چرا آتش‌فشان‌ها رفتار متفاوتی دارند؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: بسته به منشأ مواد مذاب، آتش‌فشان‌ها رفتار مختلفی از خود نشان می‌دهد؛ ممکن است در بعضی از آتش‌فشان‌ها ابتدا مواد مذاب جاری و سپس خاکستر منتشر شود و در بعضی دیگر این فرآیند کاملاً برعکس باشد که تمام این رفتارها به منشأ مواد مذاب مربوط است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه منشأ آتش‌فشان‌ها مواد مذاب است که به آن‌ها "ماگما" گفته می‌شود، اظهار کرد: کره زمین از یک پوسته بسیار نازک جامد، بخش خمیری تحت عنوان گوشته و بخش مرکزی تشکیل شده است که ماگما حاصل ذوب شدن بخشی از گوشته است.

وی افزود: ماگما معمولاً محصول ذوب بخش خمیری گوشته است که به اعتقاد برخی از دانشمندان بر اثر فعالیت‌های هسته‌ای و ایزوتوپی درون زمین شکل می‌گیرد و به صورت گنبدی حرارتی به پوسته زمین می‌رسد.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: پس از رسیدن مواد مذاب به پوسته، تبلور پیدا می‌کند و در امتداد شکستگی‌ها خارج می‌شود؛ البته منشأ مواد مذاب یا آتش‌فشان تنها گوشته نیست بلکه پوسته زمین هم می‌تواند در مواردی منشأ آتش‌فشان‌ها محسوب شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که بخشی از پوسته زمین زیر بخش دیگری قرار می‌گیرد یا هنگام فرآیند کوه‌زایی به دلیل برخورد دو صفحه به یکدیگر دمای زمین بسیار افزایش می‌یابد و بخشی از آن ذوب می‌شود که منشأ بسیاری از سنگ‌های آذرین و آتش‌فشان‌ها نیز می‌تواند همین عامل باشد.

نصراصفهانی در رابطه با علت رفتار متفاوت آتش‌فشان‌ها گفت: علل وجود آتش‌فشان‌های مختلف منشأ آن‌ها است و همین مسئله باعث می‌شود که در بعضی آتش‌فشان‌ها مواد مذاب به صورت گدازه به اطراف پخش می‌شود یا در بعضی دیگر تنها مقادیری خاکستر داغ منتشر شود.

وی افزود: بسته به منشأ مواد مذاب، آتش‌فشان‌ها رفتار مختلفی از خود نشان می‌دهد؛ ممکن است در برخی از آتش‌فشان‌ها ابتدا مواد مذاب جاری و سپس خاکستر منتشر شود و در بعضی دیگر این فرآیند کاملاً برعکس مشاهده شود که تمام این رفتارها به منشأ مواد مذاب مربوط است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در رابطه با اهمیت آتش‌فشان گفت: اطلاعات دانشمندان از درون زمین بسیار کم است و تنها از طریق مطالعه آتش‌فشان‌ها و سنگ‌های حاصل از آن می‌توانیم اطلاعاتی از درون زمین کسب کنیم.

کد خبر 579901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.