
امشب شاهد تربیع اول ماه باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: تنها قمر سیاره ما ساعت ۲۰:۰۳ در موقعیتی ۶۷ درجه بالاتر از افق جنوب غربی ناظر زمینی در صورت فلکی اسد هنگامی که خورشید در حال غروب است قابل مشاهده می‌شود سپس کم‌کم به سمت افق غرب می‌رود و ساعت ۰۱:۳۰ غروب می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سه‌شنبه _هفدهم خرداد_ ماه هشت روزه، فاز ربع اول را پشت سر می‌گذارد، در اوج آسمان عصر ظاهر می‌شود و نیمه‌شب غروب می‌کند. تنها قمر سیاره ما ساعت ۲۰:۰۳ در موقعیتی ۶۷ درجه بالاتر از افق جنوب غربی ناظر زمینی در صورت فلکی اسد هنگامی که خورشید در حال غروب است قابل مشاهده می‌شود سپس کم‌کم به سمت افق غرب می‌رود و ساعت ۰۱:۳۰ غروب می‌کند.

بیشتر بخوانید: امشب تربیع اول ماه را رصد کنید

وی افزود: در این مرحله از چرخه فازهای ماهانه، تقریباً نیمی از ماه روشن به نظر می‌رسد و حدود ۵۵ درصد آن درخشندگی دارد. لحظه دقیق تربیع اول زمانی است که طول دایره‌البروجی ماه از دید ناظران زمینی دقیقاً ۹۰ درجه با طول دایره‌البروجی خورشید فاصله دارد. فاصله ماه از زمین در این موقعیت ۳۹۱ هزار کیلومتر خواهد بود. در روزهای آینده ماه هر روز حدود ۵۰ دقیقه دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده می‌شود.

رصد خوشه ستاره‌ای M62

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سه‌شنبه _هفدهم خردادماه_ خوشه ستاره‌ای M62 در بسیاری از نقاط جهان کل طول شب قابل رصد است و حدود نیمه‌شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید؛ البته دیدن آن با میل ۳۰ درجه و شش دقیقه قوسی جنوبی از نیمکره جنوبی راحت‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۳۹ درجه شمالی قابل مشاهده نیست.

وی تصریح کرد: این خوشه ستاره‌ای از موقعیت رصدخانه لارستان از ساعت ۲۲:۲۳ تا ۰۳:۲۳ قابل رصد است. تشخیص خوشه ستاره‌ای M62 با قدر ۶.۵ با چشم غیرمسلح امکان‌پذیر نیست، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به راحتی قابل مشاهده است. M62 پشت مرکز کهکشان راه‌شیری واقع شده است؛ فاصله آن با ما ۳۵ هزار سال نوری است و متعلق به خوشه‌های کروی مرکزی کهکشان است؛ جرم این خوشه ستاره‌ای حدود یک میلیون برابر خورشید است.

کد خبر 579931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.