سرانه فضای سبز بندرعباس کمتر از استاندارد کشور است

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس با اشاره به وضعیت فضای سبز این شهر گفت: سرانه فضای سبز بندرعباس کمتر از میزان استاندارد کشور است.

رحمت‌الله دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حالی که استاندارد فضای سبز ۱۲ متر به بالا است و در بعضی از شهرها سرانه فضای سبز تا ۱۸ متر می‌رسد، سرانه فضای سبز بندرعباس حدود هفت متر است.

وی افزود: در حال حاضر شهر بندرعباس در زمینه استانداردهای فضای سبز دچار عقب‌ماندگی است، اما با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده است از سال گذشته، ایجاد نهالستان ۲۰ هکتاری همجوار باغ پرندگان در دستور کار قرار گرفته است.

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس با بیان اینکه احداث بوستان ۵۰ هکتاری این شهر پیشرفت خوبی داشته است، ادامه داد: در ماه‌های اخیر حدود ۱۱ هکتار به فضای سبز بندرعباس اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: با احداث نهالستان و بوستان‌هایی که در دستور کار قرار گرفته است، سرانه فضای سبز بندرعباس حدود دو متر افزایش یابد.

دهقانی در خصوص بودجه معاونت خدمات شهری بندرعباس، اظهار کرد: این معاونت بودجه خاصی ندارد، زیرا بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها واگذار شده است و در شهرداری‌های مناطق انجام می‌شود، البته برای برنامه‌های حمایتی در حوزه‌های مختلف بودجه حمایتی پیش‌بینی کردیم و نقش معاونت خدمات شهری سیاست‌گذاری، نظارت، هدایت و راهبری است.

صنوف مزاحم به خارج شهر منتقل می‌شود

وی، ترمیم پارک و بوستان‌های کوچک محله‌ای و تأمین روشنایی این پارک‌ها را از دیگر برنامه‌های این معاونت در سال جاری دانست و گفت: امسال ایجاد نهالستان ۲۰ هکتاری با جدیت دنبال خواهد شد؛ بوستان ۵۰ هکتاری نیز جزو برنامه‌های ۱۴۰۱ قرار دارد که در حوزه عمرانی امسال عملیاتی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس با اشاره به مهمترین پروژه‌های سال جاری این معاونت، افزود: طرح تفکیک پسماند از مبدا، طرح ساماندهی دست‌فروشان خیابان حافظ و طرح انتقال صنوف مزاحم به خارج شهر از مهمترین برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: برای انتقال صنوف مزاحم به خارج شهر، با همکاری مسکن شهرسازی، دو قطعه زمین ۳۰ و ۵۰ هکتاری در خروجی شهر در نظر گرفته شده است تا بتوانیم بخشی از صنوف مزاحم سطح شهر در قالب یک تعاونی به خارج شهر منتقل کنیم، البته کارهای مقدماتی و تخصیص زمین انجام شده است و در صدد دریافت سند هستیم تا امسال به سرانجام برسد.

دهقانی با بیان اینکه در سایت دفن زباله‌ها طرح کمپوست را اجرا خواهیم کرد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا تفکیک پسماند به‌صورت شیوه‌های جدید از مبدا آغاز و دفن پسماندها با ساماندهی بهتر و مطلوب‌تر انجام شود.

اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده

وی هزینه تنظیف معابر شهر بندرعباس را ماهیانه بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: باید هزینه‌ها را کاهش دهیم که یکی از راهکارها تفکیک پسماندها از مبدا است، همچنین فرهنگ‌سازی یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه‌ها است.

معاون خدمات شهری شهردار بندرعباس با بیان اینکه سالانه بیش از یک‌هزار مخزن زباله خریداری و در سطح شهر توزیع می‌شود که ما باید بتوانیم طرح‌های جایگزین داشته باشیم، ادامه داد: در استان‌های همجوار در معابر و کوچه‌ها مخزن زباله وجود ندارد و زباله‌ها به‌صورت شبانه جمع‌آوری می‌شود، لذا باید راهکارهای بیشتر دنبال کنیم تا بتوانیم علاوه بر فرهنگ‌سازی، با اجرای طرح تفکیک زباله هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز را یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری دانست و گفت: امسال برای اجرای این طرح سه نقطه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

دهقانی در پاسخ به این پرسش که آیا آب کولر برای فضای سبز مفید است یا خیر؟ گفت: اطلاع دقیقی در این باره ندارم، البته نظرات مختلفی شنیده شده است که در این راستا کارشناسان فضای سبز باید تحقیقات لازم را انجام دهند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

کد خبر 579840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.