نگاه تفریحی به دخانیات کاهش مصرف آن را سخت کرده است

مدیرعامل انجمن نیکوتینی‌های فرانام کشور گفت: متأسفانه نگاه مردم به مصرف دخانیات، نگرش تفریحی و اوقات فراغتی است؛ باید نگرش مخاطره مصرف پررنگ‌تر و جایگزین‌های سالم‌تری برای اوقات فراغت درنظر گرفته شود. تازمانی‌که نگرش به مصرف دخانیات، تفریحی و سرگرمی باشد، نمی‌توان مصرف دخانیات را کاهش داد.

مرتضی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انجمن نیکوتینی‌های فرانام کشور در ۲۲ استان شعبه دارد که جلسات هفتگی آن به‌طورمنظم برگزار می‌شود. قبل از شیوع کرونا تعداد جلسات هفتگی این انجمن در سراسر کشور ۲۲۰ جلسه بود و پس از شیوع کرونا و اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در کشور، این جلسات به ۲۰۶ جلسه کاهش یافت.

وی افزود: نخستین جلسه «نیکوتینی‌های فرانام ایران» در آذرماه سال ۱۳۷۹ با حضور چهار نفر در تهران برگزار شد و پس از آن به شهرهای اراک، شیراز، اصفهان و استان‌های یزد، قم و استان‌های مرکزی، لرستان، البرز، گیلان، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، مازندران، کرمان، سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌غربی، تهران، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان، خراسان‌رضوی و خراسان شمالی و جنوبی نیز گسترش یافت.

فراهم نبودن زیرساخت برای فعالیت سمن‌های کاهش مصرف دخانیات

مدیرعامل انجمن نیکوتینی‌های فرانام کشور با بیان اینکه این انجمن از وزارت کشور مجوز فعالیت دارد، تصریح کرد: این انجمن با سازوکار قدم‌های دوازده‌گانه که در سرتاسر دنیا به‌عنوان یک روش علمی مورد تأیید شناخته می‌شود، برای کاهش مصرف نیکوتین همچون قلیان، سیگار، آدامس نیکوتین در کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر عضو در کشور دارد.

وی اضافه کرد: همکاری خوبی با این انجمن از سوی وزارت بهداشت و نهادهای متولی صورت می‌گیرد. این انجمن مؤسسه غیرانتفاعی است و به دنبال درآمدزایی و دریافت اعتبار از نهادهای متولی حوزه سلامت و کاهش مصرف دخانیات نیست. تنها انتظار ما از شهرداری‌ها درنظر گرفتن مکانی برای جلسات هفتگی با اجاره‌بهای اندک و تعرفه کم تبلیغات شهری به منظور معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های این انجمن است.

کمبود سمن‌های کاهش مصرف دخانیات در کشور

عرب اظهار کرد: به‌غیر از انجمن نیکوتینی‌های فرانام کشور، بیش از ۳۰ مؤسسه مردم‌نهاد در حوزه کاهش مصرف دخانیات در کشور فعالیت می‌کنند؛ اما نمی‌توان گفت فعالیت‌های این موسسه‌ها اثربخش نبوده است، زیرا شاهدیم مراجعه‌کننده‌های بسیاری توانسته‌اند مصرف دخانیات و نیکوتین را کاهش دهند؛ اما دلیل اینکه هنوز مصرف دخانیات و نیکوتین در کشور بنابر اعلام وزارت بهداشت بالا است به زیرساخت‌های ضعیف فرهنگی و آموزشی برای کاهش دخانیات برمی‌گردد.

وی ادامه داد: دلیل اینکه با وجود هشدارهای کارشناسان سلامت نسبت به مضرات نیکوتین، هنوز شاهد مصرف بسیار نیکوتین هستیم موج تبلیغات گسترده نسبت به تشویق مصرف نیکوتین همچون سیگار است که نمود آن را به‌راحتی می‌توان در فیلم و سریال‌های ایرانی نیز مشاهده کرد و متأسفانه قانونی در کشور برای منع تبلیغ مصرف دخانیات در فیلم‌ها و محصولات فرهنگی وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن نیکوتینی‌های فرانام کشور با اشاره به نام‌گذاری یکی از روزهای هفته سلامت با عنوان «نقش سمن‌ها در کنترل و کاهش مصرف دخانیات»، افزود: این اقدام نشان‌دهنده نقش سمن‌ها در کاهش مصرف دخانیات کشور است، هرچند همکاری‌های خوبی از سوی نهادهای متولی به‌ویژه وزارت بهداشت با سمن‌های کاهش مصرف دخانیات در کشور صورت می‌گیرد اما نیاز است که آموزش‌وپرورش همکاری‌های بیشتری با این سمن‌ها برای اطلاع‌رسانی و آموزش دانش‌آموزان داشته باشد.

نقش سمن‌های کاهش مصرف دخانیات در مدارس پررنگ شود

وی اظهار کرد: بنابر اعلام وزارت بهداشت و درمان، شاهد کاهش سن مصرف دخانیات در کشور هستیم و گفته می‌شود سن مصرف دخانیات به زیر ۱۵ سال رسیده است اما متأسفانه جای حضور دانش‌آموزان و نوجوانان مصرف‌کننده دخانیات در سمن‌های کاهش مصرف دخانیات خالی است؛ به همین جهت تأکید می‌شود که وزارت آموزش‌وپرورش اجازه فعالیت‌های آموزشی به سمن‌های کاهش مصرف دخانیات را در مدارس صادر کند.

عرب با اشاره به اینکه شیب مصرف نیکوتین زنان در کشور افزایش یافته است، گفت: زنان مصرف‌کننده دخانیات، در بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های سمن‌های کاهش مصرف دخانیات شرکت نمی‌کنند؛ به همین جهت لازم است نهادهای متولی خانواده با همکاری سمن‌ها در این حوزه ورود جدی‌تر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در کشور مصرف قلیان بیش از سیگار است، اضافه کرد: نگاه مردم به مصرف نیکوتین نگرش تفریحی و اوقات فراغت است و جا دارد نگرش مخاطره مصرف نیکوتین، پررنگ‌تر و جایگزین‌های سالم‌تری برای صرف اوقات فراغت در نظر گرفته شود؛ تا زمانی که به مصرف دخانیات، نگرش تفریحی و سرگرمی باشد، نمی‌توان مصرف دخانیات را کاهش داد.

کد خبر 579843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.